توصیه های تغذیه ای در کم کاری تیروئید

کارشناس ارشد تغذیه واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی توصیه های تغذیه ای مفید در رابطه با کم کاری تیروئید ارائه کرد.

کد مطلب: ۵۰۱۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، پریسا زارعی شرق گفت : در زمینه توصیه های تغذیه ای در کم کاری تیروئید گفت: غده ی تیروئید ، غده ی کوچک و پروانه ای شکل می باشد که در جلو گلو قرار گرفته است. اگرچه وزن این غده کمتر از 25 گرم است هورمون هایی تولید می کند که همه ی بافت ها و سلول های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. موارد تشخیص داده شده تیروئید با فعالیت کم (هیپوتیروئیدیسم) معمولا با علایمی مانند خستگی مداوم، کاهش انرژی، افسردگی، خشکی دوره ای پوست، افزایش وزن، صدای خشن و گرفته، یبوست و نوسانات خلق و خو همراه است.

وی بیان داشت : زنان 8-5 برابر بیشتر از مردان به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند.همچنین افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به اختلالات تیروئیدی هستند
وی تاکید کرد : استرس های مداوم، افزایش سن و بارداری از محرک های ایجاد کم کاری تیروئید به شمار می رود. به علت اهمیت این موضوع میزان نیاز به ید در زنان باردار و شیرده افزایش می یابد. مطالعات نشان داده اند که برخی عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، پرفشاری خون بارداری و پره اکلامسی با اختلال عملکرد تیروئید مرتبط است
این کارشناس در زمینه نقش تغذیه در بروز کم کاری تیروئید افزود : مواد مغذی متعددی مانند ید، سلنیم، آهن، ویتامین آ و احتمالا روی در سلامت و عملکرد تیروئید نقش دارند توصیه های تغذیه ای در جهت پیشگیری از بروز کم کاری تیروئید به شرح زیر می باشد.
گرسنگی های طولانی و رژیم های غذایی با محدودیت کالری و کربوهیدرات(درشت مغذی اصلی تشکیل دهنده غلات) فعالیت هورمون های تیروئیدی را کاهش می دهد بنابراین از محدودیت زیاد دریافت غذایی و رژیم های غیر معمول پرهیز کنید.
ید یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده هورمون های تیروئیدی می باشد و کمبود این ماده در رژیم غذایی به طور مستقیم با کم کاری تیروئید مرتبط است. توصیه کارشناسان در این زمینه دریافت دوبار در هفته غذاهای دریایی مانند ماهی می باشد وهمچنین توصیه می شود همه افراد از نمک ید دار تصفیه شده استفاده کنند . نمک دریا حاوی محتوای ید ناچیزی می باشد و احتمال وجود آلاینده هایی مانند سرب و جیوه در این نمک وجود دارد که با جذب ید تداخل ایجاد کرده و زمیته کم کاری تیروئید را افزایش می دهد.
در هنگام استفاده از نمک ید دار تصفیه شده به این نکته توجه کنید که جهت جلوگیری از تخریب ید باید نمک در ظرف در بسته و دور از نور قرار گیرد و در مرحله آخر طبخ غذا به آن اضافه شود.
مصرف برخی سبزیجات گواتروژن مانند گل کلم، بروکلی، کلم بروکسل، خردل، شلغم، تربچه، باید در افراد دارای کم کاری تیروئید محدود شود یا نوع پخته ان مصرف شود. اگرچه مطالعات نشان داده اند که مصرف خانواده کلم در افراد سالم خطر کم کاری تیروئید را افزایش نمی دهد جز در مواردی که با کمبود ید همراه باشد.
لوبیای سویا در افرادی که دچار کمبود ید هستند دارای ویژگی های گواتروژنیک می باشد . مصرف سویا در افراد دارای کم کاری تیروئید نیز باید محدود شود اما در افراد سالم در صورتی که مصرف ید کافی باشد مشکلی ایجاد نمی کند
مطالعات نشان می دهند که کم کاری تیروئید به صورت ثانویه ممکن است ناشی از کم خونی باشد زیرا آنزیم سازنده هورمون های تیروئیدی وابسته به آهن می باشد.
سلنیم ماده مغذی دیگری است که در عملکرد هورمون های تیروئیدی موثر است منابع غذایی حاوی سلنیم شامل ماهی ها به ویژه ماهی تن، سالمون و ساردین ، میگو ، قارچ و مغز ها می باشد



ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار