رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان منجر به تولد نوزاد نارس می شود

دندان‌پزشک مرکز بهداشتی درمانی امیرالمؤمنین (ع) جم گفت: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری می‌تواند منجر به تولد زودهنگام جنین و نوزاد نارس، محدودیت رشد داخل رحمی، دیابت بارداری و فشارخون بارداری شود.

کد مطلب: ۵۰۰۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا از بوشهر، دکتر فرناز فاتح پور افزود: در دوران بارداری، چکاب منظم دندانپزشکی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه سلامت دهان و دندان، تأثیر مستقیمی بر سلامت مادر و کودک دارد و نکته حایز اهمیت دراین‌باره، مطلع کردن دندان‌پزشک از بارداری از همان روز اول بارداری تا بعد از تولد و دوران شیردهی است.
وی تصریح کرد: هرچند مادران زیادی دوران بارداری را بدون مشکل دهانی سپری می‌کنند اما مشکلاتی چون ژنریویت بارداری، در برخی موارد گریبان گیر خانم‌های باردار می‌گردد که این بیماری در اثر تغییرات هورمونی در فرد به وجود می‌آید و از علایم آن، متورم شدن، حساس و دردناک شدن لثه و خونریزی احتمالی در هنگام مسواک زدن است.
وی عنوان داشت: عده‌ای از مادران در دوران بارداری، افزایش رشد قسمتی از لثه که تومور بارداری نام دارد را تجربه می‌کنند که این بیماری در سه‌ماهه دوم بارداری شایع‌تر است و از علایم آن وجود تومورهایی با نمای قرمز تمشک مانند در بین دندان‌ها است که به‌آسانی هم دچار خونریزی می‌شوند.
فاتح پور افزود: در دوران بارداری، پوسیدگی دندانی به دلایل مصرف بیشتر مواد قندی و تهوع شایع که باعث اسیدی شدن محیط دهان می‌شود افزایش می‌یابد که تمام این عارضه‌ها با مراجعه به‌موقع به دندان‌پزشک، انجام جرم‌گیری، آموزش بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه قابل‌پیشگیری و درمان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار