برای طلب باران و شکرگزاری از نعمت های خداوندی

چهارمین مراسم آیینی چمچه خاتون در شهر گیوی شهرستان کوثر برگزار شد

چهارمین مراسم آیینی چمچه خاتون برای طلب باران و شکرگزاری از نعمت های خداوندی درشهر گیوی شهرستان کوثر برگزار شد.

کد مطلب: ۴۹۸۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،مراسم چمچه خاتون دراین شهرستان از قدیم طی آیین های خاص برای طلب باران انجام می شود که در این مراسم کودکان لباس هایی را که از قبل آماده کرده اند بر تن چمچه که همان قاشق چوبی بزرگ است می کنند و او را 'چمچه گلین' یا عروس باران می نامند.

یکی از کودکان در حالی که چمچه خاتون را در دست گرفته با خواندن دسته جمعی شعرهای خاص این مراسم، به در خانه های محل رفته و صاحبان خانه ها سطلی آب بر روی چمچه خاتون ریخته و هدایایی نقدی و یا جنسی را به کودکان می دهند.

در پایان مراسم کودکان با هدایای جمع شده که اغلب پول و حبوبات برای تهیه آش نذری است، آش نذری پخته و میان اهالی توزیع می کنند.

این عروسک گردانی همیشه همراه با شعر و آواز اجرا شده است.

چمچه خاتون نه ایستر الله دان یاغیش ایستر (چمچه خاتون چی می خواد ازخدا بارون می خواد)چمچه خاتون یاغ ایستر الله دان یاغیش ایستر(چمچه خاتون روغن می خواد ازخدا بارون می خواد)چمچه خاتون اُوون ایستر الله دان یاغیش ایستر(چمچه خاتون آرد می خواد از خدا بارون می خواد)چمچه خاتون اُت ایستر الله دان یاغیش ایستر (چمچه خاتون آتش می خواد ازخدا بارون می خواد)از قدیم عقیده اهالی بر این بود که بعد از این کار باران خواهد بارید و گویا همیشه باران رحمت خدا هم نازل شده است.

برگزاری این آئین سنتی طی سال های اخیر باعث جذب گردشگران بسیاری به شهرستان شده و ادامه آن باعث تحولی در زمینه گردشگری کوثرخواهدبود.

انجام بازی های بومی محلی ،اجرای موسیقی ، پخت آش نذری و برگزاری مسابقات مختلف از برنامه های جنبی این مراسم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار