مذاکرات صلح یمن؛‌ پرونده ای که تا پایان خوش هنوز فاصله دارد

با وجود نگرانی افکار عمومی از وضعیت یمن هیچ یک از نهادهای بین المللی و حقوق بشری تلاش جدی برای ترک مخاصمات و کشتار مردم بی دفاع در این کشور نداشته و حتی سازمان همکاری های اسلامی که زمینه اصلی فعالیت خود را با هدف حفظ وحدت و صلح و ثبات میان کشورهای اسلامی تعریف کرده، تا کنون جلسه ای را به وضعیت یمن اختصاص نداده است.

کد مطلب: ۴۸۵۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، مذاکرات صلح یمن که قرار بود روز گذشته- 18 آوریل- در کویت برگزار شود، بنا به دلایلی به تاخیر افتاد. برخی رسانه های عربی دلیل آن را مشکلات فنی و دیر رسیدن هیات یمنی به کویت -محل کنفرانس- اعلام کرده و خبر از تشکیل این نشست در روز جاری را می دهند؛ این در حالی است که شبکه المیادین روز گذشته گزارش داد که هیات انصارالله به دلیل عدم توقف حملات ائتلاف متجاوز به مواضع گروه‌های یمنی، آماده رفتن به کویت نیست.

اسماعیل ولد شیخ فرستاده سازمان ملل به یمن با تاكید بر اهمیت مذاكرات صلح یمن كه قرار است در كویت برگزار شود محورهای اصلی آن را آتش بس، عقب نشینی از شهرها، تحویل سلاح وبازگرداندن موسسات دولتی به علاوه پرونده اسرا و بازداشت شدگان اعلام كرد.

وی روز جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل ضمن ابراز امیدواری درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات پیش رو یمن گفت که یمن هیچگاه تا این حد به صلح نزدیک نشده است.

او همچنین درباره تاثیر منفی موارد نقض آتش بسی که از ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) میان طرف های درگیر در یمن آغاز شده است، گفت: رسیدن به صلح در یمن دشوار، اما شدنی است.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در خصوص احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح یمن به خبرنگار پانا گفت: من بعید می دانم این مذاکرات منجر به صلح پایدار شود؛‌ به این دلیل که عربستانی ها از موضع قدرت ورود می کنند و در بحث مذاکره باید دو طرف بتوانند امتیازاتی را تبادل کنند؛ سوال اینجاست که آیا عربستان حاضر است امتیازی بدهد؟

وی ادامه داد: علی رغم اینکه پیشرفت های زمینی انصارالله محسوس است اما با توجه به هزینه های سنگینی که عربستان داده، ‌و حمایت های بالایی که در منطقه و قدرت های منطقه ای می شود، ‌بعید است به صلح پایدار تن دهد و این آتش بس دوام زیادی داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه عربستان در تلاش است خود را به عنوان یک قهرمان معرفی کند که در مقابل شیعیان و ایران می ایستد تصریح کرد: عربستان می خواهد یک ائتلاف نیز در این راستا ایجاد کند و حتی به جایی رسیده که امریکا را نیز تهدید کرده تا در خصوص یمن مخالفتی با او نشود.

شوهانی گفت: بر این اساس و با توجه به اینکه سازمانهای بین المللی نیز توجهی به بحث یمن ندارند و عربستان هم تن به درخواست افکار عمومی در این خصوص نمی دهد، احتمالا این کشور به فشار خود بر یمن ادامه خواهد داد و با توجه به اینکه انصارلله هم از مواضع خود کوتاه نمی آید بعید است شاهد برقرار ثبات در یمن باشیم.

به گزارش پانا،‌ دور قبلی مذاكرات صلح یمن در ماه دسامبر (دی) گذشته در ژنو برگزار شد اما نتیجه ای نداشت و قرار بود دور جدید این مذاکرات با حضور نمایندگان کمیته های مقاومت مردمی یمن (انصارالله) و دولت مستعفی این کشور با هدف پایان دادن به درگیری های ویرانگر ۱۳ ماهه روز گذشته در کویت برگزار شود.‌

عربستان حدود 13 ماه پیش با ائتلافی از برخی كشورهای عربی منطقه و با همراهی آمریكا از ششم فروردین ماه سال گذشته حملات گسترده ای را علیه یمن آغازكرد تا "عبد ربه منصورهادی" رئیس جمهوری مستعفی و فراری این كشور را به حاكمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی كه امنیت شهرهای این كشور را تأمین می كنند، جلوگیری كند.

بر اثر حملات عربستان به کشور همسایه اش یمن، تاكنون هزاران یمنی از جمله زنان و كودكان شهید و یا زخمی شده و ده ها هزار نفر نیز آواره و 80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این كشور ویران شده است.

با وجود نگرانی افکار عمومی از وضعیت یمن هیچ یک از نهادهای بین المللی و حقوق بشری تلاش جدی برای ترک مخاصمات و کشتار مردم بی دفاع در این کشور نداشته و حتی سازمان همکاری های اسلامی که زمینه اصلی فعالیت خود را با هدف حفظ وحدت و صلح و ثبات میان کشورهای اسلامی تعریف کرده، تا کنون جلسه ای را به بحث یمن اختصاص نداده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار