استان چهارمحال و بختیاری:

قلعه چالشتر، بنای باشکوهی از معماری و هنر حجاری در ایران است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: قلعه چالشتر، به عنوان یک اثر باشکوه از نظر معماری و هنر حجاری در ایران است.

کد مطلب: ۴۷۷۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان چهارمحال و بختیاری، مصطفی هادیپور تأکید کرد: قلعه چالشتر، بافت قدیمی چالشتر را در خود جای داده و با آنکه بخش های قابل توجهی از برج و باروهای این قلعه منهدم شده، امروزه خیابان هایی که محیط مستطیل شکلی در مرکز چالشترند، پیرامون قلعه را به خوبی آشکار کرده است.
وی افزود: در تمامی اسناد مالکیت های موجود، حد املاک و منازل مسکونی محدوده قلعه و حصار قلعه و نه به شارع عام محدود شده که این موضوع از نظر حقوقی نیز بسیار قابل اهمیت است.
هادیپور تصریح کرد: بنا بر گفته کهنسالان بومی چالشتر، شواهد موجود و همچنین بر پایه بررسی یک عکس هوایی، این قلعه دارای 22 برج مدور با چهار دروازه به سوی نافچ، سامان، دهکرد و سورشجان بوده است.
معاون میراث فرهنگی این اداره کل بیان داشت: قلعه چالشتر دارای سر درب و دروازه هایی بوده که بسیاری از آن ها از بین رفته و بازمانده های آن نیز در روند توسعه شتابناک کنونی در معرض خطر انهدام جدی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: باروی قلعه، نما و پوسته ای آجری داشته و در بررسی های ناشی از تخریب برج و باروهای تپه، دو دوره دیوارکشی آشکار است.
هادیپور عنوان داشت: بنا بر شواهد دوره نخست می تواند مربوط به دوره صفوی باشد که ترکیب آن خشت و گلی و قطور تر بوده و پوسته رویی مربوط به دوره قاجار با نمای آجری مغز خشتی دارد.
وی به استفاده از نام قلعه چالشتر در متون مختلف اشاره و اظهار کرد: این نام در "مرآت البلدان ناصری" و "سفرنامه هانری رنه دالمانی" آورده شده است.
معاون میراث فرهنگی این اداره کل ادامه داد: پیشنهاد ثبت قلعه چالشتر در فهرست آثار ملی با توجه به گسترش روز افزون شهرکرد به سوی غرب و رشد بادکنکی آبادی های پیرامون شهر به ویژه چالشتر اثر گذاشته است.
وی بیان کرد: بافت مسکونی چالشتر با تأسیس و راه اندازی شهرداری ناحیه غرب بسیار گسترش یافته و آثار تاریخی آن به ویژه قلعه آن در این روند آسیب پذیرتر از گذشته شده است.
هادیپور یادآور شد: تاکنون آثار با ارزش فرهنگی و تاریخی شامل مسجد جامع، منزل ستوده، خانه آزاده، سر درب قلعه، اتاق نقاشی، موزه مردم شناسی، موزه سنگ و موزه حمام چالشتر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
وی عنوان کرد: بازدید از موزه ها، اماکن فرهنگی و تاریخی چهارمحال و بختیاری از ساعت 9 تا 19 برای مسافران و گردشگران نوروزی امکان پذیر است.
افزوده می شود، ناحیه چالشتر در غرب شهرکرد، مرکز چهارمحال و بختیاری و در ابتدای مسیر گردشگری شهرستان سامان و حاشیه زاینده رود واقع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار