الهام علی اف در نشست خبری مشترک با روحانی:

جمهوری آذربایجان همواره مخالف تحریم ها علیه ایران بوده است

رییس جمهوری آذربایجان گفت: این کشور همواره مخالف تحریم ها علیه ایران بوده و در تمام صحنه های بین المللی نظرات خود را بیان کرده است.

کد مطلب: ۴۶۷۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، الهام علی اف روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: خوشحالم در کشور دوست و برادر ایران هستم و رفع تحریم های اعمال شده را به رییس جمهوری و ملت ایران تبریک می گویم.
وی همچنین اظهار داشت: امروز با رییس جمهوری اسلامی ایران در مورد بسیاری از مسایل دو جانبه و منطقه ای مذاکرات مفیدی داشتیم، تحولات جهان نیز دیگر محور گفت و گو بود، ما دیدگاه های خود را به یکدیگر نزدیک کردیم.
رییس جمهوری آذربایجان ادامه داد: ما خوشحالیم که روابط ایران و جمهوری آذربایجان در حد عالی و گسترده توسعه می یابد، روابط ما ریشه های تاریخی دارد و قرن های متمادی ملت های ما با هم و کنار هم زندگی کردند.
علی اف خاطرنشان کرد: آنچه ما را به هم پیوند می دهد تاریخ، دین و فرهنگ مشترک بین دو کشور است. روابط ایران و جمهوری آذربایجان بر مبنای این پیوندهای مشترک شکل می گیرد و امروز تبدیل به روابطی راهبردی شده است و ما همواره در سازمان های بین المللی از هم حمایت می کنیم.

** فعالیت مشترک در مورد تروریسم بین المللی می کنیم
وی با بیان این که روابط تجاری دو کشور آینده بسیار خوبی دارد، گفت: توافق کردیم در زمینه مبارزه با تروریسم بین المللی فعالیت های مشترک خود را گسترش دهیم، بعد از این هم در سازمان های بین المللی از یکدیگر حمایت خواهیم کرد.
رییس جمهوری آذربایجان اضافه کرد: دیروز اعلام شد که آمریکا و روسیه در خصوص آتش بس در سوریه توافق کردند، خوشحالیم که چنین اتفاقی در این کشور در حال روی دادن است. ما معتقدیم قبل از هر موردی باید در سوریه آتش بس اعلام و بعد از آن صلح برقرار شود. این مردم سوریه هستند که سرنوشت آینده خود را باید تعیین کنند.
**نظرات دو کشور در بسیاری زمینه ها تطبیق می کند
علی اف ادامه داد: یکبار دیگر یادآوری می کنم نظرات دو کشور در خصوص بسیاری از مسایل با هم تطبیق می کند، دو کشور باید به هم احترام بگذاریم و در امور داخلی یکدیگر مداخله نکنیم، اگر کشورها اینگونه رفتار کنند و در امور داخلی هم دخالت نکنند، جنگ ها خاتمه می یابد و صلح به منطقه خواهد آمد.
وی خاطرنشان کرد: امروز اسناد بسیاری در زمینه های مختلف امضا شد که روابط ما را بیش از پیش توسعه خواهد داد و مسیر آینده را برای ما تعیین می کند. ماهیت این اسناد بسیار مهم است و برخی از آنها به در خصوص روابط دوجانبه و برخی به مسایل بین المللی و منطقه ای است.
رییس جمهور آذربایجان توضیح داد: امروز در مورد گشایش کریدور شمال- جنوب امروز قدم های بسیار موثری برداشتیم. در مورد این کریدور که راه خواهد افتاد، خطوط انتقالی و حمل و نقل یکدیگر را به هم وصل خواهیم کرد. آنچه بر عهده ما گذاشته شده، پایان امسال خط آهن خودمان را به مرز ایران خواهیم رساند.
علی اف گفت: در مورد منابع نفت دیدگاه های خوبی داریم و در مورد استفاده مشترک از منابع نفت و گاز خزر با هم مذاکرات بسیار مفیدی داشتیم. دریای خزر ثروت ملی ما است و بعد از این هم منبع امنیتی، صلح و ثبات برای ما خواهد بود.
رییس جمهوری آذربایجان گفت: در زمینه انرژی کارهای خوبی انجام می شود و آینده روشنی را می بینیم. همکاری هایی که در این زمینه داریم مختص به ایران و جمهوری آذربایجان نمی شود. کشورهای همسایه هم می توانند وارد این خطوط لوله شوند تا بتوانند از این منابع محصولات خود را به دنیا ارسال کنند.
وی با اشاره به ظرفیت فراوان در زمینه سرمایه گذاری های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در هر دو کشور فعالیت های اقتصادی و تجاری خوبی جریان دارد و در صورت همکاری مشترک آنها می توانیم به نتیجه مثبتی دست یابیم.
علی اف توضیح داد: در مورد مسایل امور مالی، بانکی، بیمه و جهانگردی هم ظرفیت های همکاری خوبی بین دو کشور موجود است. آقای روحانی هم اشاره کرد که ما در مسایل سه جانبه هم مذاکرات خوبی انجام دادیم و در آینده این روند را در بخش های مختلف ادامه خواهیم داد. این هدیه ای است که ما برای همکاری منطقه اهدا می کنیم و نیت خوب دو کشور را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: ما می خواهیم در تمام منطقه صلح، ثبات و امنیت برقرار شود، امروز در منطقه ما ایران و جمهوری آذربایجان عامل ثبات و صلح هستند. به هر میزان قدرت بسیار داشته باشیم، در آن صورت بهتر می توانیم با برخی مسایل منطقه مبارزه کنیم.

**دعوت رسمی علی اف از روحانی برای سفر به باکو
وی اضافه کرد: آقای روحانی گفت امروز پنجمین بار است که در دو سال و نیم گذشته با هم دیدار کردیم، رییس جمهور ایران را به طور رسمی دعوت می کنم که به آذربایجان سفر کند، اگر دیدارهای ما افزایش یابد، مردم ما راحت تر کنار هم زندگی می کنند.
الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان صبح سه شنبه در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعد آباد مورد استقبال رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
نخستین برنامه رسمی رییس جمهوری آذربایجان، مذاکرات دو جانبه با دکتر روحانی بود و پس از آن هیات های عالیرتبه دو کشور با حضور روحانی و علی اف مذاکره کردند.
همچنین امروز با حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان 11 سند همکاری و موافقتنامه به امضای مقامات و مسوولان دو کشور رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار