چگونه از سرقت اطلاعات کارت های بانکی خود جلوگیری کنیم

در حال حاضر اغلب افراد حتی خرید‌های کم بهای خود را نیز از طریق کارت‌های عابربانک انجام می‌دهند که این موضوع نشان از حضور چشمگیر این کارت‌ها در زندگی افراد دارد.

کد مطلب: ۴۶۷۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران، سرهنگ حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتای مازندران ضمن اشاره به اینکه با وجود این که بانک‌ها نهایت سعی خود را در امانت‌داری می‌کنند اما در این بین افرادی نیز هستند که سعی می‌کنند با انجام کار‌هایی هم نفعی به شرایط اقتصادی خود داشته باشند و هم اعتماد مردم را نسبت به بانک‌ها از بین ببرند، اظهار داشت: در حال حاضر اغلب افراد حتی خرید‌های کم بهای خود را نیز از طریق کارت‌های عابربانک انجام می‌دهند که این موضوع نشان از حضور چشمگیر این کارت‌ها در زندگی افراد دارد. برخی افراد از طریق اینترنت اقدام به خرید می‌کنند که با وجود آسایش و امنیت بالا، امکان سرقت اطلاعات و در نتیجه سرقت پول کاربر از طریق حملات فیشینگ و موارد مشابه وجود دارد، اما در حال حاضر مشکل جدیدی به‌وجود آمده که عملا نشان از خبره بودن سارقان دارد. و آن سرقت‌هایی است که به‌صورت اسکیمینگ (Skimming) باب شده است که از طریق عابربانک صورت می‌گیرند.

محمد نژاد در توضیح نوع سرقت اسکیمینگ بیان داشت: در این نوع از سرقت، سارق یک بخش جدیدی را به عابربانک متصل می‌کند که تفاوت بسیار کمی با شکل اصلی عابربانک دارد. از طریق این بخش کاربری که کارت خود را وارد دستگاه می‌کند تا کار‌های مورد نظر خود را انجام دهد، سارق می‌تواند تمام اطلاعات کارت را ذخیره کند.

وی افزود: برای دستیابی به پسورد نیز دو روش در اسکیمینگ وجود دارد که در روش اول یک دوربین بسیار ریز در حد سوراخی به اندازه کبریت زیر دستگاه فوق‌الذکر قرار می‌گیرد که در حین وارد کردن اطلاعات توسط کاربر، آن‌ها را ضبط می‌کند و در اختیار سارق قرار می‌دهد و روش دوم نیز بدین صورت است که در آن یک کیبورد جدید را روی کیبورد قبلی دستگاه قرار می‌دهند که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به نسخه اصلی است و این پنل جدید اطلاعات وارد شده توسط کاربر را ذخیره می‌کند که این اطلاعات شامل رمز عبور نیز می‌شود.

سرهنگ محمد نژاد افزود: سارق باید اطلاعات را روی کارت خام جدیدی وارد کند و سپس با این کارت به ‌سراغ یک عابر بانک برود و خیلی عادی پول موجود را تا سقف مورد قانونی در روز دریافت کند یا از طریق کارت‌ خوان ‌های فروشگاهی کالایی را خریداری کند.
وی ضمن اشاره به اینکه تهدید اسکیمینگ قابل حل است، توضیح داد: بانک‌ها می‌توانند با نصب دستگاه‌های آنتی‌اسکیمر (Anti Skimmer) روی عابربانک‌ها از این موضوع جلوگیری کنند. البته در حال حاضر بانک‌ها موظف به نصب این دستگاه‌ها روی عابربانک هستند، اما لازم به ذکر است که این موضوع در تمام عابربانک‌ها در حال حاضر اجرا نشده است.

این مسئول استانی، کارت‌خوان های فروشگاهی (POS) را نیز دارای امکان نصب اسکیمر دانست و گفت: سرقت اسکیمینگ از طریق کارت‌خوان‌ها بدین شکل است که سارق، اسکیمر را روی دستگاه نصب می‌کند و سپس فروشنده یا گاها همان سارق که کارت‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده، کارت مشتری را روی آن می‌کشد و سپس رمز نیز توسط فروشنده وارد می‌شود و به همین سادگی تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد، که لازم است برای پیشگیری از این موضوع حتما در حین خرید از طریق کارت‌‌خوان‌های فروشگاهی، خودتان رمز عبور را وارد کنید.

سرهنگ محمد نژاد در پایان بیان داشت: با توجه به افزایش کلاهبرداری های آنلاین ، لازم است در صورت مشاهده این قبیل کلاهبرداری ها، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش گزارشهای مختلف گزارش نمایید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار