خودکفایی توان یابان، آینده آنها را تامین می کند

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه کمک و دستگیری نیازمندان تنها کمک های مالی نیست، اظهار کرد : علاوه بر این توانمندسازی و ایجاد خودکفایی توان یابان اقدام قابل توجهی است که آینده آنها را تامین می کند.

کد مطلب: ۴۵۴۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد


به گزارش خبرنگار پانا از استان همدان، رییس وجمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر به همراه کارشناسان شورا و معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان ضمن حضور در موسسه نیکوکاری توان یابان صبح الوند ابتدا نشست صمیمی با هیات رییسه این موسسه برگزار کرده سپس از بخش ها و کارگاههای آموزشی این موسسه نیز بازدید به عمل آوردند.

در این نشست رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ضمن تشکر از فعالیت خیرین در دستگیری از نیازمندان اقدام خیرین موسسه نیکوکاری توان یابان صبح الوند در حمایت و کمک به توان یابان را ارزشمند و قابل تقدیر دانست.
علی رضایی به مشکلات توان یابان افزود : مدیریت شهری همدان وظیفه خدمت رسانی به این قشر و شهروندان شریف را نیز دارد و تا حد امکان آمادگی کمک به آنها را دارد.
در ادامه رییس شورای اسلامی شهرستان و عضو شورای شهر همدان نیز کار کردن با اقشاری همچون توان یابان را نوعی عشق و علاقه دانست و گفت : خدمت به این افراد لطف خداوند و نعمتی است که نصیب هر کسی نمی شود.
سید احمد حسنی حلم اضافه کرد : توان یابان شاید از نظر جسمی محدودیت داشته باشند اما استعدادهایی دارند که باید شناسایی کرده و با بهره گیری از این ظرفیت، زمینه پیشرفت آنها را در جامعه فراهم کرد.
وی به نقش مدیریت شهری درخصوص خدمت رسانی به توانیابان اشاره کرد و گفت: متاسفانه امکانات لازم از جمله مناسب سازی های لازم در سطح شهر و ساختمانها برای تردد معلولین صورت نگرفته است و این مهم در اجرای پروژه ها باید مدنظر قرار گیرد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان هم حرکت خیرین در کمک به معلولان در موسسه نیکوکاری توان یابان صبح الوند را حرکتی خداپسندانه برشمرد و گفت : اینگونه حرکات و اقدامات در جهت ایجاد زیرساختهای فرهنگی شهر صورت می گیرد و قابل تقدیر است.
حمیدرضا طبی مسرور با اشاره به توجه شورای چهارم به معلولین و توانیابان شهر اظهار کرد : شورای سه سال اخیر در حوزه های مختلف مالی ، خدماتی و اجتماعی تا حدی که توانسته در خدمت رسانی به توانیابان گام برداشته و این وظیفه ای است که مدیریت شهری باید در دستور کار خود قرار دهد.
طبی مسرور اضافه کرد : انتظار می رود با حمایت و کمک مسوولین و خیرین توان یابان، خوکفا شده و آینده خود را با ورود به بازار کار تامین کنند.
در ادامه عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر همدان ایجاد اشتغال را یکی از دغدغه های شورا و شهرداری دانست و گفت : عمده درخواستهای مراجعین به شورا برای اشتغال است.
رضا غلامی خجسته با اشاره به ساخت فرهنگسراها در نقاط مختلف شهر اظهار کرد : در این فرهنگسراها زمینه برای اشتغال فراهم شده به گونه ای که در یکی از طبقات حدود 100 تا 150 نفر از بدسرپرستان یا بی سرپرستان دوره های اشتغال را می گذرانند.
خجسته با بیان اینکه در کشورهای اروپایی و بعضی از کشورهای آسیای شرقی معلولین از جایگاه بالایی برخوردارند اضافه کرد : در این کشورها امکانات لازم برای توان یابان فراهم شده، اما متاسفانه در جامعه ما امکانات هم فراهم نشده است و معلولین حداقل برای تردد با مشکلات فراوانی مواجه اند.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان نیز ضمن اعلام آمادگی شهرداری برای حمایت از قشر معلول اظهار داشت: توان یابان می توانند از ظرفیت فرهنگسراها که در 14 نقطه از شهر احداث و ایجاد شده است استفاده کنند.
محمدرضا بیاناتی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 36 عنوان کلاس در رشته های فرهنگی ، اجتماعی ، دینی ، علمی و هنری در فرهنگسراها تدریس می شود، افزود : این کلاسها بیشتر توانمندسازی است و کارآموزان در مواردی مستقیماً پس از گذراندن دوره هایی وارد بازار کار می شوند.
بیاناتی اضافه کرد : کودکان معلول نیز می توانند به صورت رایگان از امکانات این فرهنگسراها استفاده کنند.
در ادامه مدیرعامل موسسه نیکوکاری توان یابان صبح الوند ضمن تشکر از توجه اعضای شورای شهر و شهرداری به قشر معلول و حضور در مراکز نیکوکاری به ارائه گزارش کوتاهی از وضعیت و نوع فعالیت موسسه پرداخت و گفت : در این موسسه دوره های آموزشی مختلف از جمله خیاطی ، آشپزی ، میناکاری ، کامپیوتر و... برگزار میشود.
محمد هاشم بارانی با بیان اینکه در موسسه توان یابان صبح الوند آموزشهای فنی و حرفه ای برای معلولین جسمی و حرکتی به صورت رایگان برگزار می شود افزود: رنج سنی معلولین در این موسسه بین 15 تا 30 سال است که این توان یابان پس از گذراندن دروه های آموزشی کارت مهارت از طرف سازمان فنی و حرفه ای دریافت کرده و می توانند وارد بازار کار شوند.
بارانی اشتغال و خودکفایی معلولین را هدف موسسه دانست و اضافه کرد : موسسه درصدد راه اندازی کاردرمانی نیز است که در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم.
وی افزود: پس از این جلسه، رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان از کلاسها و کارگاههای آموزشی و تولیدی موسسه نیکوکاری توان یابان صبح الوند بازدید کردند.

/سحر شهبازی محب/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار