استان چهارمحال و بختیاری:

آفتاب سوختگی زمستانه درختان میوه یكی از عارضه های معمول و خطرناك باغات

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادكشاورزی استان،از لزوم پیششگیری از آفتاب سوختگی زمستانه ،خبرداد.

کد مطلب: ۴۴۷۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان چهارمحال و بختیاری ، شیرانی گفت:آفتاب سوختگی زمستانه درختان میوه یكی از عارضه های معمول و خطرناك باغات است كه باعث ترك پوست یا تركیدگی و ایجاد شكاف در تنه و شاخه های بزرگ درختان میوه می شود و این سوختگی در نتیجه سوزش آفتاب در تابستان نبوده بلكه این نوع خسارت معمولاً در زمستان و در طرف جنوب غربی تنه و شاخه ها به وجود می آید. بعد از ظهر روزهای گرم زمستان زاویه تابش نور خورشید عمود بر تنه درخت می تابد كه باعث بالا رفتن درجه حرارت تا 30 درجه سانتی گراد بالا می رود در صورتیكه در طرف مقابل تنه درخت حرارت پوست زیر صفر می ماند.
وی،با اشاره به اینكه ،ایجاد شكاف، ترك و زخم در نواحی پوست تنه، طوقه و شاخه های بزرگ شرایط را برای آفات و بیماری های گیاهی از جمله شانكرها، پوسیدگی قارچی و باكتریایی مهیا می كندافزود: با غروب آفتاب در فاصله بسیار كوتاهی در اثر تشعشع درجه حرارت قسمت گرم تنه نیز به سرعت پایین آمده و بافت زیر پوست دچار یخ زدگی می شود. این اختلاف فاحش درجه حرارت شبانه روزی باعث تركیدگی پوست و تنه درختان می شود.
وی،بیان كرد:البته بعضی از عملیات زراعی در باغ مانند دادن كود اَزُته در اواخر تابستان یا اوایل پاییز موجب تعویق انداختن مقاومت درختان شده كه این نیز سبب افزایش حساسیت درختان به تركیدگی می شود. باغداران استان جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی به خصوص بعد از بارش برف لازم است كه طوقه و شاخه های بزرگ را بسته به نوع و سن درخت پوشش دهند. پوشش درخت با مواد یا وسایل مختلف از جمله فوم های سفید رنگ محافظ لوله و یا ورقه های كاغذی آلومینیومی و یا مقواهای ضد آفتاب یا رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید پلاستیكی اقدام نمایند.
مدیر حفظ نباتات استان اظهار داشت: برای مقابله با آفتاب سوختگی و كاهش آسیب های ناشی از آن، با مدیریت هماهنگی ترویج استان جهت برگزاری كلاس های آموزشی در مناطقی كه غالبیت كشت آنها باغات میوه می باشد هماهنگی های لازم انجام شده تا نكات فنی لازم به بهره برداران منتقل گردد.
قابل ذكراست: دادن پیش آگاهی به مدیریت های نه گانه شهرستانها و مراكز خدمات جهت اطلاع رسانی به باغداران جهت اقدامات لازم و پیشگیرانه در این خصوص از مهم ترین اقدامات این مدیریت بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار