تحریم های جدید علیه ایران به تعویق افتاد

واکنش کاخ سفید به موضع تند روحانی

زینب هاشمی: شبکه بلومبرگ به نقل از یک منبع نزدیک به وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که این وزارتخانه در نظر دارد به زودی افراد و شرکت هایی را که با برنامه موشک های بالستیک ایران در ارتباط هستند، تحریم کند اما بر اساس خبر روزنامه وال استریت ژورنال، پس از این موضع گیری تند حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، دولت ایالات متحده آمریکا، اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را به تعویق انداخت.

کد مطلب: ۴۴۳۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، فاکس نیوز نیز به نقل از وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد تحریم هایی را علیه ۱۱ شخص و شرکت ایرانی را به بهانه ارتباط با برنامه های موشکی بالستیک ایران اعمال کند.

وزارت خزانه داری آمریکا این موضوع را روز چهارشنبه به اطلاع کنگره رساند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که این افراد و شرکت‌ها در ایران، هنگ‌کنگ و امارات مستقر هستند. بنا بر این گزارش، این تحریم‌ها دو شبکه مرتبط با ایران را که به ادعای واشنگتن در برنامه موشکی ایران نقش داشته‌اند، هدف قرار داده است. بر این اساس، دارایی‌های این شرکت‌ها و افراد در بانک‌های آمریکایی بلوکه شده و اتباع آمریکا یا خارجی از مراوده مالی با آن‌ها منع خواهند شد.

در واکنش به این خبر و همچنین اتهامات اخیر واشنگتن به یک تاجر چینی مبنی بر تلاش وی برای فروش قطعات موشکی به ایران خبرگزاری رویترز به نقل از "کیون گنگ" سخنگوی وزارت خارجه چین که به سرعت نسبت به این اقدام موضع گیری کرد، نوشت: پکن عمیقا با تحریم هایی که دولت آمریکا ایجاد کرده و مانع گسترش روابط دوجانبه میان ایران و چین شده،‌ مخالف است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تاکید کرد : چین بطور قاطعانه مخالف اعمال تحریم ها و فشارهای داخلی بر شرکت ها و اشخاص چینی است . معتقدیم آنچه ایالات متحده انجام می دهد کمکی به حل مسئله برنامه هسته ای ایران نمی کند و تنها به روابط دوجانبه میان کشورها آسیب وارد می کند .
وی افزود : با کاخ سفید در حال مذاکره و گفتگو هستیم تا اشتباهات خود را در اعمال تحریم علیه اشخاص و شرکت های چینی متوقف سازد و به مسیر صحیح همکاری در اجرای قانون منع گسترش تسلیحات هسته ای بازگردد .

همچنین حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز گذشته اظهار کرد: موضوع موشکی ایران ارتباطی با توافق برجام ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از حقوق مشروع و قانونی اش برای تقویت بنیه دفاعی و امنیت ملی خود محروم کند. از این رو جمهوری اسلامی ایران به هر اقدام مداخله جویانه آمریکا علیه برنامه های دفاعی اش با تقویت توان دفاعی خود پاسخ خواهد داد.


اما در این میان نامه روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به حسین دهقان وزیر دفاع، بازتاب سیاسی و بین المللی ویژه ای در پی داشت.
رییس جمهور در این نامه با اشاره به تداوم سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی ایران، به وزیر دفاع دستور داد که در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

او تاکید کرد که در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از کلیه امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به‌عمل آورد.
روحانی توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را عامل ثبات و امنیت منطقه دانست و تصریح کرد: توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها تهدیدی علیه دیگران نیست، بلکه صرفاً برای پاسداری از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور و مبارزه با پدیده شوم تروریسم و افراط و در جهت منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی می‌باشد.
روحانی ضمن متذکر شدن این مطلب که دولت جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است که هیچ‌گاه پیرامون قدرت دفاعی مشروع کشور و از جمله برنامه موشکی خود با کسی مذاکره ننموده و با تأکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت در این نامه خاطرنشان کرد: روشن است که برنامه موشکی ایران به‌هیچ‌وجه جزئی از برجام نبوده، که مقامات رسمی آمریکایی نیز بر آن اذعان دارند. همان‌طور که بارها اعلام شده است سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و لذا توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران که هیچ‌گاه برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند، به‌ عنوان ابزاری مهم و متعارف برای دفاع از کشور با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت.

پس از این موضع گیری تند رئیس جمهوری، دولت ایالات متحده آمریکا، اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را به تعویق انداخت.
این خبر را روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی منتشر کرد تا از تصمیم تازه کاخ سفید برای به تعویق انداختن تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داده باشد.
به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی در عین حال گفته‌اند که دولت این کشور همچنان به مقابله با برنامه موشکی ایران متعهد است و تحریم‌هایی که در وزارت خزانه‌داری آمریکا آماده شده بود، همچنان روی میز است؛ چراکه آنها مدعی شده‌اند که این تحریم‌ها، مفاد توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند.
آنها گفتند که دولت اوباما همچنان متعهد به مقابله با برنامه موشکی ایران است و تحریم‌هایی در دست توسعه است. آنها مدعی شدند که اعمال چنین تحریم‌هایی بر اساس توافق جامع اتمی (برجام) میان ایران و قدرت‌ها، قانونی است.
به نظر می‌رسد با رایزنی‌های فشرده سیاسی فعلاً دولت آمریکا از اعلام اسامی افراد تحریمی صرف‌نظر کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار