شانزدهمین نشست کتابخوان فارس به «مُهر» رسید؛

برخی شهرداران با برداشت های ذهنی، قانون را دور می زنند

شانزدهمین نشست کتابخوان فارس و دویست ‌و شصت‌ و یکمین نشست کتابخوان کشور در شهرستان مُهر برگزار شد.

کد مطلب: ۴۴۱۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از فارس، در این نشست که با حضور اهالی فرهنگ و هنر و کتابداران در سالن آمفی تئاتر این شهرستان برگزار شد، 10 کتابخوان به معرفی کتابهای مورد علاقه و خوانده شده خود در زمینه های مختلف پرداختند.
این نشست به میزبانی کتابخانه عمومی شهرستان مهر با حضور سید محمدامین جعفری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، سید محمد موسوی فرماندار شهرستان مهر و جمعی از مسئولین و دوستداران کتاب برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این نشست از شهرداری هایی که به پرداخت سهم کتابخانه ها بی توجهند به شدت انتقاد و تصریح کرد: از تمام ابزارهای قانونی برای احقاق حقوق مردم در حوزه کتاب استفاده می کنیم. سید محمدامین جعفری تاکید کرد: شهرداری مهر یکی از دور از تکلیف‌ترین شهرداری‌های مراکز فارس در پرداخت حقوق کتابخانه های عمومی است این در حالی است که شهرداری هاباید حق قانونی کتابخانه ها و دوست داران کتاب را ادا کند.
وی با اشاره‌ به وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان مهر گفت: وضعیت کتاب‌خوانی در این شهرستان علی رغم پیشینه خوب مُهر نامطلوب است. جعفری ادامه داد: متأسفانه حمایت‌های بودجه‌ای و حمایت‌های لازم از کتاب‌خانه‌های این شهر انجام نگرفته است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس بیان داشت: کتابخانه‌های در حال ساخت و همچنین کتابخانه‌هایی که باید در روستاهای اطراف مهر ساخته می‌شدند در وضعیت نابسامانی قرار دارند و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد.
وی ادامه داد: شهرداری مهر تاکنون نقش و وظیفه خود را در قبال کتاب و کتاب‌خوانی مردمی که در آن شهر زندگی می‌کنند ایفا نکرده است.
جعفری تصریح کرد: یکی از شهرهایی که هنوز به درک عمیق نرسیده است که شهرداری‌ها در قبال مردمی که کتاب را دوست دارند وظیفه قانونی دارندو در قبال کودکانی که باید با خواندن کتاب خوشبختی را به آغوش بکشند.
وی افزود: شهرداری‌ها نمی‌توانند سهم کتابخانه ها را طبق محاسبات خود بلکه باید طبق قانون تشکیل کتابخانه‌های عمومی کشور که مصوبه مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید قوای مقننه، مجریه و قضاییه است یعنی نیم درصد از کل دارایی‌های شهرداری، پرداخت کنند و هیچ شهرداری نمی‌تواند بر اساس برداشت ذهنی خود قانون را دور بزند.
جعفری خاطرنشان ساخت: هر جا که کتاب‌خوانی در بین مردم رواج بیشتری داشته باشد سطح رفاه و پیشرفت مردم آن جامعه بالاتر بوده و توسعه پایدار رقم می خورد.
وی در ادامه گفت: از فرماندار مُهر (رئیس انجمن کتاب‌خانه‌های عمومی شهرستان) و شهرداران این شهرستان می‌خواهم که حق کتاب‌خانه‌های این شهر و شهرستان را پرداخت کنند.
در ادامه کتاب های زیر توسط سیدعلی موسوی پور، علیرضا فتحی، نواب قاسمی، سید احمدعبادی، ابراهیم رحمانی، سیده صدیقه هاشمی، طاهره نعیمی، محمدقادری و حمید مظفری معرفی شد.
*تاریخ مفصل لارستان:
این کتاب هزار و 862 صفحه ای به نویسندگی دکتر محمد باقر وثوقی ، مهندس منوچهر عابدی راد ، کرامت الله تقوی و صادق رحمانی در 2 جلد روانه بازار کتاب شد .
جغرافیای معاصر ، منتخب التواریخ لارستان ، معرفی نسخه های خطی و بررسی اجمالی آثار تاریخی از لحاظ معماری و استحکام سازه ، تاریخ لارستان در دوره پیش از اسلام ، قرون نخستین اسلامی ، سلسله های امرای میلادیان ، لارستان در آیینه سفرنامه ها ، مطالعات ایران شناسان خارجی و نقشه های تاریخی اروپاییان ، یادگارهای ادبی لارستان ، وقف نامه جویم و مشاهیر در گذشته لارستان از جمله فصل های این کتاب است .
*خاک های نرم کوشک
کتاب" خاکهای نرم کوشک" کتابی است در حوزه ادبیات دفاع مقدس که زندگی‌نامه و خاطرات سردار شهید عبدالحسین برونسی، فرمانده تیپ ۱۸جواد الائمه(ع) را روایت می‌کند. در این کتاب نویسنده از طریق مصاحبه با اطرافیان آن شهید و تحقیقات بسیار درباره وی، زندگی او را در قالب خاطره نویسی و به زبانی ساده و گیرا بیان کرده است.کتاب" خاکهای نرم کوشک" با داشتن 70 خاطره از آن شهید و به تصویر کشیدن زندگی پر رمز و راز یک سردار دفاع مقدّس توانسته مطالب خود را بسیار خواندنی و جذاب جلوه دهد و تا کنون بسیاری از کسانی که آنرا مطالعه کرده اند تحولی شگرف در زندگی خود احساس نموده و راه های جدیدی را پیش روی خود باز دیده اند و زندگی بهبود یافته خود را از برکت این کتاب و مدیون شهید برونسی دانسته و راه آن شهید را ادامه می دهند. در انتهای این کتاب نامه هایی از کسانی که کتاب را مطالعه کرده اند و زندگی آنها متحول شده است به این ادعا سندیت می بخشد.این کتاب شرح حال انسانی وارسته است که قبل از انقلاب در روستای گلبوی کدکن از توابع تربت حیدریه به کار سخت و طاقت‏فرسای بنایی مشغول بود و در کنار آن به خواندن دروس حوزوی نیز روی آورد تا اینکه به علت شدت یافتن مبارزات سیاسی اش علیه رژیم ستم شاهی پهلوی، زندانی و مورد شکنجه‏ های وحشیانه ساواک قرار گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و مهیا شدن بستر و زمینه های لازم برای رشد او، وی چنان لیاقتی از خود نشان داد که زبان‏زد همگان شد و نامش حتی در محافل خبری استکبار جهانی نیز راه یافت. رمز رستگاری شهید برونسی عبودیت و بندگی بی‏ قید و شرط او در مقابل حق و حقیقت بوده است. کتاب خاک‏های نرم کوشک توسط انتشارات ملک اعظم منتشر شده است
*دموکراسی یا دموقراضه
دموکراسی یا دموقراضه» اثر سید مهدی شجاعی که زمان تألیف آن به سال‌های هشتاد تا هشتاد و شش برمی‌گردد، در سال هشتاد و هفت، با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده اما به خواست نویسنده، تاکنون از توزیع آن اجتناب شده. ناگفته نماند که این اثر، از آثار جنجالی شجاعی می باشد
*سه دیدار
مجلدات اول و دوم کتاب «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» که نادر ابراهیمی آن را در بین سالهای 75 تا 77 نوشته است٬ برای هشتمین نوبت از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.
این کتاب ها که برای نخستین‌بار توسط حوزه هنری در سال 77 منتشر شده است همزمان با بیست و پنجمین سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید چاپ شده است.
کتاب «سه دیدار با مردى که از فراسوى باور ما می‌‏آمد» در جلد نخست خود با عنوان«رجعت به ریشه‏‌ها» داستان ‏بلندى از زندگى امام خمینى(ره) را روایت می‌کند که در آن نویسنده ‏کوشیده ابعاد مختلف شخصیت رهبر انقلاب را در قالب یک داستان بلند مورد توجه قرار دهد.
شرح وقایع دوران کودکى امام (ره) و شکل‏‌گیرى شخصیت وى در دامن پرمهر مادر و صاحبه خانم (عمه ایشان)، مرام و منش پدر امام(ره) و نحوه ‏شهادت ایشان، حضور بنیانگذار کبیر انقلاب در کلاس درس مدرس، بررسى ‏شجره ‏نامه اجداد، امام و شرحى از زندگى پدر بزرگ ایشان، مراحل‏ آشنایى امام(ره) با دفتر حاج‏‌آقا ثقفى تا ازدواج، موارد و عناوینی است که نویسنده به شرح آنها پرداخته است.
«در میانه میدان» عنوان جلد دوم مجموعه «سه دیدار با مردى که از فراسوى باور ما مى‏‌آمد» است که روایتی دیگر از زندگینامه امام خمینى(ره) در قالب‏ داستان است.
*قهوه قند پهلو
کتاب قهوه قند پهلو نوشته امید مهدی‌نژاد در این کتاب 90 شاعر معاصر را به‌طور مختصر معرفی و سپس یک یا چند نمونه شعر طنز از این شاعران ارائه کرده است.
معرفی مهدی‌نژاد با زبانی ساده و تاحدودی خودمانی نوشته شده است که گاهی به دنیای طنز نزدیک می‌شود. اما گاهی اصرار مهدی‌نژاد را می‌بینیم که سعی داشته با به‌کارگیری هر نوع تشبیهی که در ارتباط با یک شخصیت به‌نظرش رسیده است به زبان طنز نزدیک شود. هرچند در روی جلد کتاب نیز آمده است «گزیده شعر طنز امروز به اصرار امید مهدی‌نژاد.»
به عنوان مثال در معرفی همایون حسینیان از او به عنوان خوش‌تیپ‌ترین طنزسرای معاصر یاد می‌کند و به قول خودش این‌را نه فقط از بابت کراواتی که معمولا به گردن می‌بندد، که از بابت‌های گوناگون «عرض کرده است».
*دختران آفتاب
کتاب داستانی دختران آفتاب نوشته امیر حسین بانکی، محمد دانشگر و محمد رضا رضایتمند در انتشارات سروش به چاپ هشتنم رسید دختران آفتاب" اگرچه داستان است، در واقع تحقیقی روان شناختی و جامعه شناختی و فرهنگی و دینی" دربارة زنان است. دختران آفتاب خواسته است که زن و منزلت و شخصیت و هویت او را بشناساند؛ به خودش، به مَردَش، به جامعه اش، و به تاریخ گذشته و سرنوشت آینده اش؛ همان گونه که هست و همان گونه که باید باشد. و همین گونه است که او را از طفیلی مرد بودن می رهاند و نشان می دهد که در عین زن بودن هیچ از مراتب و کمالات انسانی کم ندارد. هم سفران دختران آفتاب به سرمنزل تفکری می رسند که انسان را می بیند و اعتبار می بخشد؛ خواه زن باشد خواه مرد. سرمنزل مقصود دختران آفتاب دامان پرمهرومحبت مادری است که سرچشمة همة نیکی هاست. مادری که فاطمة خوبی هاست و زهرة روشنایی ها. این کتاب از معدود داستان هایی است که بیش از یک نویسنده دارد و سبب آن هم چند جنبه ای بودن محتوای آن است.
*دختر شینا
کتاب «دختر شینا» انتشارات سوره مهرنویسنده بهنام ضرابی زاده با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد.
درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته بود. با توجه به آثار به عمل آمده متوجه شدم، قدم خیر در سن 22 سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود 5 فرزند، ازدواج نکرده است و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد.
این بانوی نویسنده اضافه کرد: این موضوع برای من بسیار تامل برانگیز بود، زنی که در روستا زندگی می کرد به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود. بنابراین تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب های زندگی این زن با او مصاحبه کنم.
*قصه های من و بابام
. کتاب مشهور قصه های «من و بابام» یگانه اثر «اریش ازر» کاریکاتوریست آلمانی را یک ایرانی نوشته است. ورود این کتاب به ایران و انتشار آن در کشور ما داستان مفصلی دارد که نقل آن نگاه خوانندگان را به این کتاب پرفروش تغییر خواهد داد.
همسر مترجم «قصه های من و بابام» در سفر پیش از انقلاب خود به کشور آلمان نظرش به کتاب مصوری جلب می شود که شخصیت محوری و همیشگی نقاشی های خنده دار آن یک پدر سبیل کلفت کچل و یک پسر بچه لاغر اندام تخس است.
*دوازده ستون موفقیت
دوازده ستون موفقیت کتاب اول از مجموعه هفت جلدی 7اثر از جیم ران سالها است که به عنوان تأثیرگذارترین متفکر زمان ما، مورد احترام است. وی پرورش‌دهنده و انگیزه‌دهندۀ یک نسل کامل از مربیان رشد شخصی، و نیز صدها مدیر از شرکت‌های برتر است.
بیش از چهل سال است که جیم ران تمرکز خود را بر روی شالوده‌های رفتار انسانی که بیشترین تأثیر را در عملکردهای شخصی و تجاری دارند، گذاشته است. جیم معیاری است که با آن کسانی که به دنبال آموزش و الهام به دیگران هستند، سنجیده می‌شوند. وی توانایی بی‌نظیری دارد که می‌تواند به اتفاقات و رخدادهای عادی، معنایی غیر عادی بخشد، و جوهر و سبک گفته‌های او ترکیبی می‌سازد که ذهن هر شنونده یا خوانندۀ آثارش را به تصرف خود در می‌آورد.
این کتاب حقایق جاودانی از زبان یکی از بزرگان انگیزه‌دهندۀ نسل ما است. جیم به مدت چهل سال است که به دور دنیا سفر می‌کند و فلسفه و اصول مرتبط با دوازده ستون موفقیت را آموزش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار