معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

اعلام میزان فرسایش خاک در ایران/وجود 300حلقه چاه غیرمجاز

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان فرسایش خاک در کشور 16.7 تن در هکتار است که شاخص جهانی آن 5 تا 6 تن در هکتار است.

کد مطلب: ۴۴۰۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، علیمراد اکبری امروز در همایش سال جهانی خاک که در سالن همایش های سازمان محیط زیست برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که لایحه خاک در مجلس نهم به سرانجام برسد تا در برنامه ششم توسعه اهداف لایحه را عملیاتی کنیم.


معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشور ما دارای وسعتی به اندازه 169 میلیون هکتار است. 51 میلیون هکتار اراضی قابل کشت داریم که فقط توانسته ایم 18.5 میلیون هکتار را در چرخه کشت داشته باشیم. بیشتر اراضی کشاورزی در شمال کشور، غرب و قسمتی هم در تواحی شمال غربی کشور واقع شده است.


به گفته وی، میزان فرسایش خاک در کشور 16.7 تن در هکتار است که شاخص جهانی آن 5 تا 6 تن در هکتار است.


اکبری خاطرنشان کرد: زمین لغزش های ناشی از فرونشست سطح آب زیر زمینی در اکثر دست های کشور به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع آب های زیر زمینی و از بین رفتن پوشش گیاهی به سبب قطع بی رویه درختان نیز از چالش هایی است که در حوزه خاک با آن روبرو شده ایم.


از سال 85 تا کنون بر اساس آماری که در اختیار ما قرار گرفته بالغ بر 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفاری شده است که بالغ بر 20 میلیارد متر مکعب آب را غارت می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار