چه بر سر صادرات خاویار می آید؟

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و صادرات آبزیان گفت: ارزش ماهیان خاویاری به جهت استفاده از گوشت ماهیان نیست، بلکه به واسطه تخم ماهیان خاویاری است که به مروارید سیاه مشهور است.

کد مطلب: ۴۲۶۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،هنوزهم خاویار ایران حرف اول را در دنیا می‌زند پرسودترین و بهترین محصول صادراتی کشور در سال‌های گذشته، این روزها بی رونق روزگار سپری می کند به طوری که بر اساس بررسی آخرین آمار جمع آوری شده صادرات این محصول از 300 تن در سال 83 به 670 کیلوگرم در سال93 کاهش یافته است.
اما نباید فراموش کرد که در این میان کاهش میزان ذخایر دریایی و جلوگیری از صید این گونه از ماهیان می تواند از مهمترین دلایل ایجاد چنین وضعیتی باشد، شرایطی که موجب شده تا کشورهایی همچون چین پا به عرصه گذاشته و با استفاده از برند معروف خاویار دریای خزر در بازارهای جهان سودآوری می کنند.
بدیهی است خاویاری که روزی می گفتند می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد و در سالیان نه چندان دور بیش از 300 تن از این محصول گران قیمت از کشورصادر می شد حال به مرز نابودی رسیده و تنها سالانه حدود600 کیلو گرم از آن به خارج صادر می شود.
اما با این روند چه بر سر صادرات خاویار خواهد آمد ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیرو پرورش صادرات آبزیان کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهارداشت:تولید خاویار دریایی طی 15 سال گذشته بیش از300 تن بوده که متاسفانه به سبب آلودگی دریا،صید بی رویه، عدم حفاظت از محیط زیست و صید قاچاق ذخایرماهیان خاویاری به مرز نابودی رسیده است.
وی افزود: سازمان گونه های در حال انقراض با پنج کشور دریای خزر توافقی مبنی بر ممنوعیت صید ماهیان خاویار به مدت پنج سال از دریا را انجام دادند این درحالی است که باید بابرنامه ریزی صحیح تولید مناسب و پایدار خاویار ایرانی را به جایگاه قبلی خود برگردانیم و برای رسیدن به این امر باید پرورش خاویار در کشور را افزایش دهیم.
قاسمی در ادامه گفت: ارزش ماهیان خاویاری به جهت استفاده از گوشت ماهی نیست، بلکه به واسطه تخم ماهیان خاویاری است که به مروارید سیاه مشهوراست اما نکته حائز اهمیت این است که گوشت ماهیان خاویاری از ارزش غذایی بیشتری برخوردارند.
همچنین ناصر کرمی راد مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان شیلات کشور درخصوص بازیابی جایگاه صادراتی خاویار گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: حدود 62 فقره مجوز پروانه تاسیس و بهره برداری با ظرفیت اسمی 5232تن گوشت و 63.35 خاویار در کشورصادر شده، که امیدواریم با روندی که در خصوص تولید اینگونه ماهی در کشوردنبال می شودبه اهداف تعیین شده در افق 1404 که تولید 10 هزارتن گوشت و 100 تن خاویار است، برسیم.
کرمی راد افزود: در واقع پرورش ماهیان خاویار در استخرهای بتونی با جریان آب تازه،استخرهای بتونی با جریان آب برگشتی و قفس های پرورش ماهی در آب های شیرین و لب شور دریای خزر و دریاچه های مصنوعی و طبیعی نیز در حال اجرا و توسعه است.

وی افزود:براساس پیش بینی های صورت گرفته در سال 2005، روند صید ماهیان خاویار در سال 2015 الی 2016 به صفر می رسد که به منظور حفظ و بازسازی ذخایر گونه های ماهیان خاویاری صید آنها در دریای خزر ممنوع شد تا جلوی انقراض این ماهیان گرفته شود.
مدیر دفتر ذخایر آبزیان شیلات با اشاره به بازارصادرات خاویار گفت: کشورهای اروپایی، عربی و امریکایی از مشتریان اصلی خاویار کشور به شمار می روند و می توان گفت که خاویار تولید شده درآب دریای خزر یک برند در دنیا و مزیت مهم برای کشور ما محسوب می شود که در کشورهای رقیب این امکان وجود ندارد؛اما در این بین کشورهایی همچون چین با تولید 75 درصد گوشت جهان رتبه اول در تولید خاویار را به خود اختصاص داده این درحالی است که کشورمان در رتبه ششم تولید خاویار در جهان قرار گرفته که امیدواریم با تحقق برنامه افق 1404 این جایگاه به رتبه 3 در جهان برسد.
حال با این تفاسیر شکی نیست که باید برای رونق صادرات خاویار تمام کشورهای حاشیه دریای خزر و از جمله ایران به طور همزمان روی بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری فعالیت‌های گسترده و در سطح وسیعی انجام دهند چرا که در غیر این صورت دیری نخواهد یافت که صادرات خاویار این کشورها به صفر برسد و چین بازار خاویار را هم بطور مطلق در دست بگیرد.
منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار