رئیس اداره سلامت و تندرستی:

فقط 15 درصد از بوفه های مدارس زنجان استاندارد است

همه بوفه هاباید تا پایان امسال به لحاظ شرایط فیزیکی و مواد غذایی قابل عرضه ساماندهی و استاندارد شود.

کد مطلب: ۴۲۰۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از زنجان، " ایرج مقدمی " گفت: مدارس شهری دارای بوفه هستند و این استان با560 مدرسه شهری دارای 250 تا 300 بوفه است که فقط 15 درصد از آنها استاندارد هستند .

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی و استاندارد کردن بوفه های فعال در مدارس این استان وجود ندارد و این مساله نیازمند اعتبار است .

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل خاطرنشان کرد: استاندارد سازی بوفه های فعال در سطح مدارس استان زنجان آغاز شده است و در کمیته تخصصی تغذیه و ایمنی غذایی دانش آموزان مقرر شده است این ساماندهی تا پایان این برج/آبان/ توسط بوفه داران به پایان خواهد رسید .

مقدمی با اشاره به استانداردهای فیزیکی بوفه ها یادآورشد: تمام مراکز عرضه مواد غذایی در مدارس باید دارای کف سرامیک، مجهز به یخچال، تهویه، روشنایی، قفسه بندی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و متصدیان آنها دارای روپوش و دستکش باشند و داشتن کارت بهداشتی برای همه بوفه داران مدارس الزامی است .

وی تاکید کرد: اکثر مدارس به ظاهر دارای بوفه هستند اما به لحاظ استاندارد نمی توان گفت که استاندارد هستند، اما همه این مراکز باید تا پایان امسال به لحاظ شرایط فیزیکی و مواد غذایی قابل عرضه ساماندهی و استاندارد شود که در صورت همکاری نکردن بوفه داران آن مرکز تعطیل خواهد شد .

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: اسامی همه مواد غذایی قابل عرضه و غیر مجاز در بوفه های مدارس مشخص و اعلام شده است که باید لیست این مواد غذایی نیز در محل مناسبی در معرض دید دانش آموزان و کارکنان مدارس نصب شده باشد .

مقدمی یادآورشد: فهرست مواد غذایی قابل عرضه و غیر مجاز برای عرضه در بوفه های مدارس هر سال توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش بازنگری و اعلام می شود .

وی متذکرشد: ناظران مستقیم بر بوفه های این استان مدیران مدارس هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این مراکز بدون هرگونه اغماضی با افراد متخلف بر اساس قانون و مقررات برخورد خواهد شد .

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: فقط مدارس شهری استان زنجان دارای بوفه هستند و برخی از این مدارس نیز با توجه به کم بودن تعداد دانش آموزان و مراکز شبانه روزی فاقد این مرکز هستند .

مقدمی افزود: این استان دارای 560 مدرسه شهری است که 250 تا 300 بوفه در سطح این مدارس فعال هستند و فقط 15 درصد از آنها استاندارد است .

وی تاکید کرد: آموزشگاه هایی که توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان به آموزش و پرورش تحویل داده می شود فاقد اتاق بهداشت و بوفه است که این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد .

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان در سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذایی اصلی نیازمند میان وعده نیز هستند بیشتر مواقع این نیاز از طریق مواد غذایی موجود در بوفه مدارس تامین می شود .

مقدمی خاطرنشان کرد: ضروری است علاوه بر ارائه آموزش های بهداشتی و تغذیه ای، توجه ویژه ای به نوع و کیفیت مواد غذایی عرضه شده، نحوه تهیه و توزیع، مکان عرضه و فروش انجام شود .

وی ادامه داد: این مساله زمانی امکانپذیر است که والدین، کارکنان مدارس و دانش آموزان مشارکت و تعامل بیشتری در این خصوص داشته باشند و مسئولیت نظارت بر روند کمی و کیفی تغذیه در مدارس را پذیرا باشند و اگر این موضوع محقق شود در حفظ سلامت دانش آموزان تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

/طوماری/

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار