هفدهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد

صبح دیروز هفدهمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، معاون اقتصادی استاندار، معاون عمرانی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی یاسوج، اعضاء شورا، برخی از مدیران دستگاههای مربوطه و نمایندگان و فعالین بخش خصوصی در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

کد مطلب: ۴۲۰۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از کهگیلویه و بویراحمد، صبح دیروز هفدهمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، معاون اقتصادی استاندار، معاون عمرانی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی یاسوج، اعضاء شورا، برخی از مدیران دستگاههای مربوطه و نمایندگان و فعالین بخش خصوصی در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، در این نشست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین جهاد کشاورزی استان وضعیت تولیدات مرتبط با بخش خود را در زمینه صادرات با ارائه پاورپوینت تشریح کردند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از ارائه ظرفیت های کشاورزی و صنایع دستی توسط مدیران مربوطه، اظهار داشت: درنظرگرفتن نقطه های مثبت استان در کنار واقعیت های میدانی آن برای تدوین یک برنامه موفق، الزامی است.
وی اظهار کرد: برنامه ریزی منطقه ای و استانی تفکیک شده با درنظر گرفتن شاخص های اقتصادی استان در این زمینه ضروری است تا بتوان ارزیابی بهتری داشت.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش صنایع دستی در توسعه صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: استان در این خصوص دارای توانایی بالقوه بوده و نیاز است دستگاه‌های متولی از جمله صنایع دستی و میراث فرهنگی این استان آمار مشخص از تولید حال حاضر صنایع دستی تهیه و میزان صادرات این محصول را برآورد و تعیین کنند.
خادمی خواستار همکاری سازمان ها ، مدیران بخش های اقتصادی و صادرات برای توسعه صادرات استان در زمینه های صنعت، کشاورزی و صنایع دستی شد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: شهرداری برای اختصاص یک قطعه زمین جهت احداث بازارچه صنایع دستی در شهر یاسوج همکاری کند.
وی با بیان اینکه هنرمندان توانمندی در سطح استان وجود دارد،بیان کرد: ایجاد یک بازارچه سبب بروز خلاقیت و توسعه اقتصادی برای این هنرمندان و مردم استان می‌شود.
وی با انتقاد از آمار جهادکشاورزی در زمینه توسعه صادارت،عنوان کرد: جامعه آماری نادرست و متناقض همه را گمراه می‌کند و مانع توسعه و بی‌اعتمادی مردم می‌شود.
خادمی بابیان اینکه ارائه راهکاری افزایش صادارت در استان نیازمند آمار صحیح است،تصریح کرد: جهاد کشاورزی نسبت به ارائه آمار صحیح و سازماندهی شده در زمینه صادرات اقدام کند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه در استان محصولات مرغوبی همچون گردو،مرکبات،عسل و ماهی تولید می‌شود، عنوان کرد: ظرفیت‌های صادرات در استان امکان‌سنجی شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تدوین سند توسعه صادرات در کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد و افزود: تهیه سند توسعه صادرات منجر به شناسایی بیشتر ظرفیت‌ها استان می‌شود که لازم است این امر را در کارگروه های صادرات غیر نفتی، گردشگری و کشاورزی بررسی کرده و نتایج آن به صورت سند توسعه صادرات غیر نفتی در جلسات آتی شورای گفت و گو ارائه داده شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز در این نشست اظهار داشت: نقش صادرات غیر نفتی در توسعه و اقتصاد یک کشور بر کسی پوشیده نیست، امروز اقتصاد بدون نفت در دستور کار دولتمردان است و آرزوی مقام معظم رهبری که صادرات غیر نفتی جایگزین صادرات نفت کشور شود سرلوحه ی همه ی ماست.
کیانی پور در ادامه افزود: با توجه به اهمیت صادرات غیر نفتی این نشست را نیز به موضوع توسعه صادرات غیر نفتی اختصاص داده ایم.
وی بیان کرد: در راستای ماموریت های که به اتاق داده شده بود دو پیش جلسه در خصوص بررسی توانمندی ها، ظرفیت ها و پتانسیل های استان در زمینه صادرات غیر نفتی و هدف گذاری پنج ساله در این خصوص در محل اتاق بازرگانی و با دعوت از دستگاه های ذیربط تشکیل گردید.
کیانی پور در ادامه تصریح کرد: اینک که اقتصاد بدون نفت در دستور کار دولت است، بخش خصوصی نیز از آن استقبال می کند.
وی افزود: لازمه نهضت توسعه صادرات در استان، ارتباط مستمر دولت با بخش خصوصی و کاهش چالش ها و بهبود زیرساخت های اقتصادی است.
کیانی پور عنوان کرد: بدون حضور در نمایشگاه های بین المللی و ارتباط مستقیم با بازرگانان خارجی و حضور در بازارهای خارجی، توسعه صادرات استان محقق نمی شود.
در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ظرفیت های استان در زمینه صنایع دستی گفت: در صورت مهیا شدن شرایط می توان برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۶ میلیون دلار صادرات محصولات صنایع دستی پیش بینی کرد.
باقری اظهار داشت: ۶ هزار بافنده در سطح استان زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه بویراحمد بابیان اینکه بیشترین محصول این افراد تولید گبه است، گفت: رتبه دوم کشوری در تولید گبه به استان اختصاص یافت.
باقری روستاهای سادات محمودی شهرستان دنا، ‌شهرستان گچساران، شهر یاسوج و شهرستان کهگیلویه را از مهم‌ترین مناطق عمده تولید فرش دست بافت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.
وی تصریح کرد: سالانه ۲۸۸ هزار متر مربع صنایع دستی در استان تولید می‌شود.
باقری بابیان اینکه این ۶ هزار نفر سالانه می‌توانند ۵۴ میلیارد تومان از طریق فروش صنایع دستی درآمد کسب کنند،افزود: در مجموع کل بافندگان استان آنهایی که زیرنظر دیگر سازمان‌ها همچون کمیته امداد هستند می‌توانند از محل فروش صنایع دستی ۱۱۶ میلیارد تومان درآمد به دست آورند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد تأکید کرد: با احتساب تولیدات تمام بافندگان استان سالانه ۶۲۰ هزار متر مربع صنایع دستی در استان تولید می‌شود.
معاون سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه این نشست به تشریح وضعیت تولیدات کشاورزی و دامداری در سطح استان و میزان سهم کهگیلویه و بویراحمد از این تولیدات در سطح کشور، مقدار مازاد مصرف استان از این تولیدات و همچنین ظرفیت های تولیدات صادراتی استان پرداخت و افزود: در صورت فراهم شدن زیرساخت ها، این استان، سالانه ظرفیت صادرات ۴۴ میلیون دلار محصولات کشاورزی و دامی را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار