اتاق بازرگانی:

سهم کمتر از سه درصدی سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طی گزارشی آورده است، بررسی وضعیت سه سال اخیر اقتصاد ایران نشان می دهد که سرمایه گذاری خارجی بطور میانگین سهمی کمتر از سه درصد را به خود اختصاص داد.

کد مطلب: ۴۱۵۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از پایگاه خبری اتاق تهران حاکیست، براساس برآورد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از آمارهای بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار نشان می دهد که طی سال های اخیر سهم بازار پول از تامین مالی اقتصاد ایران حدود 90 درصد بود و طی این سال ها نیز سهم بازار سهام کمتر از 10 درصد بوده است.
آمارهای منتشر شده، نشان می دهد که در سال گذشته سهم بازار پول از تامین مالی اقتصاد ایران 89.2 درصد بود و در این سال از دو محل تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت غیردولتی در مجموع 342 هزار و 116 میلیارد تومان از سوی بازار پول به اقتصاد تزریق شده است.
طبق برآورد گروه امور اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، طی سال 1393 سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد ایران 7.6 درصد برآورد شده است.
ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی 29 هزار و 275 میلیارد تومانی از طریق افزایش سرمایه شرکتهای بورسی و فرابورسی؛ انتشار سهام شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس؛ انتشار اوراق مشارکت شرکتی؛ انتشار اوراق اجاره و انتشار اوراق مرابحه بوده است.
سال گذشته میزان سرمایه گذاری خارجی نیز با 12 هزار و 310 میلیارد تومان، سهم 3.2 درصدی از تامین مالی بنگاه های اقتصادی داشته است.
طی سه سال گذشته بیشترین نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی در سال 92 ثبت شد و در این سال سهم این بازار به 9.5 درصد رسید، در سال 92 بازار پول سهم 87.9 درصدی و سرمایه گذاری خارجی سهم 2.6 درصدی داشته است.
سال 1391نیز بازار پول 91.3 درصد از تامین مالی اقتصاد ایران را برعهده داشت در حالی که بازار سهام، نقش 6.2 درصدی را بر عهده گرفت و سرمایه گذاری خارجی نیز در این سال 2.5 درصد از تامین مالی بنگاه های اقتصادی را عهده دار بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار