آیین سنتی خیل عرب در نوش اباد برگزار شد

همزمان با یازدهم ماه محرم آیین سنتی خیل عرب در شهر نوش آباد از توابع شهرستان اران و بیدگل برگزار شد.

کد مطلب: ۴۱۴۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آران و بیدگل ،مردم این شهر بنا به سنت دیرین خود، در عصر یازدهم محرم با اجرای آیین خیمه برداری رسالت سید مظلومان عالم را بلندتر از هر زمان فریاد می زنند که حیات جز عقیده و جهاد نیست و برای اصلاح امور امت باید از جان گذشت.
این مراسم که چند سالی است در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده با حضور 30 هزار نفر از دوستداران اهل بیت در محل زمین خیمه های بلوار محرم شهر نوش اباد برگزار شده است.
این آیین،با تعزیه شهادت امام حسین (ع) آغاز شد و آنگاه که با شهادت آن حضرت اصحاب شقاوت لباس ها و اعضای بدن سید الشهدا را به غارت بردند.. لشگریان سواره یزید پیکر شهدا را بر زیر سم اسبان گرفتند.و آنان که پیاده اند با نیزه و سنگ بر پیکر شهدا تاختند و انبوهی از جمعیت است که زنان و کودکان را با تازیانه نواختند. و خیمه ها را به آتش کشیدند.
هنگامی که آتش خیمه ها نشست و حضرت زینب را سوار بر شتر بی جهاز به اسارات بردند جماعتی دیده می شود که سر و صورت خود را با پارچه ای سیاه پوشانده اند و تکه های از چوب نی را از بالا به سر می زنند و به میدان می آبند می گریند و می گردندو نوحه سر می دهند ای خیل عرب ، خیل عرب حرمت این کشته بدارید ، هر چند شهید است ، غریب است، به خاکش بسپارید.اینان در واقع حماسه زنان بی اسد را باز آفرینی می کنند که چون بی وفایی مردان را در کربلا دیدند به یاری مهمان کربلا آمدند.
این آیین سنتی که تا غروب یازدهم محرم ادامه می یابد غریب یک قرن است که در شهر نوش آباد برگزار می شود
آیین خیل عرب حماسه رویارویی حق در برابر باطل را با شیوا ترین تصویر به قضاوت نسل ها و عصرها گذاشته است تا مظلومیت اهل بیت هرگز فراموش نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار