مقابله با فساد اقتصادی و اداری تنها یک شعار نیست

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس درکارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از جرائم و دعاوی مرتبط با اراضی که به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس برگزار شد؛ گفت: یکی از مشکلات عمده در حوزه مفاسد اقتصادی تصرف و تغییر غیر قانونی در اراضی است که باعث تضعیف اعتماد عمومی مردم به دستگاه های حاکمیتی و متولیان امور اراضی شده است.

کد مطلب: ۴۱۳۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از فارس، احمد رحمانیان با بیان اینکه ضعف روابط حقوقی اشخاص در تنظیم معاملات و سهل انگاری مدیران و کارشناس دستگاه های متولی زمین باعث شکل گیری بخش عمده ای از پرونده های مرتبط با اراضی شده است افزود : متأسفانه عدم وجود اراده قوی و جدی برخی از مسئولان در دستگاه های ذیربط در امر پیشگیری و مقابله، باعث افزایش این دسته از دعاوی شده است.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با تأکید بر اینکه مبارزه و مقابله با فساد اقتصادی و اداری تنها یک شعار نیست خاطرنشان کرد : مبارزه با فساد نیازمند اقدام عملی، حس مشارکت و درک جمعی است.

رحمانیان در ادامه با انتقاد از ضعف مدیریتی و اعتقادی برخی مدیران در مسیر مقابله با مفاسد تصریح کرد: متأسفانه در مواردی شاهدیم که بعضی دستگاه های وام دار برخی جریانات قدرت و ثروت هستند و همین امر باعث شده است رویه ی محافظه کارانه ای را در قبال مفاسد اقتصادی و اداری اتخاذ نمایند.

این مقام قضایی با اشاره به قانون ارتقای سلامت اداری و تأکید بر مسئولیت کیفری و حقوقی مدیران در قبال مفاسد یادآور شد نظارت های درون سازمانی و خارج از سازمان باید تقویت شود تا زمینه ایجاد جرم و تخلفات از بین برود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در ادامه با بیان این مطلب که عدم رسیدگی سریع و قاطعیت در برخوردها نیز اثرات مقابله با این گونه جرائم را کم رنگ ساخته است افزود: بخش قابل توجهی از تأخیرات به عدم پاسخ به موقع استعلامات کارشناسی برمی گردد که دستگاه های متولی با ایجاد ساز و کار مناسب ضمن شناسایی گلوگاه های آسیب زا زمینه رفع آن را فراهم نمایند.

وی با اشاره به ماده ۸ قانون حفظ کاربری باغات و اراضی ملی گفت: طبق این قانون ارائه خدمات توسط دستگاه های خدمات رسان به اراضی بدون مجوز تغییرکاربری ممنوع است اما متأسفانه شاهدیم بسیاری از اراضی تصرف شده از خدمات مختلف آب ، برق و گاز برخوردارند که این امر تخطی از قانون است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری فارس همچنین بر پرهیز از سیاه نمایی و دوری از ایجاد فضای اتهام زنی در امر پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی و مبارزه با تصرف و تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی تأکید کرد و افزود: باید در راه مبارزه با مفاسد از جریان سازی های سیاسی و جناحی و تفسیر قانون به نفع خویش پرهیز کرد و بهترین راهکار در این مسیر التزام به اجرای قانون و ترویج فرهنگ قانون مداری است.

وی از رسانه ها خواست تا با انتشار مطالب و نقدهای آگاهانه و منصفانه و دعوت از کارشناسان امر مبلّغ و مروّج فرهنگ قانون مداری و تقبیح قانون شکنی باشند.

رحمانیان در ادامه با اشاره به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات خواستار توجه بیش از پیش سازمانها و ادارات خدمات رسان به ایجاد ظرفیت در ارائه خدمات الکترونیک و روان سازی فعالیتهای خدماتی در راستای پیشگیری از فساد شد و تأکید کرد: اجرای کامل طرح دولت الکترونیک و اجرای قانون دست رسی آزاد به اطلاعات می تواند زمینه شفاف سازی در ارائه خدمات و ریشه کنی رانت های اطلاعاتی را فراهم سازد.

وی در پایان بر افزایش نظارت های مردمی تأکید کرد و افزود: فلسفه ایجاد سامانه سراسری ۱۳۱ توجه به پایش های عمومی و ایجاد زمینه جلب مشارکت های مردمی در راستای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی است.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در پایان به تشریح اهداف عملی کارگاه یک روزه پیشگیری از جرائم و تخلفات در امر اراضی پرداخت و بیان داشت اهداف اصلی این کارگاه ایجاد انسجام و تعامل بین ادارات و نهادهای متولی امر زمین ، ارائه آخرین نظرات و دیدگاه های علمی و اجرایی کارشناسان، طرح مسائل مبتلا به سازمان های متولی و ایجاد وحدت رویه در کارکرد مؤثر شورای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی و در نهایت تنظیم پیش نویس سند پیشگیری از تخریب اراضی ملی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار