گزارش پانا از برنامه های سازمان فرهنگی شهرداری؛

اجتماع عظیم تهرانی ها با 14 تکیه در میدان امام حسین

حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری تهران در نشست خبری برنامه این سازمان در ماه محرم و صفر گفت: 14 تکیه ویژه در ایام سوگواری سالار شهیدان برنامه های خاصی را در میدان امام حسین برای عزاداران سالار شهیدان اختصاص خواهند داد.

کد مطلب: ۴۰۹۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ صبح امروز نشست خبری برنامه‌های محرم و صفر سازمان فرهنگی شهرداری با حضور حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور سرپرست معاونت فرهنگی برگزار شد.

در بخشی از این نشست ناصری پور با اشاره به ظرفیت فرهنگی محرم گفت: طبق آمار مراجع قضائی و انتظامی، بالاترین ظرفیت فرهنگی در کشور ماست، این در روزگاری است که بیشترین تهاجم فکری و فرهنگی علیه اسلام ناب را شاهد هستیم. به همین دلیل در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های خاصی را دنبال می کند و برنامه های پنج ساله گذشته را تجمیع کردیم تا با رویکرد جدید تحت عنوان «جلوه سوگ» نسبت به اشاعه مکتب عاشورا اقدام کنیم. به همین منظور پنج دهه را از ابتدای محرم تا اربعین حسینی(ع) انتخاب کرده‌ایم که به تناسب، برنامه‌هایمان را اجرا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در دهه اول ویژه‌برنامه‌های فرهنگی خاصی در سازمان فرهنگی دنبال می شود؛ افزود: انتهای این دهه با تجمع 15 هزار نفری در میدان امام حسین(ع) همراه است. دهه دوم مختص اجرای تعزیه است و گروه‌های سرآمد تعزیه اجرای برنامه دارند. دهه سوم نیز دو گروه نمایشی به اجرای نمایش می‌پردازند که تاکنون اجرای یک نمایش با نام «وداع سرخ خورشید» قطعی شده است.

حجت‌الاسلام ناصری‌پور ادامه داد: در دهه چهارم ویژه برنامه یک نذری ساده‌ را داریم که به جمع‌آوری نذورات مردم برای اجتماع عظیم اربعین اختصاص دارد. دهه پنجم نیز مختص عزاداری اقوام در میدان امام حسین(ع) است. دد واقع این میدان،‌ به تازگی تحویل سازمان فرهنگی هنری شده و مرکز ثقل برنامه‌های امسال ماست.

وی با تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در میدان امام حسین(ع) گفت: در این میدان 14 تکیه برپا می‌کنیم که در دهه نخست 10 تکیه آغاز به فعالیت می کنند و رویکرد امسال،‌ ارتقای سطح رفتاری جامعه و سبک زندگی است. ان‌شاءالله با برافراشتن پرچم متبرک عتبه حسینی در این میدان در عصر چهارشنبه (22 مهر) تکیه‌ها افتتاح می‌شوند.

ناصری‌پور در ادامه به تشریح فعالیت تکیه‌های مستقر در میدان امام حسین(ع) گفت : 1- تکیه مسیر کاروان کربلا 2- تکیه بصیرت (معرفی انحرافات عزاداری‌ها با محوریت شیعه لندنی) 3- تکیه پرده عشاق (تجلیل از خادمان حسینی) 4- تکیه شهدا (مختص پرداختن به وقایع انقلاب که در محرم رخ داد، گرامیداشت شهدایی که در روز عاشورا به شهادت رسیدند، نیز هم‌عهدی با شهدا) 5- تکیه آفتاب حجاب (بحث عفت را با تکیه بر شخصیت حضرت سکینه بررسی می‌کند) 6- تکیه احسان (نذری ساده) 7- تکیه هنر (سمپوزیوم هنری که در روز اربعین رونمایی می‌شود) 8- تکیه عتبات (با حضور ستاد عالی عتبات) 9- تکیه نایب‌الزیاره بودن (ثبت‌نام از افرادی که زائر کربلا هستند و زیارت به نیابت آن‌هایی که نمی‌توانند مشرف شوند) 10- تکیه پذیرایی.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین به فعالیت 3 خیمه دیگر در پس از دهه نخست ماه محرم افزود: 3 خیمه نیز با محوریت سبک زندگی عاشورایی داریم که به ویژگی‌هایی نظیر «ادب، وفا، توبه، اطاعت پذیری» می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: بر آستان اشک،‌ نوگلان حسینی، پرده‌خوانی، شعر آیینی،‌ مقتل‌خوانی ظهر عاشورا و اقامه نماز جماعت این روز از دیگر برنامه‌های ماست. همچنین محصولات محتوایی داریم نظیر 40 منبر یک دقیقه‌ای (صوت منبری‌های معروف و معاصر تهران) و اشعار ویژه دهه اول که روی لوح فشرده ارائه می‌شود.

ناصری‌پور همچنین از امضای تفاهم‌نامه با حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران خبر داد و گفت: 110 مبلّغ نیز به 110 هیأت تهرانی اعزام می‌شوند که یک ربع قبل از سخنران به شبهات روز پاسخ دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار