برگزیدگان سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم «دهوک» معرفی شدند

خبرگزاری پانا: برگزیدگان بخش‌های مختلف رقابتی «سینمای جهان» و رقابتی «سینمای کُردی» سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم «دهوک» معرفی شدند.

کد مطلب: ۴۰۰۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ مراسم اختتامییه سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم «دهوک» با یاد «یولماز گونای» کارگردان سرشناس برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فیلم «کن» فرانسه در سال 1982 و با حضور اعضای هیئت داوران بخش‌های مختلف رقابتی «سینمای جهان» و رقابتی «سینمای کُردی»، سینماگران حاضر در این جشنواره و علاقمندان به هنر سینما، با اجرای «صالح عارف» در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک در شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف اعلام شدند و به تندیس زرین جشنواره و جوایز نقدی به آنان تقدیم شد.
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «سینمای کُردی» این دوره از جشنواره، که عبارت بودند از: «آن دیمی گیرو» استاد دانشگاه، کارشناس و عضو آکادمی جوایز اسکرین «آسیا پسیفیک» (APSA) از کشور استرالیا (رئیس هیئت داوران)، «عطا نهایی» نویسنده، شاعر، مترجم و رمان‌نویس از کشور ‌ایران، «مارینا کابا رال» کارگردان و روزنامه‌نگار از کشور اسپانیا، «علی بدرخان» کارگردان از کشور مصر و «گیبلیا دوبری» منتقد و استاد دانشگاه از کشور رومانی، آرای خود را بدین شرح اعلام کردند:
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 5 هزار دلاری بهترین کارگردان کُرد به «شوکت امین کورکی» کارگردان فیلم سینمایی «خاطرات روی سنگ» (بیره‌وه‌رییه‌کانی سه‌ر به‌رد) Memories On Ston اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 4 هزار دلاری بهترین فیلمنامه به «هشام زمان» و «ممد اکتاش» نویسندگان فیلمنامه «نامه‌ای به پادشاه» (نامه‌یه‌ک بو پاشا) Letter to the King اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 10 هزار دلاری بهترین فیلم کُردی به فیلمی سینمایی «بدرود آنالوگ» (مالئاوا ئانالوگ) Farewell Analog به کارگردانی «هیوا امین‌نژاد» اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 5 هزار دلاری ویژه اعضای هیئت داوران جشنواره به فیلم سینمایی «روزی روزگاری» (هه‌بوو تو نیبوو) Once Upon a Time به کارگردانی «کاظم اوز» اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 3 هزار دلاری بهترین بازیگر زن جشنواره به «فریده گزر» و «ملک اًلگیر» بازیگران فیلم سینمایی «صدای من بیا» Come to My Voice به کارگردانی «حسین کارابای» اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 3 هزار دلاری بهترین بازیگر مرد جشنواره به «فیاض دومان» بازیگر فیلمی سینمایی «ملودی مادر من» (وشه‌ی دایکی من) Song of my Mother به کارگردانی «ایرول مینتاس» اهدا شد؛ که این بازیگر جایزه خود را به کودکان آواره شهر کوبانی در کمپ‌های اقلیم کردستان تقدیم کرد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 10 هزار دلاری استاندار دهوک بهترین فیلم سینمایی که در منطقه
بادینان فیلمبرداری شده است به فیلم سینمایی «خاطرات روی سنگ» به کارگردانی «شوکت امین کورکی» اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 4 هزار دلاری انجمن نویسندگان کُرد به بهترین فیلم کُردی که حارج از مرزها ساخته شده است؛ به فیلم سینمایی «نامه‌ای به پادشاه» به کارگردانی «هشام زمان» اهدا شد.
همچنین اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «سینمای جهان» سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم «دهوک» که عبارت بودند از: «ورنر روزیکا» مدیر جشنواره بین‌‌المللی فیلم «دویسبورگ» و استاد دانشگاه از کشور آلمان (رئیس هیئت داوران)، «فردی اولسون» تهیه‌کننده و برنامه‌ریز جشنواره‌ها از کشور سوئد، «آیشه پولات» نویسنده و کارگردان از کشور آلمان، «جانی بوردایس» مدیر انستیتوی فرانسوی در اربیل از کشور فرانسه و «سوپوم سوهن» کارگردان و استاد دانشگاه از کشور آمریکا، آرای خود را بدین گونه اعلام کردند:
ـ جایزه تندیس زرین «یولماز گونای» و جایزه نقدی 10 هزار دلاری بهترین فیلم سینمایی بین‌الملل به فیلم سینمایی «سیواس» Sivas به کارگردانی «کان موژدجی» اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 5 هزار دلاری برای استعداد جدید جشنواره به فیلم سینمایی «درس» (وانه) The Lesson به کارگردانی مشترک «کریستیانا گروزیفا» و «پیتر فالچلنوف» اهدا شد.
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه این جشنواره نیز که عبارت بودند از: «پیتر اوت» نویسنده و کارگردان از کشور آلمان (رئیس هیئت داوران)، «پیتر بو» تهیه‌کننده و استاد دانشگاه از کشور نروژ، «سهیم عمر خلیفه» نویسنده و کارگردان از اقلیم کردستان و کشور بلژیک، «بنویسه بریوان» کارگردان از کشور بلژیک و «دیمیتری گلوبنیچی» تهیه‌کننده از کشور روسیه، آرای خود را بدین شرح اعلام کردند:
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 5 هزار دلاری بهترین فیلم کوتاه بین‌الملل به فیلم کوتاه «مرغ» The Chicken به کارگردانی «اونا گونجاک» اهدا شد.
ـ جایزه انستیتوی فرانسوی و جایزه نقدی 5 هزار دلاری بهترین فیلم مستند بین‌الملل به «آنا روسیلون» برای کارگردانی فیلمی مستند «من مردمم» (من خه‌لکم) I am the people اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 1500 دلاری بهترین فیلم کوتاه ویژه اعضای هیئت داوران به فیلم کوتاه «خینوس» Xenos به کارگردانی «مهدی فلافل» اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 3 هزار دلاری انستیتوی گوته آلمانی برای بهترین فیلم کوتاه مستند به فیلم مستند «73#» به کارگردانی «ریکیش شهباز» اهدا شد؛ که موضوع آن در مورد فاجعه شنگال (سنجار) و آواره شدن مردم این شهر و اطراف آن در کوه‌های شنگال است و به روزهای سخت زندگی آنان در آن منطقه می‌پردازد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 1500 دلاری بهترین فیلم کوتاه ویژه اعضای هیئت داوران به فیلم کوتاه «شبی طولانی» (شه‌ویکی دریژ) A Long Night به کارگردانی «کامران بیتاسی» اهدا شد.
ـ جایزه تندیس زرین جشنواره و جایزه نقدی 8500 هزار دلاری اداره کل سینمای شهر دهوک برای بهترین فیلم کوتاه جشنواره به فیلم کوتاه «ماست» Yogurt به کارگردانی «تحسین اوزمین» اهدا شد.
در بخش پایانی اهدای جوایز سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم «دهوک»، «ایوب رمضان» رئیس این جشنواره و همچنین رئیس اداره کل فرهنگ و هنر استان دهوک در سخنانی از تمام کسانی که در برگزاری این جشنواره با آنان همکاری کرده‌اند؛ بخصوص از «نیچیروان بارزانی» نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان و استاندار دهوک تشکر و قدردانی کرد که به صورت مستقیم و از طریق مادی و معنوی همراه و یاور این جشنواره بوده‌اند.
وی همچنن گفت: برنامه‌های جشنواره، با موفقیت به پایان رسید و بخصوص شهر دهوک که 800 هزار آواره را در خود اسکان داده است؛ بیشترین همکاری را در جنگ با گروه تروریستی داعش دارد و تاکنون 445 شهید و قربانی داده است و پیشمرگان این شهر در جبهه‌های جنگ حضور دارند و هم اکنون ما آزاد و سرفراز در این استان و اقلیم کردستان زندگی می‌کنیم. در این 10 روز برگزاری جشنواره، سینماگران 47 کشور جهان به اقلیم کردستان آمدند و این 10 روز را به پیشمرگه‌های قهرمان و خانواده سربلند شهیدان تقدیم می‌کنیم؛ به دلیل این‌که این بهره شجاعت و جنگیدن آنهاست که ما در اقلیم کردستان در کنار یکدیگر با صلح و صفا و آشتی زندگی می‌کنیم
رمضان در ادامه اظهار داشت: بدین خاطر، ما از شما سینماگران میهمان می‌خواهیم که در بازگشت به کشور خود، سفیران صلح و آشتی صدای ما باشید و پیام راستین این ملت را به مردم کشورهای خود برسانید.
رئیس سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم «دهوک» در پایان تأکید کرد: اعضای هیئت داوران این جشنواره از
15 نفر تشکیل شده بودند و از دید ما انسان‌های شجاعی هستند چون در این وضعیت حساس کنونی به اقلیم کردستان آمدند؛ بی‌گمان نام آنها در خاطره و تاریخ این جشنواره باقی خواهد ماند و از آنها تشکر می‌کنیم که با آمدن خود و حضورشان از این جشنواره حمایت کردند.
سومین دوره جشنواره بین‌‌المللی فیلم «دهوک» با نمایش 137 فیلم‌ بلند، کوتاه داستانی و مستند در بخش رقابتی «سینمای جهان» و بخش رقابتی «سینمای کُردی» و چندین بخش غیررقابتی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان از جمله؛ ایران، آلمان، فرانسه، نروژ، ترکیه، اسپانیا، آمریکا، پرتغال، رومانی، آرژانتین، شیلی، کرواسی، کنیا، کانادا، کوبا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، روسیا، انگلستان، نروژ، لهستان، دانمارک، آفریقای جنوبی، موریتانی، جمهوری دومنیکن، ایتالیا، لبنان و اقلیم کردستان، با حمایت «نیچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان و استانداری دهوک و از طرف اداره کل هنر سینمای شهر دهوک وابسته به وزارت روشنبیری و لاوان (فرهنگ و جوانان) حکومت اقلیم کردستان عراق، با ریاست «ایوب رمضان» رئیس اداره کل فرهنگ و هنر استان دهوک در روزهای 18 تا 25 شهریورماه جاری (9 تا 16 سپتامبر 2015) در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک و همچنین سه سالن سینمایی مرکز «مازی مول» در شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق برگزار ‌شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار