عرضه برنج ایرانی تقلبی ، آسیب جدی به جایگاه محصول داخلی است

خبرگزاری پانا: دبیر انجمن برنج ایران گفت: عرضه برنج ایرانی تقلبی به جایگاه و کیفیت محصول تولید داخل آسیب می زند.

کد مطلب: ۳۹۶۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، جمیل علیزاده شایق با اشاره به اینکه سازمانهای نظارتی برای جلوگیری از عرضه برنج ایرانی تقلبی در کشور به اندازه کافی وجود دارد، افزود: متاسفانه برخی ها برنج وارداتی را در کیسه هایی با مشخصات برنج مرغوب ایرانی عرضه می کنند که باعث خدشه دار شدن بازار برنج تولید داخل می شود.
وی گفت: کنترل کیفی و نظارت برچگونگی عرضه و فروش کالاها برعهده سازمان نظارت و بازرسی ، سازمان ملی استاندارد ، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و البته نظارت بر سلامت محصول نیز بر عهده وزارت بهداشت است بنابر این سازمان های نظارتی که بتوانند از عرضه برنج تقلبی جلوگیری کنند کم نیستند.
رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج کشور افزود: متاسفانه در مواردی نیز برنج بی کیفیت وارداتی با برنج داخلی مخلوط و به نام برنج مرغوب ایرانی به مصرف کننده عرضه می شود که این اقدام نیز از روش های تقلب در عرضه برنج ایرانی است.
علیزاده شایق گفت: روی کیسه برنج عناوینی مانند برنج درجه یک هاشمی، برنج درجه یک آستانه اشرفیه و غیره نوشته می شود اما محتویات داخل کیسه مخلوطی از برنج وارداتی و داخلی است.
وی افزود: متاسفانه تاکنون سازمانهای نظارتی با موارد تخلف و تقلب در عرضه و فروش برنج برخوردی نکرده اند.
دبیر انجمن برنج ایران گفت: این تخلف و تقلب ها در عرضه برنج ایرانی سبب اعتراض تولید کنندگان داخلی شده است و آنها معتقدند دود این آتش فقط به چشم آنها ومصرف کنندگان می رود و بازار را نسبت به کالای با کیفیت تولید داخل بی اعتماد می کند.
علیزاده شایق از اظهارات رئیس اتحادیه بنکداران انتقاد کرد و افزود: چرا همه ما خود انتقاد کننده شدیم و رئیس اتحادیه بنکداران یکی از مراجع نظارتی است که می تواند برچگونگی عرضه کالا و به طور خاص برنج نظارت و کنترل داشته باشد اما این نظارت انجام نمی شود.
وی تصریح کرد: بازار برنج کشور از بی نظمی رنج می برد و نظارت دقیقی بر توزیع این محصول استراتژیک وجود ندارد.
دبیر انجمن برنج ایران درباره سلامت برنج های وارداتی گفت : بر اساس برنامه ریزی ها و تصمیم مسئولان از نیمه سال 93 هر نوع برنجی که وارد می شود باید گواهی سلامت و کد رهگیری را از وزارت بهداشت دریافت کند و پس از آن مجوز توزیع و عرضه به بازار را خواهد داشت.
علیزاده شایق افزود: به گفته مسئولان وزارت بهداشت سلامت و بهداشت برای برنج های وارداتی در کمیته سلامت برنج متشکل از نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و انجمن برنج در صورت تایید، گواهی سلامت صادر می شود.
وی گفت: طرح صدور گواهی سلامت برای برنج های وارداتی از ابتدای امسال بطور جدی اجرایی شده است و وزارت بهداشت اجازه ورود هیچ نوع برنجی را بدون صدور گواهی سلامت نمی دهد.
دبیر انجمن برنج ایران افزود: بنا بر ادعای وزارت بهداشت اگر برنجی وارد کشور می شود کیفیت مناسبی دارد و از لحاظ سلامت نیز مورد تایید این وزارتخانه است، بنابر این وزارت بهداشت به عنوان نهاد مسئول در این زمینه پاسخگوست.
علیزاده شایق ابراز امیدواری کرد: سازمانهای نظارتی بر چگونگی عرضه برنج و کیفیت برنج های موجود در بازار مدیریت دقیق تری داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار