معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور

80 درصد آتش‌سوزی‌ها، خارج از طرح‌های جنگل‌داری رخ می‌دهد

خبرگزاری پانا: معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حدود 80 درصد آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل‌های هیرکانی روی می‌دهد مربوط به مناطق خارج از طرح‌های جنگل‌داری است که مراقبت کمتری در آن‌ها وجود دارد و نیروهای اطفا دیرتر به کانون حریق می‌رسند.

کد مطلب: ۳۹۱۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، بهزاد انگورج در جلسه مدیران و مسؤولان منابع طبیعی شمال کشور که با هدف بررسی مسائل مربوط به پیشگیری از آتش‌سوزی، در ستاد چالوس برگزار شد افزود: از 20 درصد باقیمانده، 17 درصد نیز مربوط به مناطقی است که طرح در آن‌ها تازه اجرا می‌شود که آن هم به صورت لکه‌ای و در مساحت‌های کم است.

مطابق آمار رسمی، هم اکنون از مساحت یک میلیون و 967 هزار هکتاری جنگل‌های هیرکانی، یک میلیون و 400 هزار هکتار دارای طرح جنگل‌داری است و در یک میلیون و هفتاد هزار هکتار، طرح اجرا می‌شود که 48 هزار هکتار آن غیر تولیدی و حفاظتی است.

وی به نزدیکی فصل پاییز و دوره بحرانی حریق در جنگل اشاره و اضافه کرد: مهم‌ترین اقدام ما در چنین وضعی تقویت دیده‌بانی برای کشف و گزارش هر چه زودتر آتش‌سوزی است.

انگورج اظهار داشت: ادارات کل منابع طبیعی چهارگانه شمال کشور موظف هستند برای دیده‌بانی، از نیروها و جوامع محلی استفاده کنند و در صورت لزوم، با بهره‌گیری از امکانات مجریان طرح‌های جنگل‌داری، برج دیده‌بانی نصب کنند.

وی ادامه داد: تعداد و مکان برج دیده‌بانی باید با توجه به عارضه‌نگاری (topography) هر منطقه انجام شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در حوزه منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر باید 15-17 برج دیده‌بانی وجود داشته باشد که در حدود سه برابر نیاز استان گیلان است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دلیل این امر را تعدد دیواره‌های رشته کوه البرز در غرب مازندران در مقایسه با استان گیلان ذکر کرد.

انگورج با اشاره به نقش عملیات پرورشی در کاهش احتمال آتش‌سوزی جنگل گفت: اجرای عملیات پرورشی و بهداشتی موجب کاهش چوبِ اشتعال‌پذیر یعنی ماده سوختنی در جنگل می‌شود.

وی تصریح کرد: اغلب آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل‌های شمال رخ می‌دهد بر اثر بی‌احتیاطی و غیر عمد، از جمله به دست شکارچیان و چوپانان و گردشگران است.

حوزه منابع طبیعی شمال کشور که از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی‌داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد با 9/1 میلیون هکتار جنگل و 7/1 میلیون هکتار مرتع در قالب چهار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شامل گیلان، مازندران ـ نوشهر، مازندران ـ ساری، گلستان اداره می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار