معاون وزیر جهاد در گفت و گو با پانا اعلام کرد:

صیانت از خاک در لایحه حفاظتی در آستانه صحن علنی

خبرگزاری پانا: معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از تصویب لایحه حفاظت از خاک در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر و داد و گفت: این لایحه به جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش کیفیت خاک کمک می کند.

کد مطلب: ۳۹۰۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد

علی مراد اکبری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، در تشریح لایحه حفاظت خاک عنوان کرد: در مدت یکسال و نیم گذشته بررسی های بسیاری بر روی این موضوع انجام شده، تهیه این لایحه با کمک انجمن خاک ایران و سزمان حفاظت محیط زیست انجام شده است و هدف از آن حفظ کیفیت خاک است تا از فرسایش و افت کیفی خاک جلوگیری شود.

وی افزود: بررسی های کارشناسی بر روی لایحه حفاظت از خاک در کمیسیون کشاورزی مجلس انجام شده و بر روی مواد آن کار می کنیم و به زودی نهایی می شود و در صحن علنی مصوب می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: با تصویب این قانون حفاظت از خاک در دستور کار دولت قرار می گیرد و به عنوان سیاست گذار می توانیم اقدامات حفاظتی و اساسی در این رابطه انجام دهیم از سویی صیانت از منابع آب کشور به حفظ خاک نیز کمک می کند و با تغییرات مصرف و اصلاح الگوی کشت مردم را برای تغییر شیوه های کاربردی آب و خاک ترقیب خواهیم کرد.

اکبری ادامه داد: هم اکنون در رابطه با آب با وزارت نیرو وارد بحث شدیم و برای جلب مشارکت کشاورزان در خصوص آب برنامه هایی جدی در دستور کار است و اقداماتی نیز انجام شده.

وی به افزایش کشت با مصرف آب کمتر اشاره کرد و گفت: توانستیم مسیر تولید محصولات کشاورزی را تغییر دهیم و مسیر کشت گیاهان پر مصرف را به سمتی سوق دهیم که مصرف آب آنها کنترل شود تا با اقتصادی کردن محصولات کشاورزی به تولید محصول و داشته های اقتصادی کمک شایانی می شود.

به گزارش خبرگزاری پانا، لایجه حفاظت از خاک به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی در جلسه مورخ 30/1/1394 هیئت وزیران به تصویب رسیده بود، از سوی رئیس جمهوری برای طی تشریفات قانونی در اواخر اردیبهشت 94 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

هم اکنون تهدیدات زیست محیطی خاک درکشور شامل دو بخش "فرسایش" و "آلودگی خاک" می شود که براساس برآوردهای انجام شده، فرسایش خاک کشور با شاخص جهانی، فاصله بسیار زیادی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار