سال 93 دو برابر یارانه نقدی، یارانه پنهان سوخت داده شد

خبرگزاری پانا: مدیرکل مبارزه با قاچاق فراورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: در سال 93 حدود 80 هزار میلیارد تومان معادل دو برابر کل یارانه نقدی این سال، یارانه پنهان سوخت داده شد.

کد مطلب: ۳۸۷۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، این ستاد در دو سال گذشته اقدامات گسترده ای را جهت مقابله و پیشگیری از قاچاق فراورده های نفتی انجام داده که دستاوردهای عظیمی در پی داشته است.


وی گفت: در سال 92 به طور متوسط روزانه حدود 250 میلیون لیتر فراورده های نفتی یارانه ای در کشور توزیع می شد و دولت بابت اینها رقمی بالغ بر 109 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است که نزدیک به سه برابر یارانه ای است که بابت یارانه نقدی در این سال پرداخت شده است.


خورشیدی افزود: با اقدامات متناسب در سال 93 حدود 8 درصد در توزیع این فراورده ها کاهش داشتیم و مصرف این فراورده ها به عدد 229 میلیون لیتر در روز کاهش یافت و چون در حمل و نقل عمومی هیچ خللی وارد نشد، این به آن معناست که قاچاق فراورده های نفتی در سال 93 حدود 8 درصد کاهش یافته است.


وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 12 درصد در توزیع و مصرف فراورده های نفتی کاهش داشته ایم.


مدیرکل مبارزه با قاچاق فراورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در توزیع و مصرف گازوئیل که قاچاق پذیرترین محصول فراورده های نفتی است در همین مدت 9.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته ایم که معادل حدود روزانه پنج میلیون لیتر گازوئیل است.


خورشیدی گفت: این در حالی است که حمل و نقل دیزلی کشور در چهار ماهه اول امسال فعالیت بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است به عنوان مثال امسال مجموع خرید تضمینی گندم افزایش چشم گیری داشته است و قاعدتاً در حمل و نقل این گندم، سوخت بیشتری مصرف شده است.


وی با بیان اینکه این کاهش مصرف و به تبع آن قاچاق گازوئیل با سه راهکار عمده به وجود آمده است افزود: نخستین راهکار پایش جایگاه های توزیع گازوئیل در کشور و واقعی تر کردن سهمیه توزیعی در آنهاست به عنوان مثال بر اساس مشاهدات میدانی به این نتیجه رسیدیم که در استان هرمزگان حدود یک میلیون لیتر سوخت اضافه تحویل جایگاه داران می شود که این امر مدیریت شد و کاهش یافت.


خورشیدی از منطقه ای کردن توزیع گازوئیل به عنوان دومین راهکار یاد کرد و گفت: بر این اساس قرار شد هر چقدر به استان های مرزی نزدیکتر می شویم عدد و سهمیه گازوئیل کاهش یابد.


وی افزود: سومین تصمیم که آثار بسیار خوبی در جلوگیری از قاچاق کالا داشت، تعدیل سهمیه ناوگان حمل و نقل دیزلی بود.


مدیرکل مبارزه با قاچاق فراورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در گذشته روزانه 120 میلیون لیتر گازوئیل در 750 هزار کارت سوخت حمل و نقل دیزلی شارژ می شد که روزانه حدود 52 تا 54 میلیون لیتر آن مصرف می شد اما با کاهش 20 درصدی سهمیه، از اول اسفند سال 93، این سهمیه به حدود 100 میلیون لیتر کاهش یافت و هیچ خللی در روند حمل و نقل وسایل نقلیه گازوئیل سوز به وجود نیامد و باعث صرفه جویی 20 درصدی از این محل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار