در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تدوین پیش‌نویس طرح جامع حفاظت از تالاب هامون/ وضعیت تالاب‌های کشور

خبرگزاری پانا: حدود 250 تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۴ تالاب دارای اهمیت است و از این بین ۲۴ تالاب بین المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارد. در حال حاضر اکثر تالاب های مهم کشور از شرایط خوبی برخوردار نیستند و تالاب هامون یکی از این تالاب هاست که شرایط خوبی ندارد اما به گفته مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران پیش نویس طرح جامع حفاظت از تالاب هامون تهیه شده و بزودی تصویب می شود.

کد مطلب: ۳۸۷۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، تالاب هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.


تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع و دامنه عمقی یک تا پنج متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است اما در سال های گذشته به دلایل مختلف که عمده ترین آن عدم مدیریت صحیح آب است، وضعیت تالاب بحرانی شد تا جایی که جزو اولویت های اصلی در طرح حفاظت از تالاب های کشور قرار گرفت.


محسن سلیمانی روزبهانی مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، علت وضعیت نامساعد کنونی دریاچه هامون را مدیریت نادرست منابع آب در حوزه آبریز تالاب هامون عنوان کرد و گفت: این مشکل هم به کشور افغانستان مربوط می شود و هم در کشور ما با مشکل مدیریت نامناسب منابع آب روبرو هستیم که در نهایت منجر به وضعیت فعلی دریاچه شده است.


وی با بیان اینکه برنامه مدیریت جامع برای تالاب‌ هامون نوشته شده است، گفت: در این برنامه روند توسعه در مدیریت منابع آبی هدایت و کنترل می شود. همچنین همه مشکلاتی که منجر به از بین رفتن تالاب هامون شده مورد بررسی قرار گرفته است.


مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه پیش نویس برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی هامون نهایی شده است، گفت: این برنامه برای تایید و تصویب نهایی به مسئولان استان سیستان و بلوچستان ارائه می شود و در آینده نزدیک شاهد تحول در حفاظت و احیای تالاب های دریاچه هامون خواهیم بود.


سلیمانی اضافه کرد: با اجرای برنامه جامع حفاظت از تالاب هامون، دستگاه ها موظف به اجرای تصمیمات مربوطه هستند که این مساله موجب احیای تالاب هامون خواهد شد.


وی در پایان درباره وضعیت تالاب های کشور گفت: با توجه به اینکه تابستان فصل کاهش بارندگی در کشور است و این روند تا مهرماه که زمان آغاز بارندگی است ادامه دارد، در عین حال که شاهد کاهش بارش باران هستیم اکنون تالاب های زیادی در کشور از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار