تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بر کشاورزی منطقه مستند شد

خبرگزاری پانا: فیلم مستند «ناخدا سلیمان» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی سعادتعلی سعیدپور به نیمه‌ی راه تولید رسید.

کد مطلب: ۳۸۱۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، سعادتعلی سعیدپور که نیمی از تصویربرداری این فیلم مستند را در بندر شرفخانه از توابع آذربایجان غربی به پایان رسانده است، درباره‌ی موضوع این فیلم گفت: «سلیمان ناخدای کشتی به نمک نشسته در دریاچه ارومیه است که پس از خشک شدن تدریجی دریاچه، کار خود را از دست داده است. تنها کار برای امرار معاش او و خانواده‌اش، ناخدایی روی کشتی در دریاچه ارومیه بود که پس از بیکار شدنش به کشاورزی مشغول است؛ کاری که تحت تاثیر بحران دریاچه ارومیه از آینده‌ای برخوردار نیست.»
وی تصریح کرد: «متاسفانه خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه، بر کشاورزی مردم این منطقه تاثیر گذاشته است. بادهای محلی هم سبب می‌شود ریزگردهای روی دریاچه، بر محصولات کشاورزی بنشیند. مزرعه ناخدا سلیمان هم از این قاعده مستثنی نیست. او بعد از خشک شدن دریاچه ارومیه، حالا با خطر از دست دادن محصولات کشاورزی خود نیز مواجه است.»
این مستندساز قصد دارد «ناخدا سلیمان» را برای حضور در نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت آماده کند. وی در این باره توضیح داد: «زمان‌بندی ساخت این مستند بستگی به شرایط زندگی ناخدا سلیمان هم دارد. گروه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مراحل تصویربرداری و فنی به سرعت پایان یابد تا فیلم مهیای حضور در جشنواره سینماحقیقت شود، اما برای این کار نیاز داریم موافقت سلیمان را هم جلب کنیم، چون او همزمان به کار خود در مزرعه هم مشغول است.»
گفتنی است که عوامل تولید این مستند به اسن شرح هستند: پژوهشگر، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: سعادتعلی سعیدپور، مدیر تصویربرداری: مسعود وطن‌خواه، صدابردار: حسن سلمانی، تدوینگر: هادی امینی، عکاس: محمدعلی جدیدالاسلام، دستیاران کارگردان: فاطمه فلاح و محمد‌حسین بخشی، دستیار تصویربردار: صمد الیاسی، منشی صحنه: ساناز سعیدپور، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار