کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در سال 93

خبرگزاری پانا: رییس اداره سلامت مادران از کاهش میزان مرگ و میر مادران به 19 مورد در هر یکصد هزار تولد زنده خبر داد.

کد مطلب: ۳۷۷۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دكتر فرحناز تركستانی در مراسم "تقدیر از مدیران برتر برنامه ترویج زایمان برتر و برترین‌های سلامت مادر و نوزاد" هدف از اجرای برنامه‌های اداره سلامت مادران را كاهش مرگ و عوارض ناشی از بارداری و زایمان مادران تا 6 هفته بعد از زایمان عنوان كرد و گفت: از دیگر اهداف مهم این برنامه‌ها كاهش مرگ جنین و نوزاد است.
وی گفت: میزان مرگ و میر مادران در سال 92، 19.7 مورد به ازای هر یکصد هزار تولد زنده بود که در سال 93 این میزان به 19 مورد کاهش یافته است.
رییس اداره سلامت مادران با اشاره به اجرای مراقبت‌های ادغام یافته مادری ایمن در برنامه سلامت مادران افزود: آموزش جامعه، تربیت عامل زایمان برای مناطق محروم و دورافتاده و آموزش و اطلاع‌رسانی به متخصصین زنان از طریق برگزاری كارگاه‌های اورژانس مامایی از برنامه‌های اجرا شده سلامت مادران در كشور است.
دكتر تركستانی در ادامه تعداد تولد زنده در سال 93 را حدود یك میلیون و 534 هزار و 359 مورد تولد بیان كرد و در مقایسه این آمار نسبت به سال 92 گفت: تعداد موالید در سال 92 حدود یك میلیون و 471 هزار و 834 تولد زنده بوده است.
رییس اداره سلامت مادران در ادامه 62 درصد موارد مرگ مادران را مربوط به عدم مراقبت‌های پیش از بارداری عنوان كرد و تصریح کرد: این آمار نشان می دهد که باید مراقبت های پیش از بارداری تقویت شود.
رییس اداره سلامت مادران یكی از مهمترین عوامل مرگ مادران باردار را خون‌ریزی بیان كرد و گفت: 19 درصد فوت مادران باردار به دلیل خون‌ریزی 17 درصد به دلیل پره اكلامپسی (افزایش فشار خون هنگام بارداری)، 7 درصد عفونت و 17 درصد بیماری‌های قلبی و 9 درصد به دلیل آمبولی بوده است.
وی در ادامه ضمن اشاره به برنامه بیمارستان‌های دوستدار مادر هدف از این برنامه را بهبود كیفیت خدمات بیمارستانی به ویژه در فوریت‌های مامایی و زایمان عنوان كرد و افزود: در سال 90، 8 بیمارستان در این زمینه انتخاب شدند که باید مراقبت های مامایی را براساس شواهد علمی انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار