رسیتال ویولن دالیبور کاروای در سالن رودکی اجرا شد

نوای ویولن کاروای و پیانو ابوالقاسم در اجرای قطعات بزرگان موسیقی جهان

خبرگزاری پانا: طی دو شب گذشته 22 و 23 تیرماه دالیبور کاروای هنرمند ویولونیست آثاری از بزرگان موسیقی جهان را با همراهی نوای پیانو بهنام ابوالقاسم در سالن رودکی طنین انداز کرد که تشویق های پیاپی علی رهبری مدیر هنری این اجرا و رهبر ارکستر سمفونیک تهران بر مهارت نوازندگی این هنرمند صحه می گذاشت.

کد مطلب: ۳۷۲۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، دالیبور کاروای هنرمند ویولونیست اسلواکی هنرمند دیگری است که به دعوت علی رهبری به ایران پا گذاشته و در طی دو شب گذشته 22 و 23 تیرماه با نواختن ویولون قطعات ماندنی از بزرگان موسیقی جهان را در سالن رودکی به اجرا گذاشت.

این هنرمند قرار است در اجرای 24 و 25 تیرماه ارکستر سمفونیک تهران متبحرانه ساز خود را نواخته و گروه را همراهی کند. در اجرایی که این هنرمند با عنوان «رسیتال ویولن دالیبور کاروای» در طی دو شب گذشته به صحنه برد شاهد اجرای آثاری از ادوارت گریک، موریس راول، یولس ماسنت، کامیل سن سان و فرانتس واکسمن بودیم به این صورت که؛ قطعه آغازین سونات شماره 3 اثر ادوارد گریک آهنگساز و پیانیست نروژی بود که از همان ابتدا مخاطب را با خود همراه کرد و به او شناساند که موسیقی ای که قرار است بشنود متاثر از جنبه های آکادمیک و زیبایی شناسانه موسیقی کلاسیک است.

قطعات بعدی به ترتیب «زیگان» اثر ژوزف موریس راول آهنگساز و نوازنده فرانسوی، «مدیتیشن» اثر ژول ماسنه از پیشوایان بزرگ اپرای فرانسه، «مقدمه و روندو کاپریچیو» اثر کامیل سن سان آهنگساز فرانسوی دوره رمانتیک و «فانتزی کارمن» اثر فرانتس واکسمن آهنگساز آمریکایی آلمانی بود که به زیبایی به اجرا درآمد. انتخابی که کاروای برای این اجرا داشت انتخابی زیرکانه و مناسب ذوق و سلیقه مخاطب ایرانی بود که به شکل موفقیت آمیزی او را تا پایان قطعات با خود به دنیای موسیقی و نوایی که این هنرمند به همراه نوازندگی پیانو بهنام ابوالقاسم خلق می کرد، می برد.
ملودی های زیبا و رمانتیک قطعات به همراه نوازندگی این هنرمند اجرای موفقیت آمیز دیگری را در سلسله برنامه های علی رهبری برای ارکستر سمفونیک تهران به ثبت رساند. این اجرا با استقبال خیلی خوبی از سوی مخاطبان خود در سالن رودکی مواجه شد و این انرژی مضاعفی را به هنرمند منتقل می کرد تا در اجرای هر قطعه با شورو حال بیشتری شنونده را با خود همراه کند.
دالیبور کاروای در 24 جولای سال 1985 در وروتکی، اسلواکی به دنیا آمد. وی از دوران کودکی استعداد موسیقی قابل توجهی از خود نشان داد و در سه سالگی با سرپرستی پدرش شروع به نواختن ویولن کرد. او تحصیلات عالی خود را در هنرستان موسیقی همراه با پروفسور «بوهامیل اوربان» در سال 1999 فرا گرفت و در دوره های کارشناسی ارشد همراه با استادان معروفی چون «ادوارد گراک، مینتشو مینتشو، هرمان کربز» شرکت داشته است. دستاوردهای قابل توجه او شامل: «برنده جایزه یورو ویژن برای موسیقیدان جوان سال 2002، مقام اول رقابت های تیبور وارگا2003، جایزه تریبون بین المللی تفسیر استعدادهای درخشان جوان 2005، برنده جایزه رقابت های دیوید اویستریک در مسکو 2008 است.
وی سال 2003 کنسرت جالب توجهی برای «پرنس چالز» در ولز با همراهی «امستیسلاو روستروپوویچ» اجرا کرد. کاروای در سال 2009 جایزه افتخار تفسیر هنر اسلواکی را از وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی برای دستاوردهای عالی هنری و اجراهای موفق بین المللی را کسب کرد. در سال 2011 «بنیاد تاترا بانکا» جایزه جوان خلاق را در زمینه موسیقی به او عطا کرد. همکاری او به عنوان تکنواز با رهبران ارکستر مشهوری همچون «لیف سیگرستام، آیون مارین، هیروئیکی ایواکی، یاب ون تثوئیدن، مارک یونوفسکی، علی رهبری، رومن کوفمن، بنجامین والفیش، آندره لنارد، الیور دونانی، لیوس وروفسکی» و سایر آن ها بوده است. دالیبور کاروای ویولنی را می نوازد که توسط سازنده سازهای زهی «ونس لوتیر ماریا پاش» ساخته شده است.
همراه این هنرمند در این اجرا بهنام ابوالقاسم هنرمند پیانیست کشورمان بود که با زمان کوتاهی که برای تمرین با این هنرمند در اختیار داشت به خوبی از پس اجرای قطعات برآمده و پاسخگوی نوای ساز ویولون کاروای و آنچه که مخاطب انتظار شنیدنش را می کشد، بود. بهنام ابوالقاسم نیز متولد 1364 تهران، کارشناس ارشد موسیقی از دانشگاه هنر، پیانیست، آهنگساز و مدرس دانشگاه است. از فعالیت های این هنرمند نیز می توان به کسب مقام های متعدد در چندین دوره جشنواره فجر به عنوان نوازنده پیانو و تار، کسب دو مقام اول به همراه گروه آرس نوا در جشنواره فجر، همکاری در اجرا و ضبط آثار هنرمندانی چون دکتر محمد سعید شریفیان، شهرداد روحانی، کیوان ساکت، علیرضا قربانی و ...، همکاری با ارکسترهای ملی ایران، فیلارمونیک تهران، صداو سیما، سیمفونیا، مهرنوازان، آرس نوا و ... به عنوان نوازنده پیانو و سولیست اشاره کرد.
گفتنی است امشب و فردا شب 24 و 25 تیرماه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری همراه با دالیبور کاروای
قطعات «برامس کنسرتو برای ویولن» و «مندلسون، سمفونی ایتالیایی» را برای علاقه مندان اجرا خواهند کرد. کاروای در این اجرا به عنوان سولیست ویولن حضور خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار