نان یکی از اقلام ضروری سبد غذایی مردم است

خبرگزاری پانا:محمدعلی توحیدی فرماندار کرمان در کارگروه آرد و نان شهرستان کرمان با اشاره به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس ابراز کرد : روز جهانی قدس یکی از زیباترین یادگارهای معمار کبیر انقلاب اسلامی است که ملت شریف هرساله با شرکت باشکوه خود در این راهپیمایی ضمن گرامیداشت این روز انزجار خود را از استکبار جهانی و سرسپردگانش بویژه رژیم کودک کش صهیونیست اعلام می نمایند .

کد مطلب: ۳۷۲۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی فرمانداری کرمان،توحیدی ادامه داد : علی رغم اینکه ملت عزیز و شریف در شبهای قدر حضور گسترده داشتند و تا زمان راهپیمایی زمان کمی باقیمانده بود ، با دهان روزه و بدون احساس خستگی ، شرکت در راهپیمایی را یکی از وظایف و حتی تکلیف شرعی خود دانستند و با شرکت بی نظیرشان در راهپیمایی به ندای امام و رهبر فرزانه انقلاب لبیک گفتند ، این حضور بی نظیر و در هیج کجای دنیا وجود ندارد .

فرماندار کرمان در ادامه یکی از وظایف حاکمیت را صیانت از سلامت مردم و مواد غذایی مورد نیاز آنها برشمرد و تصریح کرد : نان یکی از اقلام ضروری سبد غذایی مردم است که کیفیت و بهداشت آن تأثیر بسزایی در سلامت فرد ،خانواده و نهایتاً جامعه دارد و اگر جامعه ای سالم نباشد هر قدر هم از لحاظ مالی و سایر منابع اقتصادی غنی باشد قدرت پیشرفت نخواهد داشت .
وی در ادامه افزود : از مسئولین میخواهم بحث سلامت مردم را جدی بگیرند ، نان جزء معدود اقلام غذایی است که قابل ضدعفونی نیست بنابراین در پروسه زمانی تبدیل گندم به آرد و سپس به نان بایستی نظارت جدی مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی باشد .
توحیدی با اشاره به موضوع جوش شیرین که متأسفانه هنوز برخی از واحدهای نانوایی اقدام به استفاده از آن می کنند خاطر نشان کرد : چندین سال است که مسئولین شعار حذف جوش شیرین را از خمیر یا حذف خمیر ترش سنتی و جایگزینی خمیر مایه بهداشتی را می دهند اما با کمال تأسف مواردی درخصوص استفاده هر دو مورد مشاهده میشود ، ما مسئولیم و باید پاسخگو باشیم علاوه بر مردم در برابر خداوند نیز باید پاسخ دهیم .
فرماندار کرمان با اشاره به گذشته که تشکیلاتی تحت عنوان کمیسیون آرد و نان بطور متمرکز کار نظارت و کنترل موضوعات مربوط به آرد و نان را انجام میداد و چند سال است که منحل شده و وظایف آن به سایر دستگاهها محول گردیده ، از دستگاه های متولی امر گندم ، آرد و نان کرمان بویژه سازمان صنعت ، معدن و تجارت و مرکز بهداشت خواست با جد پیگیر اصلاح وضعیت کیفیت نان و نظارت بیشتر و مستمر بر واحدهای نانوایی به ویژه واحدهای آزادپز شهر کرمان باشند .
توحیدی با استناد به بازرسیهای انجام شده از واحدهای نانوایی ، وضعیت نان شهر کرمان را نامناسب دانست و ارتقای کیفیت نان و رعایت بهداشت آن را زمینه ساز متعادل شدن قیمت در فضای رقابت سالم بیان و تأکید کرد : باتوجه به بازرسیهای سرزده قطعاً نیاز به نظارت و کنترل بیشتر کاملاً احساس میشود و دستگاه های متولی کار باید بازرسی ویژه کامل و مستمر را در دستور کار خود قرار دهند ،این بازرسیها باید مفید و توأم با نتیجه باشد ،نتیجه ای که تأثیر آن را در ارتقاء کیفیت و بهداشت واحدهای نانوایی به وضوح ببینیم ، ما ادعای شعار سلامت مردم را داریم که با وضعیت موجود همخوانی ندارد و این شرایط با انجام بازرسی و کنترل بیشتر قطعاً تغییر خواهد کرد .
وی نقش مردم را در بهبود وضعیت موجود نان و افزایش کیفیت با اهمیت دانست و تصریح کرد : مردم می توانند با همکاری ، اعلام گزارشات تخلف و ... در بهبود وضعیت نان تأثیرگذار باشند ،مردم باید مطالبه حق کنند ،مطالبه گر باشند ، هر فرد میتواند بعنوان یک بازرس باشد و مطمئن باشند این مطالبه گری مفید و مثمرثمر خواهد بود .
فرماندار کرمان هر گونه افزودنی را بدون مجوز بهداشت در خمیر و نان غیرقانونی و خلاف عنوان کرد و از سازمان صنعت،معدن و تجارت خواست تا با اعلام به نانوایان افزودن هرگونه موادی به خمیر و نان با میزان مشخص و تعیین شده را با مجوز بهداشت انجام دهند درغیر اینصورت ، اقدام قانونی بعمل خواهد آمد .
نژاد بیگلری مدیرکل غله استان کرمان نیز با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی گندم و آرد استان از تدوین و اجرای طرح جامع نان سالم خبر داد و گفت : نگارش این طرح انجام شده که یکی از موارد آن بحث ساماندهی نانوائیهای آزادپز می باشد و در دستور کار قرار دارد و به زودی نیز انجام میشود .
وی موضوع تقسیم بندی واحدهای نانوایی براساس 3 معیار طلایی ،نقره ای و برنزی را یکی دیگر از موضوعات طرح جامع نان سالم اعلام و افزود : این تقسیم بندی براساس امکانات و تجهیزات نانوایی ، کیفیت نان ، رعایت مسائل بهداشتی ، صنفی و ... میباشد که نهایتاً امتیازاتی برهمین اساس از غله دریافت می کند ، این امر باعث ایجاد رقابت سالم و نهایتاً افزایش کیفیت نان بهداشتی و با قیمت متعادل که هدف اصلی طرح میباشد خواهد شد .
مدیرکل غله استان اختصاص رتبه چهارم کشوری در ذخیره سازی گندم به کرمان را در سالجاری نویدبخش سالی خوب در زمینه تأمین گندم مورد نیاز استان دانست و میزان ذخیره سازی را تاکنون 136 هزار تن گندم معمولی برای مصارف خبازی و 78 هزار تن گندم برای استفاده کارخانجات ماکارونی اعلام کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار