پری ملکی از مشکلات موسیقی بانوان می‌گوید/ آنچه زمینه مهاجرت را فراهم می‌کند

خبرگزاری پانا: پری ملکی گفت: حتی اگر کسی بخواهد کار جدید را آهنگسازی کند نبود فضا برای پخش اثر یا ایجاد یک بازخورد در جامعه، مانع کار خواهد بود و به همین خاطر معتقدم که موسیقی بانوان در دور تکرار افتاده است که به نوعی بود و نبودش فرقی نمی‌کند.

کد مطلب: ۳۶۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، «پری ملکی» درباره مشکلات اجرای کنسرت بانوان گفت: مشکل اجرای کنسرت برای بانوان طی سال‌های اخیر افزایش یافته است به نحوی که دیگر به جز تهران اجرایی نداریم و عملا شهرستان‌ها از لیست کنسرت‌ بانوان حذف شده‌ است.

وی در ادامه افزود: 7 - 8 سال پیش در شیراز به راحتی می‌توانستیم کنسرت اجرا کنیم اما به دلایل نامعلومی این شهرستان هم به کنسرت بانوان مجوز نمی‌دهد.

سرپرست گروه خنیا تاکید کرد: به نظر من موسیقی بانوان عملا تعطیل است و چیزی به این نام اصلا نداریم. من سال‌هاست به همخوانی روی آورده‌ام تا بتوانم فعالیت خودم را در این عرصه ادامه دهم، چرا که دیواری کوتاه‌تر از دیوار خانم‌ها پیدا نمی‌شود.

ملکی افزود: برای کنسرت بانوان هیچ‌گونه تبلیغی اعم از انتشار عکس و خبر صورت نمی‌گیرد، بنابراین طبیعی است که هیچ آهنگسازی برای ساخت اثر جدید در این بخش انرژی نمی‌گذارد. همین موضوع باعث شده تا موسیقی‌ بانوان در تکرار مکرارات باقی بماند.

وی با اشاره به جایگاه کنسرت بانوان ادامه داد: هیچ وقت جایگاه درستی برای اجرای کنسرت بانوان در نظر گرفته نشده است تا جایی که ساعت اجرای کنسرت بانوان 3 تا 5 بعدازظهر اعلام می‌شود. حال سوال اصلی این است که آیا این ساعت زمان مناسبی برای اجرای کنسرت است؟

تنظیم‌کننده موسیقی «شب یلدا» تصریح کرد: در این سال‌ها نه تنها هیچ اتفاق تازه‌ای در حوزه موسیقی بانوان رخ نداده، بلکه شرایط بدتر هم شده است.

ملکی با اشاره به جشنواره موسیقی فجر گفت: زمانی در جشنواره موسیقی بخشی به نام جشنواره «گل یاس» وجود داشت که مختص بانوان بود. بخشی که افتتاحیه، اختتامیه و مراسمی نداشت و در نوعی سکوت خبری برگزار می‌‎شد. نمی‌دانم شکل‌گیری یک حرکت فرهنگی در شرایطی که جامعه آن را نمی‌بیند چه فایده‌ای دارد. در واقع به نظر می‌رسد مسئولان بانوان را نادیده گرفته‌اند در حالی که این قشر در عرصه هنر بسیار پررنگند.

وی تاکید کرد: از مسئولان موسیقی گله دارم چرا که اقدامی به نظر به سامان شدن این اوضاع انجام نمی‌دهند و ما از سوی مراکزی چون خانه موسیقی یا انجمن موسیقی هیچ عکس‌العملی در این رابطه ندیده‌ایم.

ملکی درباره کاهش مخاطب این نوع کنسرت‌ها بیان کرد: کاهش مخاطب در چنین شرایطی طبیعی است. چقدر یک شنونده می‌تواند کارهای تکراری و تصنیف‌های قدیمی را گوش کند، در صورتی که اغلب تصنیف‌های اجرایی کارهای زیبایی هستند و ظرفیت بالایی در اجرا دارند. تکرار تصنیف‌ها به نوعی توهین به مخاطب است.

وی اعلام کرد: حتی اگر کسی بخواهد کار جدید را آهنگسازی کند نبود فضا برای پخش اثر یا ایجاد یک بازخورد در جامعه، مانع کار خواهد بود و به همین خاطر معتقدم که موسیقی بانوان در دور تکرار افتاده است که به نوعی بود و نبودش فرقی نمی‌کند.

سرپرست گروه خنیا درباره استعداد نسل جوان گفت: استعدادهای بسیار درخشانی در نسل جوان داریم که در اغلب موارد قوی‌تر از خواننده‌های قبلی هستند ولی وقتی فضایی برای رشد آنان نیست چطور می‌توان به حضور آنان کمک کرد.

ملکی ادامه داد: این دردی است که باعث مهاجرت این هنرمندان می‌شود؛ مهاجرتی که جایگاه و فضای لازم را به آنان نمی‌دهد و آنچه که اینجا به دست آورده‌اند را نیز از آنان می‌گیرد.

وی درباره رشد آموزش موسیقی پاپ هشدار داد و گفت: تب عجیبی برای آموزش پیانو در بین مردم افتاده است که چندان جالب نیست. این تب تاحدی گسترده شده که به راحتی در آموزشگاه‌ها می‌توان 50 شاگرد پیانو را در مقابل 3 شاگرد سنتور دید و این بسیار غم‌انگیز است.

ملکی اظهار کرد: ندیدن سازهای سنتی در کنسرت‌ها توسط مردم اشکال بزرگی است که باید به فکر حل آن باشیم چرا که این موضوع زمینه کمرنگ‌ شدن‌ موسیقی اصیل ما را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: بسیاری از جوانان کنسرت‌های سنتی را نمی‌شناسند. البته خوشبختانه در حال حاضر این روال در موسیقی سنتی تغییر کرده است و اجراهای متنوعی در کنار آهنگسازی‌های خوب و کارهای بسیار نو ارائه می‌شود. اما قطعا حضور رسانه‌هایی مانند صدا و سیما و کمک آنها در نمایش این کنسرت‌ها بسیار موثرند.

سرپرست گروه خنیا درباره مشکلات اجرای کنسرت اظهار کرد: پایین آمدن هزینه کنسرت می‌تواند در ایجاد جذابیت برای جوانان موثر باشد چرا که بسیاری از هنرمندان به خاطر بالا بودن هزینه کنسرت، مجبور می‌شوند که تعداد اجراهای خود را کاهش دهند.

بر اساس این گزارش، گروه خنیا به سرپرستی پری ملکی 25 و 26 دی ماه در سالن رودکی اجرا دارد که اجرای اول این گروه به نفع خیریه «مهر طاها» و برای دختران بی‌سرپرست است.

منبع: نامه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار