با برگزیدگان پرسش مهر ۱۵ رئیس جمهور/ ۳

برگزیده مازندرانی: آموزش و پرورش روی مسائل زیست محیطی تاکید داشته باشد

خبرگزاری پانا: فرزانه نجفی هنرمند فرهنگی استان مازندران که رشته عکاسی در پرسش مهر 15 رئیس جمهور برگزیده شده، از دغدغه هایش پیرامون معضلات زیست محیطی و بحران زندگی شهری گفت.

کد مطلب: ۳۵۸۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، فرزانه نجفی در طرح پرسش مهر پانزدهم ریاست جمهوری با موضوع « عزیزانم، ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هرکدام از ما چگونه از آبهای ایران می توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟» در رشته عکس، مقام اول را از آن خود کرد.


فرزانه نجفی که دکترای ارتباطات تصویری دارد در گفتو گو با خبرنگار آموزش و پرورش اظهار کرد: 18 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش را دارم و 2 سال است بخاطر کار همسرم به بابلسر منتقل شده ام البته به صورت پاره وقت در دانشگاه نیز تدریس می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که عکسش چه ویژگی های تکنیکی داشت که مقام اول را کسب کرد؟ گفت: باید صراحتاً عرض کنم اثر ارائه شده، عکس نبوده است بلکه هنر محیطی است. راههای ارائه این نوع هنر به مخاطب از راه عکس یا ویدئو است. هنر محیطی هنری است میرا و ناپایدار. هنرمند محیطی اثرش را در دل طبیعت با استفاده از عناصر طبیعی موجود درمحیط که کاملا قابل بازگشت به طبیعت را خلق می کند.

این فرهنگی مازندرانی ادامه داد: گاهی در طی فرایند خلق اثر هنری عوامل طبیعی مثل باد، باران و یا آب باعث می شود که اثر به سرعت از بین رفته و دوباره به چرخه طبیعت باز گردد، بنابراین هنرمند از طریق عکاسی یا ویدئو میتواند اثرش را به ثبت برساند و ارائه دهد. هیچکدام از این ابزارهای رسانه ای (ویدئو و عکاسی) دقیقا نمی توانند تاثیری را که دیدن مستقیم اثر در محیط طبیعی که در آن خلق شده است ( که شامل عوامل طبیعی مثل صدای محیط، رنگها، بافت ها، جانوران، پوشش گیاهی و شرایط جوی است) را به بیننده القا کند. چون این امکان بندرت برای بیننده وجود دارد که بتواند در حین اجرای خلق اثر در کنار هنرمند حضور داشته باشد و معمولاً این نوع آثار در محیط های دور از شهر و گاهی در مناطق بکر و دور از دسترس عموم مردم اتفاق می افتد، هنرمند باید به طریقی اثرش را مستند سازد نیاز به گرفتن عکس یا تهیه ویدئو دارد.

وی در مورد فعالیتش در حوزه عکاسی افزود: به عکاسی علاقه دارم اما مهمتر اینکه برای ثبت اثر هنر محیطی نیاز به گرفتن عکس مناسبب که قابل درک برای ببینده اثر باشد و به راحتی بتواند پیام هنرمند را به بیننده منتقل کند، می باشد. اگر برخی از دوستان هنرمند عکاس تخصصی برای گروهای محیطی عکاسی می کنند ولی من معمولاً ترجیح می دهم اثرم را خودم عکاسی کنم چون قطعاً خود هنرمند بهتر می داند منظور از خلق اثرش چه بوده است و کدام زاویه ی عکاسی بهتر می تواند منظوراثر هنری اش را به بیننده منتقل کند.


نجفی در مورد اینکه عکس گرفته شده توسط او چه تاثیری می تواند بر بیننده داشته باشد تا در مصرف آب صرفه جویی کند؟ گفت: راجع به اینکه اثر خلق شده من دقیقاً چه تاثیری می تواند بر بیننده بگذارد سوالی است که بیننده باید به آن پاسخ بدهد نه هنرمند. زیرا هر اثر هنری می تواند بسته به دانش بصری بیننده، اطلاعات، فرهنگ منطقه ای که در آن زندگی می کند و نیز شناخت و درک او از چگونگی و چرایی خلق، مفهومی متفاوتی را برای او ایجاد کند.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما دست اندکاران طرح پرسش مهر برای برگزیدگان چه امکاناتی را فراهم کنند تا آثار برگزیده هم در هدف مورد نظر این طرح تأثیرگذار باشد و هم انگیزه ای باشد برای برگزیدگان در جهت ادامه مسیرشان؟ ادامه داد: من به عنوان یکی از اعضای هنر محیطی ایران و هنرمندی که معضلات زیست محیطی و بحران ها و الودگی های زندگی شهری همیشه از بزرگترین دغدغه هایم می باشد سعی کردم با خلق آثاری در حمایت از مشکلات زیست محیطی توجه مسئولان و افرادی که آگاهانه و غیر آگاهانه کمر برتخریب محیط زیستمان برداشته اند را متمرکز کنم. به عنوان هنرمند فعال در این زمینه خواهشمندم که مسئولان خصوصاً آموزش و پرورش همچنان که بر آموزش دروس تحصیلی دانش اموزان تأکید دارند، راهی را برای فعالان محیط زیست فراهم کنند و سرمایه گذاری کنند تا از طریق آموزش از مدارس، آگاهی های لازم برای جلوگیری از تخریب محیطمان و تامین محیطی پر از صلح برای نسل های آینده داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار