با عرضه تک نرخی سوخت؛

بنزین تک نرخی مانع قاچاق سوخت و عامل بهبود خدمات حمل‌ونقل

خبرگزاری پانا: با گذشت کمتر از یک ماه از عرضه سوخت تک‌نرخی در کشور، عضو کمیسیون عمران مجلس آثار این برنامه را کاهش پدیده قاچاق و افزایش خدمات به جامعه می‌داند؛ بر این پایه، انرژی ارزان بجای قاچاق صرف ارائه خدمات به‌خصوص در بخش حمل‌ونقل می‌شود.

کد مطلب: ۳۵۷۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مجید جلیل سرقلعه درباره آثار اجرای برنامه عرضه سوخت تک‌نرخی بر پدیده قاچاق، اظهار کرد: با اجرای این مرحله از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، از خروج بخش عمده‌ای از فرآورده‌های نفتی در قالب پدیده قاچاق جلوگیری می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران (که مسئولیت بررسی مسائل مربوط به حمل‌ونقل وسایط نقلیه را بر عهده دارد)، تصریح کرد: اگر پیش از اجرای عرضه تک‌نرخی سوخت، یک‌سوم سوخت تولیدی قاچاق می‌شد؛ هم‌اکنون به میزان دوسوم از عدد یاد شده از میزان قاچاق سوخت کشور کاهش یافته است.

جلیل سرقلعه، افزود: پیش از اجرای برنامه حذف سهمیه‌بندی، برخی از صاحبان تاکسیها باوجود آن که سهمیه سوخت دریافت می‌کردند فعالیت کاری اثربخشی نداشتند؛ بنابراین، با این پدیده 2 چالش ایجاد می‌شد یکی محروم کردن بخشی از جامعه از خدمات حمل‌ونقل و دیگری دریافت سوخت سهمیه‌بندی بدون کارایی مفید.

وی تصریح کرد: این پدیده ناشی از آن بود که سهمیه دریافتی سوخت مازاد محسوب می‌شد که با فروش آن درآمدزایی صورت می‌گرفت. به‌طوری که برخی اشخاص بدون ارائه خدمات به جامعه، سهمیه را بفروش می‌رساندند و در نهایت خدمات تعریف شده در جامعه دچار چالش می‌شد.

وی با تأکید بر این مطالب که سوخت شناورهای دریایی نیز باید برای در امان ماندن از پدیده قاچاق ساماندهی شود، گفت: هم‌اکنون با اجرایی این مرحله از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، پدیده یاد شده کنترل شد. چون پیش‌ازاین، انرژی ارزان کشور قاچاق می‌شد و از سوی دیگر خدمات دریایی نیز کاهش می‌یافت.

عضو کمیسیون عمران افزود: بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نزدیک شدن قیمت سوخت به فوب خلیج‌فارس، قیمتها و خدمات واقعی‌تر و اثربخش‌تر شده است به این معنا که صاحبان وسایل حمل‌ونقل عمومی و دریایی به سمت ارائه خدمات و کار برای کسب درآمد حرکت می‌کنند چون دیگر اقدام به قاچاق سوخت صرفه اقتصادی ندارد.

دولت برای اجرای ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه ها، قیمت سوخت را به سبب اصلاح افزایش داد و سهمیه بندی عرضه آن را متوقف کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار