گزارش پانا از میزگرد حفاری نفت در ایران؛

تلاش حفاری نفت ایران برای رقابت با آمریکا در بازار عراق

خبرگزاری پانا: رییس انجمن شرکت های حفاری ایران با اعلام فعالیت 17 شرکت ایرانی صاحب دکل حفاری در کشور اظهار کرد: دولت تلاش می کند در عرصه منطقه به بازار عراق نفوذ کند هر چند این بازار در دست آمریکایی هاست.

کد مطلب: ۳۵۷۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، محمد ایروانی ضمن تشریح فعالیت های توسعه ای شرکت دانا در میزگرد مجازی با خبرنگاران حوزه انرژی در گروه گفت و گوی نفتی با محور «فرصت ها و چالش های حفاری در ایران» اظهار کرد: دانا از سال ١٣٧٩ شروع به فعالیت كرد و پس دو سه سال اول فعالیت و انتخاب استراتژی خود مبنی بر حضور در بخش بالادستی نفت به مرور توسعه و فعالیت های های خود را انجام داده است.


وی در این باره که بسیاری از کارشناسان فعالیت های دانا را یکی از الگوهای موفق توسعه خدمات نفتی می دانند، عنوان کرد: ثبات مدیریت، سرعت در تصمیم گیری، بهره گیری از نیروی توانمند و ایستادن به تعهدات کاری حتی با زیان از جمله اصول فعالیت های دانا در حوزه خدمات نفتی است و البته این اصول را با محوری بودن باورهای دینی و ملی مبتنی بر کلاس بین المللی حفظ می کنیم.


رییس هیئت مدیره انرژی دانا در خصوص فعلی صنعت حفاری و چالش های پیش روی این صنعت در کشور اعلام کرد: در حال حاضر تعداد ١١١ دكل خشكی و ١٦ دكل دریائی با مالكیت ایرانی در بازار ایران وجود دارد اعم از اینكه فعال یا غیر فعال هستند و تهدید كلی مبنی بر شرایط حاضر ای است كه نمیتوانیم با شركت های حرفه ای در جهان مراوده و شرایط ویژه اقتصادی قیمت تمام شده كار را بالا برده كه متاسفانه هم كارفرما و پیمانكار بازنده این شرایط هستند.


ایروانی ادامه داد: امیدوارم انشاالله با رفع تحریم این تهدید مرتفع و فرصت های كاری زیادی پیش بیاید.

وی در تشریح اقدامات موثر صنعت نفت در دهه گذشته نسبت به صنعت حفاری عنوان کرد: با توجه به متنوع كردن قراردادهای نفتی، حضور شركت های اپراتور و به واسطه ان تقاضای خدمات را شاهد خواهیم بود.

رییس هیدت مدیره انرژی دانا یادآور شد: به هر حال سیاست های كلان كشور مبنی بر واگذاری این بخش به بخش خصوصی بوده است طبقاصل 44 قانون اساسی و از این بابت طَی این ده سال شركتهایی در این زمینه (حفاری+خدمات حفاری ) رشد كرده اند البته به دلیل اینكه شركت NIDC هنوز دولتی است بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد البته شركت پتروپارس و پتروایران هم در حفاری فعال هستند.

شرکت نفت متولی ساخت دکل حفاری نیست
ایروانی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر شما دولتی بودن عامل انحراف از توسعه در شرکت های حفاری شده است، گفت: بستگی به شرایط ویژه كشور دارد و از منظر أصل ٤٤ این شركتها هم باید واگذار شوند.

وی همچنین در توضیح این پرسش که آیا برای توسعه حفای باید دکل بسازیم و یا دکل بخریم تا شرایط مطلوبی را از نظر تمرکز انرژی در توسعه میادین مشترک داشته باشیم، خاطر نشان کرد: به نظر من متولی ساخت دكل شركت نفت نیست شركت نفت به عنوان كارفرما پیمانكار حفاری میخواهد ماموریت شركتهای حفاری هم ساخت دكل نیست ولی وزارت صنایع باید این موضوع را دنبال كند البته با شرایط رقابتی شركت های حفار میتوانند دكل خودشان را از بازار یا سازندگان ایرانی تهیه كنند.

رییس هیت مدیره شرکت حفاری در صنعت نفت کشور در واکنش به این موضوع که چند روز پیش قرارداد ساخت 5دکل امضا شد به قیمت هر کدام 250 میلیون دلار بیان کرد: البته از نظر قیمت باید مشخصات دكل و شرایط قرارداد را دید به هرحال با توجه به كاهش قیمت نفت قیمت دكل هم كاهش پیدا كرده است.

کارفرمای 5دکل اخیر حفاری مورد توجه ماست
ایروانی تصریح کرد: مهم است این ٥ دستگاه با كدام كارفرما قرارداد دارند چون ساخت دكل به تنهایی در صورتیكه كار تعریف نشده باشد با ریسك سرمایه گذاری مواجه خواهد بود.

وی همچنین در مورد بیکاری یک دکل ایرانی در کنار فعالیت دکلهای خارجی اظهار کرد: اگر كار برای این دكل ها نباشد ریسك سرمایه دارد ولی اطلاعی در رابطه با زمان و دوره ساخت ندارم قطعا ما به عنوان انجمن حفاری وظیف داریم از أعضاء خودمان در چهارچوب ماموریت و ایین نامه های خود دفاع كنیم برای همین موضوع با توجه به شرایط ویژه بازار و مشكلات مرتبط با تحریم در انجمن تصمیم گرفتیم كارگروه بازاریابی را فعال كنیم و بتوانیم برای دكل های بیكار همكاری ویژه ای را داشته باشیم.

رییس هیت مدیره دانا در ادامه نسبت به نبود اعتقاد در میان برخی شرکتهای ایرانی به موضوع تفکیک دکلداری در خدمات نفتی و برداشتن همزمان خیز توسعه در میادین نفتی، گفت: الگوی ثابت و یا تفكیك در خارج از ایران هم وجود ندارد به طور مثال شركت شلومبرجر در قبل دكل داری میكرد، خدمات حفاری داشت و كار مدیریت و مهندسی حفاری میكرد این موضوعی است که با مراجعه به با مراجعه به وب سایت های شركت های معروف می توان آن را مشاهده کرد.

پیشرفت چشم گیر دانش حفاری در ایران
ایروانی تأکید کرد: ولی أصول حرفه ای كار این است كه در حوزه ای كه دانش انجام كار را داری فعالیت توسعه یابد تا بیشترین سود را عاید شرکت شود دانا حوزه فعالیت های خود را در بالا دستی تعریف كرده و ضمن كار مهندسی و مدیریت حفاری خدمات سیمانكاری و اسیدکاری نیز ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه بخش ژیوفیزیك دانا هم فعالیت های زیادی را انجام داده و در حال حاضر در خارج از كشور هم مشغول ارائه خدمات است، افزود: اینكه یك شركت چند سرویس را آرائه دهد عیب نیست ولی باید كارفرما دقت لازم را مبنی بر كیفیت كار پیمانكار داشته باشد به هر حال پیمانكار و كار فرما باید هر دو حرفه ای عمل كنند تا اعتبار لازم را در پروژه های بعد داشته و با هم كار كنند.

رییس هیت مدیره شرکت حفاری نفتی دانا در مورد تکمیل نبودن زنجیره خدمات حفاری در کشور گفت: به نظرم در سال های گذشته دانش حفاری رشد بسیار خوبی داشته و واقعا بومی شده است در رابطه با پمپ های درون چهار هنوز ساخت داخل انجام نشده ولی مطلع شدم كه چند شركتی در این زمینه فعال شده اند.

شرکت ها داخلی منطبق بر بازار حرکت کنند
ایروانی در ادامه افزود: اگر باور داشته باشیم كه بخش خصوصی باید حفاری كند بخش خصوصی هم اگر حرفه ای عمل كند باید دنبال منافع خود باشد تا زیان نكند این موارد عموماً مربوط به شركتهای دولتی یا نیمه دولتی میباشد كه موضوع دیگری است.

وی با اشاره به ضرورت تطبیق شرکت های حفاری با بازار عنوان کرد: در شرایط هر زمان قطعا شركتها خودشان را بازار باید تطبیق دهند و بتوانند استاندارها و كیفیت كاری خود را ارتقا دهند و از نظر كارفرمایان اعتبار و رتبه بندی لازم را داشته باشند.

ایروانی که رییس انجمن شرکت های حفاری ایران نیز است در خصوص عدم توازن موجود در غیر فعال بودن دکل های حفاری ایران و وردات دکل توسط شرکت نفت از خارج اظهار کرد: قطعا به عنوان انجمن ما باید حامی أعضاء خودمان باشیم و نگذاریم كه دكل بیكار وجود داشته باشد كه امیدوارم با هم فكری أعضاء برای كاریابی هم كاری كنیم.

دکل های خارجی آب های ایران را ترک می کنند
وی افزود: ولی با توجه به كاهش قیمت نفت و كاهش فعالیت های حفاری در ایران در سال جاری به دلیل مسائل تحریم دكل های خارجی آب های ایران را ترك خواهند كرد و این اتفاق سال گذشته نیز رخ داد.

رییس هیت مدیره دانا همچنین در خصوص چشم‌انداز فعالیت شرکت متبوعش بعد از پایان پروژه 15 و 16 افق دانا و برنامه های احتمالی خارج از ایران اظهار کرد: ما در حال حاضر مشغول بازاریابی در خارج از ایران هستیم ولی شرایط بازار نفت به طور كلی خوب نیست ولی در بخش لرزه نگاری ووضعیت ما بهتر است.

ایروانی خاطر نشان کرد: در رابطه با كالای چینی خوشبختانه با كنترل كارفرما تا آنجا كه من خبردارم كالاهای حساس از چین وارد نشده است.

نفوذ شرکت های آمریکایی در بازار نفت عراق
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر عدم موفقیت در بازار عراق و برنامه های آتی شرکت حفاری دانا در کشور عراق گفت: در رابطه با بازار عراق هر شركتی توانست آنجا كار بگیرد باید به عنوان بهترین شركت ایرانی مدال افتخار داد ما كه بعد از سقط شدن صدام این بازار را دنبال میكنیم موفق نبودیم و هنوز هم این موضوع را فراموش نكردیم با وجود مشکلات بسیاری که وجود دارد.

ایروانی یادآور شد: شركت های امریكایی آنجا نفوذ دارن و با ایرانی ها كار نمیكنند البته این دستور نانوشته است به هر حال الان هم عراق مشكلات امنیتی خود را دارد و امیدواریم دولت تلاش كند در این بازار شركتهای ایرانی نفوذ كنند البته معامله مربوط به سال ٨٧ بود و طَی سه و نیم سال معطلی و ماجرای مفصل كه از حوصله شما در حال حاضر دور است باطل شد.

رییس هیت مدیره دانا در ادامه به پرسشی مبنی پیش پرداخت 20 درصدی انرژی دانا برای خرید شركت پترو ایران و سرنوشت این موضوع که البته منتفی شده بود، پاسخ گفت و افزود: معامله شركت پتروایران كلا با رأی دادگاه باطل شد و پول به دانا برگشت.

وی در مورد تعداد شرکت خدمات حفاری کشور که امکان ارائه خدمات ۱۸ گانه حفاری را به طور کامل را دارند، گفت: در حال حاضر تعداد ١٧ شركت كه دارای دكل میباشند در ایران هستند ولی تعداد شركت های سرویس دهنده را الان حضور ذهن ندارم اما اكثر سرویس های حفاری را شركت های ایرانی دارند.

بخش خصوصی ریسک تجارت را محاسبه می کند
ایروانی درمورد مشکلات سرمایه گذاری در حفاری نفت نیز عنوان کرد: از اینكه شركت هایی میایند سرمایه گذاری میكنند ریسك سرمایه به عهده خودشان میباشد مثل این كه یك نفر برود ملكی را بخرد و ضرر كند به هر حال از اینكه رقابت باشد فی نفسه خوب است بخش خصوصی حرفه ای ریسك های خود را محاسبه میكند و وارد كسب و كار میشود.


وی در خاتمه تصریح کرد: به هر حال نظر من راجع به بعد از تحریم این است كه با توجه به ورود اپراتورهای خارجی و باتوجه به تنوع قراردادهای موجود حجم تقاضای كار در ایران زیاد خواهد شد شركت هایی موفق و ماندگار خواهند بود كه بتوانند از الان روی بهره وری و ارتقا دانش كار و تربیت نیروی انسانی و اموزش اهتمام وردود تا بتوانند پس از یك دوره ٥ ساله با كمك دولت برای بازاریابی بین المللی و مهمتر منطقه ای سهم بازار خوبی را بگیرند و لازمه آن این است که بخش خصوصی را باور داشته باشیم.

گزارش از: اکرم سادات حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار