هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان یزد برگزارشد

خبرگزاری پانا:هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان یزد با حضور معاون وزیر آموزش وپرورش ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و استانداریزد در سالن تربیت معلم شهید پاكنژاد یزد برگزار شد.

کد مطلب: ۳۴۶۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشوردر هفدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان یزد اظهار داشت: موضوع مدرسه‌سازی توسط خیران، زاییده تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی است و هیچ نقطه از کره زمین، تجمع و تشکلی به این شکل ویژه ساخت مدرسه وجود ندارد.

مرتضی رئیسی عنوان کرد: تاکنون از مجموع 95هزار مدرسه موجود در کشور، 18 هزار فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز احداث شده که این آمار در نوع خود بی‌نظیر است.این فضاها یا به طور کامل توسط خیران احداث شده یا بخشی از هزینه‌های آن توسط خیران پرداخت شده و در برخی موارد نیز، طرح‌ها به شکل مشارکتی بین مردم و خیران احداث شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در برخی موارد نیز فضا توسط دولت یا با مشارکت مردم احداث شده اما تجهیز آن توسط خیران صورت گرفته است. در حال حاضر 100 هزار کلاس درس در کشور توسط خیران ساخته شده به این معنا که 20 درصد فضاهای آموزشی توسط خیران احداث شده است.

وی تصریح کرد: در شهرهای مختلف کشور، کمتر شهر و روستایی یافت می‌شود که در آن اثری از کارهای خیر خیران مدرسه‌ساز و حامیان علم و دانش نباشد و امروز همه مردم در همه نقاط کشور از فعالیت‌های خیران مدرسه‌ساز بهره‌مند هستند.

رئیسی با اشاره به اینکه در استان یزد نیز هم‌اکنون بیش از 11هزار کلاس درس وجود دارد که البته به دلیل پراکندگی روستاها و ییلاقی بودن برخی از آنها، 8 هزار کلاس درس فعال است و در مجموع از این تعداد کلاس درس، 3 هزار مورد توسط خیران احداث شده است.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور مجموع مدارس ساخته شده در استان یزد توسط خیران مدرسه‌ساز را 460 مورد اعلام کرد و افزود: این میزان احداث مدرسه توسط خیران مدرسه‌ساز نشان از اهمیت قائل شدن نیکوکاران یزد برای علم و دانش است.

" سید محمد میرمحمدی" نیز در این همایش گفت: حس مشاركت جویی از نكات برجسته استان یزد است و مردم در ساخت مدارس، بیمارستانها، مساجد و مراكز خیریه همواره پیشتاز بوده اند.

استاندار یزد ضمن گرامیداشت یاد استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری و هفته معلم اظهار داشت: كار خیر شما خیرین مدرسه ساز همیشه ماندگار خواهد بود و این اثر خیر شما نام و یادتان را جاودانه می نماید.

میرمحمدی اظهار داشت : همه باید مسیری را در زندگی دنبال كنیم كه وجود ما ثمره خیر داشته باشد و منشاء كار نیك برای همنوعان خود باشیم.

وی استان یزد را استانی دارالعباده و دارالعلم خواند و افزود : مردم تلاشگر استان، با همت بلند، مشاركت و همدلی گسترده خود یزد را به این دو صفت مزین كرده اند و ما نیز باید این امانت را به دست آیندگان بسپاریم.

میرمحمدی در پایان سخنان خود از مسئولین آموزش وپرورش استان خواست كیفیت آموزش، تربیت و پرورش را در مدارس دولتی افزایش دهند تا فارغ التحصیلان مدارس دولتی در مقایسه با مدارس خصوصی و غیرانتفاعی كاستی و كمبودی احساس نكنند.

"امیرحسین رادمنش" در ادامه با اشاره به جمعیت 198 هزار نفری دانش‌آموزان استان یزد اظهار داشت: این تعداد دانش‌آموز در 8 هزار کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: 35 درصد از کلاس‌هایی که دانش‌آموزان استان هم‌اکنون در آنها مشغول تحصیل هستند، مقاوم نیستند و با کوچک‌ترین لرزه‌ای ممکن است، حادثه‌ساز شوند.

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان یزد با بیان اینکه یزد از دیرباز در زمینه ساخت مدرسه، مسجد و تکیه در سراسر ایران زبانزد است، یادآور شد: نخستین مدرسه استان یزد بیش از 150 سال پیش در شهر میبد ساخته شده و این نشان از اهمیت قائل شدن مردم یزد برای علم و دانش است.

رادمنش با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 197 خیر در استان یزد عضو مجمع خیران مدرسه‌ساز هستند، ادامه داد: 425 نفر از این تعداد قبل از انقلاب و بقیه بعد از انقلاب اقدام به ساخت و تجهیز یا نوسازی مدارس کرده‌اند.

وی یادآور شد: 45 نفر از خیران مدرسه‌ساز استان یزد از اقلیت‌های مذهبی به ویژه زرتشتیان هستند که این نشان از اهمیت علم و دانش در همه ادیان الهی است.

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز ادامه داد: تاکنون بالغ بر 400 مدرسه در استان یزد توسط خیران مدرسه‌ساز تکمیل و تحویل شده است و برای ساخت 578 مدرسه نیز از سوی خیران، زمین اعطا شده است ضمن اینکه 70 منزل مسکونی نیز از سوی خیران به امر مدرسه‌سازی اختصاص یافته است.

رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته در شانزدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان یزد، خیران پرداخت 22 میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز مدارس را تضمین کردند، افزود: تاکنون 17 میلیارد تومان از این میزان محقق شده است.

رادمنش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود دو درصد دانش‌آموزان مدارس استان یزد را دانش‌آموزان دارای ضریب هوشی پایین و دانش‌آموزان دارای نقص عضو تشکیل می‌دهند، اظهار امیدواری کرد: خیران مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه برای این قشر از دانش‌آموزان و تجهیز مدارس آنها نیز وارد عمل شوند زیرا آنها بیش از سایر دانش‌آموزان به توجه نیاز دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار