۳۵ درصد کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی دارند

کودکان قربانیان آلودگی هوا/ آمار مرگ و میر آلودگی هوا اعلام شود

خبرگزاری پانا: یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت در 35 درصد از کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی مشاهده می‌شود.

کد مطلب: ۳۴۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر ابراهیم رضی گفت: به طور میانگین سالانه حدود 3 میلیون نفر در دنیا جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند، اگر چه میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران به طور دقیق مشخص نیست اما آلودگی هوا اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی و جان شهروندان می گذارد.

وی که در کارگاه تخصصی اینورژن ویژه خبرنگاران سخن می‌گفت، ادامه داد: روزانه حدود 15 تا 20 لیتر هوا وارد ریه‌های هر فرد می‌شود حال تصور کنید که وجود آلاینده‌های متعدد در هوا تا چه حد می‌تواند سلامت هر فرد را با خطر مواجه کند.

وی ادامه داد: نسبت به 30 سال گذشته در کشور آمار بیماری هایی نظیر بیماری قلبی، سرطان ریه و نیز بیماری انسدادی مزمن ریه افزایش چشمگیری داشته به طوری که امروزه سرطان ریه به یکی از شایع ترین بیماری ها تبدیل شده که یکی از علل اصلی آن آلودگی هوا است و سهمی بالغ بر 10.7 درصدی در بروز این نوع از سرطان دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی، کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی را چهار گروه در معرض خطر شدید آلودگی هوا اعلام و خاطرنشان کرد: عدم فعالیت‌های بدنی و ورزشی و خروج از منزل در شرایطی که آلودگی هوا زیاد است، استفاده از وسایل تهویه هوا در داخل منازل، عدم استفاده از شوینده‌های قوی، حشره‌کش‌ها و اسپری‌ها و استفاده فراوان از مایعات و میوه ها و سبزیجات می‌تواند تبعات منفی آلودگی هوا را کاهش دهد.

تاثیرات آلودگی هوا

دکتر رضی در خصوص اثرات مخرب آلاینده های هوا گفت: آلاینده ها می توانند سبب سرگیجه، اختلال در تعادل، بروز بیماری آسم، افزایش تاثیر عفونت‌های ریوی، اختلال در سیستم عصبی و رفتاری و... در افراد شوند. در این میان بنزن که یکی از آلاینده‌های مخرب ناشی از احتراق بنزین است، بسیار خطرناک و سرطان زا است.

تجربه کشورهای دیگر

همچنین صدرالدین علیپور در این کارگاه آموزشی، با اشاره به اینکه هر ساله سیکل معیوبی تکرار می شود، گفت: متاسفانه پدیده آلودگی هوا و اینورژن تنها در زمان خود مهم جلوه داده می شود و بعد ها از یاد می رود و ما همچنان یک سیکل معیوب را تکرار می کنیم.

وی با اشاره به تجربه‌های شهرهای دنیا در زمینه آلودگی هوا گفت: در دسامبر سال 1952 نزدیک به 4 هزار تن در لندن جان خود را بر اثر تشدید آلودگی هوا از دست دادند. در سال 1970 در ژاپن نزدیک به 26 هزار نفر بر اثر تشدید آلودگی هوا دچار مشکلات قلبی شدند و حتی در توکیو کیوسک های مخصوی تنفس اکسیژن نصب شده بود. اما امروزه مشاهده می کنیم که این شهرها دیگر با چنین معظلاتی روبه رو نیستند.

وی به طرح های پیاده شده در این شهرها اشاره کرد و افزود: در لندن مصرف سوخت‌های سولفور دار متوقف شد، استفاده از اتوبوس های هیبریدی باب شد، 66هزار خانه دوچرخه نصب شد و... . در توکیو نیز سن خودروهای فرسوده به 5 سال تقلیل یافت. حال آنکه در کشور ما سن معاینه فنی که خود عاملی در جهت کاهش آلاینده هاست را 5 سال معرفی می کنند. این روند نشان می دهد که طرح های کاهش آلودگی هوا نظیر آنچه در شهرهای آلوده مانند مکزیکوسیتی، لندن و توکیو بوده در تهران هم وجود دارد ولی تلاشی برای آن نمی شود. امروز وضعیت معاینه فنی و گسترش حمل و نقل عمومی را ببینید که با چه مشکلاتی مواجه است .

مجلس گزارش بخواهد

دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این کارگاه گفت: از مجلس انتظار می رود که از دولت بخواهد، هر ساله گزارش وضعیت آلودگی هوا در کشور را ارایه دهد تا مشخص شود چه اقداماتی در راستای حل این معضل صورت گرفته است و روند آلودگی هوا در کشور رو به افزایش است یا کاهش.

وی اظهار کرد: 15 سال سابقه قانون گذاری برای حل معضل آلودگی هوا وجود دارد، چنانچه در برنامه های دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه قوانینی برای حل این معضل وضع شده است و ما اکنون باید به وضعیت مناسب در این خصوص می رسیدیم و کیفیت هوای شهرهایمان مطابق با استانداردهای جهانی بود اما حال که همچنان با این معضل دست به گریبان هستیم مشخص نیست که چه کسانی باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: از نمایندگان مجلس انتظار می رود که حداقل یک ضمانت اجرایی برای قوانینی که خود تصویب می کنند در نظر بگیرند چرا که تنها در قوانین مربوط به آلودگی هوا گفته می شود که چه اقداماتی باید صورت گیرد ولی اگر این اقدامات صورت نگیرد چه اتفاقی می افتد؟! در واقع هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و کسی هم خود را موظف به پاسخگویی نمی داند.

رشیدی تصریح کرد: موضوع آلودگی هوا تنها در روزهایی که این معضل حاد و بحرانی می شود، بر سر زبان‌ها می افتد و به محض اینکه عید می‌رسد و بادی بر می خیزد ، معضل آلودگی هوا هم به باد فراموشی سپرده می شود تا سردی دوباره هوا و بحرانی شدن وضعیت.

وی خاطر نشان کرد: از مجلس انتظار می رود که از دولت بخواهد، هرساله گزارش وضعیت آلودگی هوا در کشور را ارایه دهد تا مشخص شود چه اقداماتی در راستای حل این معضل صورت گرفته است و روند آلودگی هوا در کشور رو به افزایش است یا کاهش. باید مشخص شود هر یک از ارگان ها و نهادها در راستای کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی را انجام داده و چگونه به وظایف خود عمل کرده اند.

آمار مرگ و میر آلودگی هوا منتشر شود

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: همچنین این سوال باید مطرح شود که چرا وزارت بهداشت علی رغم اینکه آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا را منطبق با مدل ها و استانداردهای جهانی بررسی می کند نتایج این بررسی ها و آمارها را اعلام نمی کند؟ این حق مردم است که بدانند که به خاطر آلودگی هوا سالانه یا ماهانه چند نفر جان خود را در شهرها و کلان شهرهای کشور از دست می دهند.

وی همچنین با اشاره به قانون معافیت 5 ساله خودروها از مراجعه به مراکز معاینه فنی گفت: متاسفانه این قانون نیز قانونی غیر کارشناسی،غیر حرفه ای و نادرست بود که امید است نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح و بازنگری در این قانون اقدام کنند.

منبع: نامه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار