زنگنه در پاسخ به پانا خبر داد:

تحقق 70 میلیارد دلار مصوبات شورای اقتصاد در «بند قاف»

خبرگزاری پانا: وزیر نفت در خصوص اجرای بند قاف تبصره 2 قانون بودجه 93 اظهار کرد: با مصوبات شورای اقتصاد 70 میلیارد از اعتبارت پیش بینی شده در این ماده قانونی مصوب شد.

کد مطلب: ۳۴۵۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقنصادی خبرگزاری پانا، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری در خصوص بدهی های نفتی چین و هند گفت: هند در پرداخت خود مشکل دارد که بعد از رفع تحریم ها بیش از 7 میلیارد یورو را پس خواهیم گرفت و بخش از بدهی هم به صورت یورو خواهد بود اما با طرف چینی این موضوع صحت ندارد.

وی همچنین در مورد توسعه بازار سرمایه عنوان کرد: مقرر بود یک سری صندوق هایی برای توسعه سرمایه گذاری ها انجام دهیم.

وزیر نفت در خصوص وضعیت نفت اوپک و سهم نفت کشورمان عنوان کرد: هیچ کس از نوسان و بی ثباتی قیمت نفت راضی نیست و تولید کنندگان هم قیمت عمده را پایین می کنند و در این خصوص نظر ایران هم روشن است و ما فکر می کنیم که این موضوع را که هم اکنون در بازار جهانی عرضه ای بیش از تقاضا وجود دارد به همه گروه ها فشار می آورد.

زنگنه خاطر نشان کرد: قیمت نفت در نواسان است اما اگر دقت داشته باشید این موضوع مشهود است که اگر عوامل سیاسی نباشد میل قیمت رو به بالاست و در مورد افزایش عرضه تا کنون قیمت های متفاوتی اعلام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری پانا که میزان اجرای بند قاف تبصره دو قانون بودجه 94 را جویا شد اظهار کرد: هم اکنون بخش عمده این بخش از بودجه به صورت دائمی در ماده 15 قانون رفع موانع تولید در آمده و تا سال گذشته مطابق مصوب شورای اقتصاد بیش از هفتاد میلیارد دلار اعتبار برای بند قاف را تصویب کرد.

وزیر نفت ادامه داد: این مصوبه بند قاف صرف امور توسعه ای میدان های نفت و گاز و طرح های بهینه سازی مصرف مانند گاز رسانی به شهرهای کوچک و روستانها توسعه خدمات راه آهن شهری به علاوه اصلاح موتورخانه ها و یک بخش دیگری هم از این اعتبار را امسال مصوب می کنیم.

زنگنه همچنین در خصوص لایحه رفع موانع تولید و مجوز 100 میلیارد دلاری در این قانون خاطر نشان کرد: این مهم اعتبار نیست بلکه صرفاً مجوزی است که به دولت داده می شود تا در صورت صرفه جویی در مصرف سوخت می تواند از محل صرفه جویی ها بازپرداخت تعهدات سزمایه گذاری های بخش خصوصی را پرداخت کند و هیچ اعتباری وجود ندارد بلکه چپول را باید طرف سرمایه گذار و مجری خلق کند و از بخشی از آن می تواند سرمایه گذاری مجدد داشته باشد.

وی در خصوص راه اندازی کامل پالایشگاه خلیج فارس و عرضه بنزین یورو چهار گفت: امکان عرضه بنزین یورو جهار تا پایان امسال وجود ندارد و صرفاً در شهرهای بزرگ که شرایط آنها حساس است و وضعیت های بحرانی زیست محیطی دارند این امکان موجود است اما با راه اندازی کامل این پالایشگاه امکان صادرات هم فراهم می شود.

وزیر نفت در بخشی از این نشست در خصوص مشوق های افزوده شده به قراردادهای نفتی عنوان کرد: این قراردادها در داخل مورد بحث قرار گرفت و هم اکنون در مرحله ای هستیم که این موارد را برای تصویب به دولت ارسال کنیم و مهمترین مشوق ها پیوستگی از مرحله اکتشاف تا تولید است که در نظر داشتیم و این اطمینان برای سرمایه گذاران برای تضمین سرمایه آنها ایجاد می شود.

برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم
زنگنه در پاسخ به پرسشی مبنی بر باز تعریف ساختار اوپک و پیوستن روسیه به اوپک و میزان تمایل این کشور در عضویت اوپک اظهار داشت: هم اکنون هیچ مانعی در پیوستن روس ها در اوپک وجود ندارد چرا که وقتی اوپک قبول می کند آنگولا وارد شود چرا باید مانع دیگر کشورها باشد و چه دلیلی دارد که روسیه را با 10 میلیون بشکه نفت نپذیرد اما اینکه باطن روسیه چه چیزی است، ما صرافاً مأمور به ظواهر هستیم.

وی در ادامه نسبت به موضوع کسری بودجه در اجرای هدفمندی یارانه ها و پرسشی نسبت به تأمین بخشی از این بودجه توسط حامل های سوخت عنوان کرد: برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم.

وزیر نفت همچنین در مورد برداشت از لایه های نفتی گفت: بعید می دانم امسال چنین موضوعی عملیاتی شود زیرا هنوز تجهیزات آن تکمیل نشده و آن کشتی خریداری شده برای فرآورش در حال خرید است و به نظر می رسد تا سال آینده این امکان فراهم شود و با دو شرکت همزمان برای برداشت از لایه های نفت قرارداد بستیم و از این انعقاد 30 ماه مهلت وجود دارد و سال گذشته این قرارداد را منعقد کردیم.

زنگنه با کاهش موجودی شرکت نفت و مشکلات پیش رو در پرداخت حقوق کارکنان این شرکت، اعلام کرد: شرایط دشواری در این زمینه پیش رو داریم و عواملی چون کاهش قیمت و دیگر عوامل دچار مشکل است و در حال حاظر برای رفع آن تدبیر می کنیم در حالیکه بسیاری بر این باورند که شرکت نفت کویت است -البته کویت قبل از اشغال- و خیلی شرایط خوبی دارد؛ نمی گویم بد است اما کمبود منابع داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار