با اهدای سکه ها و تمبرهای تاریخیارادتمندان به بارگاه منور رضوی

بر غنای موزه آستان قدس رضوی افزوده شد

خبرگزاری پانا: مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سال گذشته مجموعه داران ایرانی و خارجی با اهدای حجم بالایی از سکه های طلا، اسکناس، تمبر و اقلام پستی نفیس و تاریخی مربوط به ایران و حدود 100 کشور دنیا به غنای موزه آستان قدس رضوی افزودند.

کد مطلب: ۳۳۴۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی محمد حسین یزدی نژاد افزود: در سال گذشته 25 هزار قطعه تمبر و اقلام پستی مربوط به دوره های قاجار، پهلوی، جمهوری اسلامی و کشور های خارجی به این گنجینه اهدا شد.

وی بیان کرد: اقلام اهدایی مزبور شامل 500 طغری پاکت مهر روز، حدود دو هزار پاکت نامه دوره قاجار و پهلوی، کارت پستال، تلگراف و لیبل پستی است.

وی اظهار کرد: همچنین در سال گذشته 100 جلد کتاب چاپی و کاتالوگ درباره تمبر، اسکناس و سکه و 21 کلیشه مخصوص چاپ تمبر مربوط به دوره قاجارتوسط ارادتمندان به ساحت مقدس ثامن الائمه (ع) به این گنجینه اهدا شد.

یزدی نژاد ادامه داد: درسال1393 افزون بر تمبر و اقلام پستی، دو هزار برگ اسکناس چک و چک پول ، 75 سکه طلا، بیش از هزار سکه نقره، هشت هزار سکه از جنس مس و نیکل، پنج سرسکه مربوط به دوره قاجار و پهلوی به این گنجینه اهدا شد.

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: سه رشته گردنبند، گوشواره و انگشتر طلای ساخته شده از سکه های طلا مربوط به دوره پهلوی، گوشواره و انگشترهای طلا مربوط به دوره ساسانی، جلیقه های مزین به سکه ، کلاه سکه دوزی شده، جقه طلا مزین به مروارید و فیروزه و یاقوت از دوره صفویه از جمله اشیای نفیس اهدایی به این گنجینه در سال گذشته بود.

یزدی نژاد خاطر نشان کرد: گنجینه تمبر و اسکناس در سال 1369 به عنوان دومین گنجینه تخصصی در موزه آستان قدس رضوی با حضور تولیت معظم افتتاح شد که با افزوده شدن سکه ها به آن در سال 1388به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه تغییر نام یافت. وی افزود: این گنجینه با برخورداری از مجموعه ای قابل توجه از تمبرها و دیگر اقلام پستی، اسکناس ها و سکه های تاریخی و معاصر ایران و سایر کشورهای جهان یکی از گنجینه های شناخته شده در کشور است که سالانه پذیرای صدها هزار نفر از زائران حرم مطهر رضوی، گردشگران و مجموعه داران تمبر، اسکناس و سکه از ایران و سایر کشورهاست.

وی بیان کرد: در این گنجینه، بیش از 700 هزار قطعه انواع تمبر و دیگر اقلام پستی، 22 هزار برگ اسکناس و 58 هزار سکه موجود است که تنها بخشی از آن، در معرض دید عموم قرار داده شده و قسمت اعظم این گنجینه در مخزن نگهداری می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار