ناصرالدین‌شاه، پادشاه عکاس‌باشی

خبرگزاری پانا:در تازه ترین شماره نشریه الکترونیکی بهارستان به جریان ورود تکنولوژی ثبت لحظه ها با عکاسی در دوران ناصر الدین شاه و نخستین عکسهایی که در تاریخ این سرزمین گرفته شده است به روایت تصویر آمده است.

کد مطلب: ۳۳۲۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، پای دوربین عکاسی هم مانند بسیاری دیگر از ابزار فرنگی در دوران قاجاریه به ایران باز شد اما استفاده از نخستین دوربین های عکاسی که هدیه ملکه انگلیس و امپراتور روسیه بود در دوران سلطان هنرمند این سلسله یعنی ناصر الدین شاه بود که خود نیز بعدها عکاسباشی بودن را تجربه کرد.

در تازه ترین شماره نشریه الکترونیکی بهارستان می توانید ماجرای ورود تکنولوژی ثبت لحظه ها با عکاسی را در دوران ناصر الدین شاه بخوانید و نخستین عکسهایی که در تاریخ این سرزمین گرفته شده است را به روایت تصویر ببینید.
در بخش روزنامه یا یادداشت های روزانه ناصرالدین شاه نیز چند نمونه از هنرنمایی های سلطان قاجار در کشیدن پرتره اطرافیانش را می توان مشاهده کرد.
در بخش یک سند، اسناد مرتبط با مجمع المتقاعدین ارائه شده است. نظامیان قدیمی که حال بازنشسته شده بودند با دیدن دولت نظامی جدید به زبان عامیانه «فیلشان یاد هندوستان» کرده بود و با تشکیل انجمنی از پیشکسوتان با رهبری حسن ارفع نظامی کهنه کار رضا شاهی درصدد کمک به نفسهای در حال احتضار حکومت بودند. آن‌ طوریکه از اسناد موجود در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برمی آید، جلسات این گروه که شاید دادن نام «اتاق فکر» به آنان بی مناسبت نباشد با توجه به تاریخ های ارائه شده هفتگی بوده و وظیفه آنهم دادن راهکارهایی برای حفظ موجودیت نظام شاهنشاهی بود؛ وظیفه ای که در نهایت ناکام ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار