36 هزار جعبه تخم نوغان آماده توزیع بین نوغانداران است

خبرگزاری پانا:سرپرست مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: 36 هزار جعبه تخم نوغان آماده توزیع بین نوغانداران 15 استان توت خیز کشور است.

کد مطلب: ۳۳۲۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،سرپرست مرکز توسعه نوغانداری با یادآوری توزیع 32 هزار جعبه تخم نوغان در کشور در سال گذشته گفت: امسال 200 هزار اصله نهال توت اصلاح شده هم بصورت یارانه ای تولید و در 15 استان توت خیز کشور توزیع شده است.

به گفته داداش پور؛ توزیع این نهال ها با هدف اصلاح توتستان های بومی و ایجاد توتستان های جدید به عنوان بستر مناسب برای پرورش کرم ابریشم انجام می شود.

وی اضافه کرد: با تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از ابتدای سال گذشته و استقرار آن در استان گیلان، احیای فرهنگ پرورش کرم ابریشم و توسعه نوعانداری در استان هایی که دارای مزیت های نسبی و پیشه تولید هستند، به عنوان یک میراث ماندگار دنبال می شود.

توزیع تخم نوغان تفریخ شده معمولا از اردیبهشت ماه آغاز و در دو مرحله انجام می شود و نوغانداران برای دریافت آن، به شعبه های تعیین شده مراجعه می کنند.

مراحلی که در تفریخ تخم نوغان انجام شده، مزایای زیادی برای نوغانداران دارد و موجب می شود تخم نوغان به طور همزمان و یکنواخت از پوسته بیرون آمده و آماده پرورش باشد.

آغاز تا پایان پروش کرم ابریشم و جمع آوری پیله تر شامل دوره هایی است که به تفریخ ، کرم جوان و کرم بالغ نامگذاری شده و جمعاً حدود 40 تا 45 روز می باشد.

ˈتفریخ به زمینه سازی شرایط برای خروج کرم از تخم گفته می شود که در صورت وجود شرایط مطلوب، سه روزه از تخم بیرون می آیند که به خاطر ظرافت آنها ، نوغانداران از برگ های تازه درخت توت بصورت خرد شده آنها را تغذیه می کنند.

کرم های ابریشم در طول زندگی خود مراحلی را سپری می کنند که نوغانداران سنتی آنها را خواب می گویند ، یعنی به ازای هر خواب که کلاً چهار تا پنج مرحله است ، می توان گفت کرم از یک مرحله به مرحله دیگر وارد شده است.

کرم های ابریشم پس از طی این خواب ها ، معمولا اشتهای کمی به غذا پیدا کرده و رنگ بدن آنها رو به زردی می رود که اینها نشانه هایی برای آماده شدن کرم برای تنیدن پیله است.

پس از آنکه کرم ابریشم کار ریسیدن پیله را آغاز می کند، برای مدتی که حدود 10 روز خواهد بود ، نوغاندار از کار فراغت می یابد و خود را آماده جمع آوری پیله های کرم ابریشم می کند.

جمع آوری پیله کرم ابریشم نیز یکی از مراحل حساس در این چرخه است زیرا با هرگونه دیرکرد در کار ممکن است کرم ابریشم درون پیله تبدیل به پروانه شده و اقدام به سوراخ کردن پیله کند که در آن صورت، این پیله هیچ ارزشی ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار