مهمترین اولویتهای وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعی در سال جدید

رفع مانع تولید/ایجاد 400 هزار فرصت شغلی/مبارزه با فساد

خبرگزاری پانا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال حدود 180 هزار واحد مسکونی برای بازنشستگان،‌ کارگران و گروه های حمایتی احداث می شود.

کد مطلب: ۳۳۰۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علی ربیعی، با تشریح مهمترین برنامه های وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی درسال 94 افزود: براساس تفاهم نامه ای که با شورایعالی رفاه و وزارت راه مسکن وشهرسازی انجام شده امسال عملیات ساخت حدود 180 هزار واحد مسکونی برای بازنشستگان،‌ کارگران و گروه های حمایتی اغاز می شود.

ربیعی گفت: در همین جهت صندوق مسکن کارگری در قالب تعاونی های مسکن کارگران تشکیل می شود، همچنین ایجاد صندوق مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی، صندوق مسکن بازنشستگان کشوری، صندوق مسکن حمایتی از دیگر اقدماتی است که در زمینه مسکن اجتماعی دنبال می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ‌در بخش مسکن حمایتی نیز با همکاری سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی، مسکن خانواده های دارای بیش از دو معلول تا پایان سال 95 تامین خواهد شد.

ربیعی بابیان اینکه با بررسی تجربه طرح های مشابه گذشته در بخش تامین مسکن تلاش شده تا مشکلات طرحهای قبلی تکرار نشود گفت: تلاش شده تا در این طرح به حاشیه نشینی دامن زده نشود و هدف گذاری اصلی برمبنای احیای بافت فرسوده شهرها قرار گرفته است.

وی افزود: در کنار این اقدامات با تفاهم نامه ای که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده تامین مسکن روستایی برای گروههای حمایتی در سال 94 اغاز می شود. ردیف بودجه چهارهزار میلیاردی برای اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص چهار هزارمیلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی در بودجه سال 94 برای پیگیری طرحهای اشتغالزایی در کشور خبر داد و گفت: این نخستین بار است که برای اشتغال در بودجه کشور ردیف تعیین شده است و این اتفاق بسیار مهمی است.

ارائه اموزش فنی و حرفه ای سیار در روستاها و مناطق محروم

ربیعی اجرای طرح اموزشهای فنی و حرفه ای سیار با هدف اموزش نیروی کار در روستاها و مناطق محروم را مهمترین برنامه این وزاتخانه در بحث اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: با تفاهم نامه های جداگانه ای که با دستگاههای مختلف از جمله سازمان انرژی اتمی ،‌وزارت نفت و وزارت ارتباطات و فن اوری اطلاعات انجام شده است اموزش نیروی انسانی افراد بومی در مناطق مختلف با توجه به طرحهای این وزارتخانه از سوی سازمان فنی و حرفه ای انجام می شود.

وی گسترش اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک را الویت اصلی طرحهای اشتغالزای در سال 94 اعلام کرد و گفت: با هماهنگی انجام شده اگر مشاغل مورد نیاز در طرح های عمرانی نیازمند فناوری پیشرفته ای باشد افراد برای اموزش به مراکز فنی حرفه ای اعزام خواهند شد.

اعطای تسهیلات ارازن قمیت به کارآفرینان

ربیعی گفت: سازمان فنی و حرفه ای امسال برای اموزش افراد در مشاغل جدید اماده شده است و در همین جهت طرح «تکاپو» توسعه کارافرینی اشتغال پایدار در استانهای مختلف اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در قالب این طرح که با بهره گیری از تجارب دیگر کشورها و همکاری برخی ایرانیان فعال در سازمان های بین المللی طراحی شده است صندوق کارافرینی تسهیلات ارزان قیمت با نرخ 4 درصد به کارافرینان پرداخت می کند، همچنین با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و اتحادیه های صنفی بحث بازاریابی تولیدات انجام شده در قالب این طرح دنبال می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت از بنگاه های کوچک ،‌متوسط و خرد را اولویت اصلی طرحهای اشتغالزایی درسال جاری عنوان کردو گفت: با هماهنگی بانک مرکزی طرحی برای تعیین سازو کارهای حمایت از این بنگاهها تدوین شده که به دبیرخانه شورایعالی اشتغال ارائه می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 290 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شد گفت: در قالب طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط زمینه برای آسان سازی پرداخت تسهیلات ،‌و نحوه دریافت ضمانت نامه برای این واحدها پیش بینی شده است و تعاونی های تولیدی در اولویت دریافت تسهیلات هستند.

رفع موانع تولید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از همکاری نزدیک وزارتخانه های مختلف برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در کشور در سال 94 خبر داد و گفت: کنترل واردات ،‌کاهش هزینه های تولید و نرخ تسهیلات مهمترین محور کاری دولت برای بهبود فضای کسب و کار در سال 94 است.

ربیعی گفت: اصلاح نظام تعرفه تنها راه کاهش واردات نیست بلکه اصلاح فرهنگ مصرف و سوداور کردن تولید داخلی از طریق کاهش هزینه ها نیز باید در جهت حمایت از تولید ملی مد نظر قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود را وزیر بیکاران کشور نامید و تاکید کرد: من خود را در قبال ایجاد اشتغال برای بیکاران کشور متعهد می دانم، لذا همه باید در جهت هدایت سرمایه های کشور به سمت اشتغال و تولید تلاش کنیم.

وی حفظ اشتغال موجود و تلاش در جهت ایجاد شغل جدید را دو بال اصلی سیاستهای اشتغالزایی عنوان کرد و افزود :امسال با حمایت کارفرمایان برای نخستین بار نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران از نرخ تورم پیشی گرفت و این گام مهمی در حفظ کرامت نیروی کار موجود بود.

وی تاکید کرد: حمایت از تولید و ایجاد صرفه اقتصادی برای کارافرینان گام اصلی در جهت ایجاد شغل جدید است و دولت در نخستین گام نرخ تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تولید را دو درصد کاهش داد و این نشان از جهت گیری جدی دولت درکاهش نرخ پول برای بخش تولید است.

اجرای بیمه فراگیر اجتماعی برای همه ایرانیان

ربیعی با اشاره به برنامه های رفاهی وزارتخانه اش در سال 94 هم گفت: ‌افزایش ارزش دفترچه های درمانی، جایگزینی تدریجی سیم کارتهای الکترونیکی به جای دفترچه کاغذی، استاندارد سازی رفتارهای بیمه ای از مهمترین محورهای کاری وزارت رفاه در سال 94 است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح بیمه فراگیر اجتماعی برای همه ایرانیان در سال 94 خبر داد و گفت: این طرح در نخستین جلسه شورایعالی رفاه بررسی خواهد شد،‌ براساس این طرح همه ایرانیان بدون بیمه بازنشستگی با نرخهای متفاوت بیمه خواهند شد.

وی افزود: مبارزه با فقر غذایی از دیگر برنامه های رفاهی درسال جاری است که با ارائه سبدهای کالایی همچون سال گذشته دنبال خواهد شد همچنین ایجاد بانک اطلاعات از دیگر برنامه های این بخش است و زمینه را برای هدفمند تر شدن برنامه های حمایتی فراهم می کند.

ربیعی فقدان بانک اطلاعاتی منسجم را یکی از علل اصلی عملکرد نامناسب برنام های حمایتی عنوان کرد و افزود: در این زمینه تلاش شده تا از منابع اطلاعاتی موجود برای مطالعه و برنامه ریزی برای هدفمند شدن برنامه های حمایتی استفاده شود و این بانک اطلاعاتی امسال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: برنامه ریزی برای ارائه خدمات اجتماعی از سوی دو سازمان بزرگ بازنشستگی یعنی سازمان تامین اجتماعی و صندوق خدمات کشوری از دیگر برنامه های رفاهی امسال است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش فعالیتهای بهزیستی هم حرکت از بهزیستی دولت محور به سوی جامعه محوری هدفگذاری سال 94 ما در این بخش است و تلاش می شود تا از مشارکت مردم در فعالیتهای بهزیستی استفاده شود.

احیای تعاونی ها ربیعی افزایش نقش تعاونی ها و احیای تعاونی های موجود را از برنامه های اصلی این وزارتخانه در بخش تعاون عنوان کرد و افزود: هفت برنامه در این بخش تدوین شده است دخالت دادن تعاونی ها در احیای انها و افزایش روح تعاون که هفت برنامه در بخش تعاون تعریف کرده ایم با تعاون باید به کار برسیم و با کار به رفاه برسیم این شعار امسال دنبال خواهد شد.

دستاوردهای سال 93

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مهمترین دستاوردهای این بخش در سال گذشته سال 93 را یکی از دشوارترین سالهای عمرکاری دولتها حتی بعد از جنگ تحمیلی عنوان کرد و گفت: روند روبه رشد تورم،‌ریزش اشتغال در بخشهای مختلف‌،‌ بی ارزش شدن دفترچه های بیمه تامین اجتماعی،‌ مطالبات بیمه های تکمیلی و بازنشستگانی که ماهها حقوق نگرفته بودند شرایطی بود که سال 93 را به سالی دشوار تبدیل کرد.

وی افزود: برنامه ریزی برای اشتغال در کنار برنامه های کاهش تورم ،‌کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم،‌و پاسخگویی به جوانان تحصیل کرده جویای کار تدابیری بود که سال گذشته پیگیری شد.

تکمیل بیمه همگانی درمان

ربیعی خاطرنشان کرد: دولت در سال گذشته طرح بیمه همگانی ایرانیان را اغاز کرد در خوشبختانه با همکاری خوب وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی جشن پایان بیمه همگانی ایرانیان برگزار شد.

وی افزود: ‌برگزاری بیش از ده جلسه شورایعالی بیمه ،‌افزایش اقلام دارویی تحت پوشش بیمه وکاهش هزینه های کمرشکن بیماران صعب العلاج از دیگر دستاوردهای سال گذشته در بخش خدمات درمانی بود.

ایجاد 400 هزار فرصت شغلی

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دستاوردهای سال گذشته در بخش اشتغال نیز گفت: تنظیم لایحه حمایت از تولید،حرکت دولت از امور تصدی گرایانه به سوی نهادی تسهیل کننده برای تولید،‌ ایجاد کمیته های استانی برای جلوگیری از ریزش نیروی کار در بخشهای مختلف،‌حمایت از بنگاه های کوچک و تبدیل ان به گفتمان عمومی در سیاستهای اشتغالزایی از مهمترین دستاوردهای این بخش بود.

ربیعی با بیان اینکه براساس امار صدور دفترچه های بیمه اجباری سال گذشته دست کم 400 هزار شغل رسمی در کشور ایجادشد گفت: سال گذشته 600 هزار دفترچه بیمه اجباری صادر شد که با کسر امار افراد شاغل دست کم 400 هزارشغل رسمی و به همین میزان شغل غیر رسمی در کشور ایجاد شد و این به مفهوم جلوگیری از ریزش نیروی کار موجود در کنار ایجاد فرصتهای شغلی جدید است.

تنظیم سیاست رفاهی منسجم

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم سیاست رفاهی منسجم در شورایعالی رفاه را از دستاوردهای مهم دولت در سال گذشته در زمینه افزایش تاثیرگذاری بودجه های رفاهی عنوان کرد و گفت: محو فقر غذایی و درمانی دو سیاست اصلی دولت در سال گذشته بود که در این جهت با مطالعات انجام شد در ابتدای کار 200 هزار نفر در قالب زنان باردار و کودکان درگیر سوءتغذیه در کشور شناسایی شدند که برای این تعداد سبد کالای پیش بینی شد اما انچه که در عمل اتاق افتاد پوشش 10 میلیون نفر قالب این طرح بود.

اجتماعی شدن فعالیتهای بهزیستی

ربیعی اجتماعی کردن فعالیتهای بهزیستی را از دیگر برنامه های وزارت رفاه در سال گذشته عنوان کرد و گفت: در اخرین روزهای سال 93 ایین نامه های فعالیت خیریه هایی که با بهزیستی کار می کنند تدوین شد و تاثیر به سزایی در روان سازی تعامل انها با این بخش داشت.

کارکلینکی برای احیای تعاونی ها

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از بسیج استانداری ها برای اسیب شناسی تعاونی های موجود و بررسی امکان احیای ظرفیت این تعاونیها خبر داد و گفت: به اعتقاد من تعاونیها از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه اقتصاد عدالت محور برخوردارهستند و با رفع مشکلات موجود می توان زمینه را برای توزیع ثروت در کشور فراهم کرد.

اجرای طرح پشتیبان مشاغل در سازمان فنی و حرفه ای

ربیعی با اشاره به اجرای طرح پشتیبان مشاغل در سازمان فنی و حرفه ای در سال گذشته گفت: این طرح با هدف حمایت از واحدهای تولیدی کوچک به همراه حمایت مالی خرد از انها در سال 93 اغاز شد و امسال نیز دنبال می شود.

وی گفت: سال گذشته این طرح در صنعت کفش،‌صنایع کشاورزی و صنایع دستی اجرایی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این اقدامات در کنار تدابیر پیش بینی شده برای مبارزه با فساد زمینه را برای تبدیل وزارتخانه ای پرتنش به یک وزارتخانه ارام در سال گذشته فراهم کرد گفت: ممنوعیت عضویت افراد در هیئت مدیره های متعدد، خاتمه بخشیدن به استفاده از منابع متعلق بازنشستگان برای اهداف سیاسی ازجمله این اقدمات بود.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود بر آن تاکید کردند: نقش کارگران در سازمان تامین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی نقشی کارفرمایی است و کارگران را کارفرمای خود می دانیم.

نمره قابل قبول وزیر به همکارانش

ربیعی در خاتمه به همکاران خود در بخشهای مختلف اعم از بیمه سلامت سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه روستائیان عشایر ،سازمان بهزیستی، معاونت های مختلف نمره قابل قبول داد و به خود نمره ای نداد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار