تاریخ تبریز در آیینه خانه های قاجاری

خبرگزاری پانا:تبریز را از هر کجا که بنگرید، حکایتی برای نقل دارد؛ سینه این شهر، صندوق اسرار تاریخ است و کوی و برزنش، همراه و رفیق لحظه های پر التهاب ...

کد مطلب: ۳۲۸۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در این میان، شاهدانی هم هستند که بر این روایت ها صحه می گذارند و هر بیننده ای را به آن روزها و لحظه ها برده، در شکوه خویش، شرکت می دهند. خانه های قدیمی تبریز از این گروهند.

خانه نیکدل:

دوران حکومت قاجار، موسم شکوفایی معماری تبریز قلمداد میگردد؛ چه، این شهر به دلیل ولیعهد نشین بودن، مورد توجه شاهان قجر بود و به همین دلیل، زیبا ترین بناها در این شهر ساخته می شد.یکی از این عمارت های خوش نقش و نگار، خانه نیکدل است.

این خانه با قدمتی بیش از یکصدوپنجاه سال، در خیابان مقصودیه قد برافراشته است و زیبایی خود را به رخ می کشد. ساختمان خانه را، دو حیاط اندرونی و بیرونی در بر گرفته که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار گرفته است.

بنای خانه دو طبقه است و شامل تالاری بزرگ و مستطیل‌شکل در مرکز بنا می باشد که مرکز ثقل بناست. دو راهرو و دو اتاق جانبی( اتاق گوشواره) در ضلع شرقی تالار قرار گرفته که نشانی از تامین آرامش برای اهالی خانه است... ایوانی ستون‌دار نیز در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته و بازی آفتاب از لابلای شیشه های رنگارنگ ارسی‌ها، بی شباهت به رقص بوته های الوان گل ها در باغچه نیست!

از حیاط بیرونی توسط دو رشته راه پله ۱۳ تایی وارد راهروهای جانبی بنا می شویم و در ضلع شرقی حیاط اندرونی، یک طنبی کوچک و چهار اتاق می‌ببینیم. دسترسی به حیاط بیرونی از یک هشتی ورودی در ضلع شمالی بنا میسر است.ا رتباط بین دو حیاط اندرونی و بیرونی نیز از زیر راهروری غربی ساختمان اصلی است.

حیاط بیرونی بزرگ‌تر و شامل دو حوض سنگی است که تلالو نور خورشید درسطح آب، آبگینه ای شفاف را در ذهن تداعی میکند.

در فضای زیرزمین، حوضخانه و دو راهرو در سمت چپ و راست، فضای مرکزی و دو اتاق جانبی هم در طرفین این راهرو به همراه یک اتاق در ضلع شرقی بنا وجود دارد. بنا شامل اتاق‌های گوشواره در بالای راهرو‌های جانبی طبقه همکف می‌باشد که شکل گرفتن این بخش به دلیل استفاده از ارتفاع رفیع طنبی صورت گرفته است.

تزئینات به کار رفته در این ساختمان را در سقف و حوضخانه می بینیم که دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری‌های آیینه کاری شده می‌باشد و روح هنر معماری را تجلی می بخشد.

این خانه جزء معدود خانه‌هایی است که تزئینات آن مزین به آیینه‌کاری‌های بی‌نظیری است. سرستون‌های زیبای گچی، ارسی‌های نمای جنوبی بنا، آجرکاری نما و هره‌های دیوار هر کدام از زیباترین نشانه های معماری عهد قاجار محسوب می شوند.


خانه نیکدل متعلق به یکی از خاندان اصیل تبریز بود که پس از سال ها متروکه ماندن، توسط شهرداری تبریز، خریداری و مرمت و با عنوان ( خانه شهردار ) نام‌گذاری شد و بدنبال آن، پاره ای اقدامات زیبا سازی و ساماندهی نیز در خود بنا و محدوده اطراف ساختمان انجام گرفت.


سنگفرش شدن خیابان مقصودیه به عنوان معبر اصلی این بنا، در راستای تسهیل دسترسی بازدید کنندگان و توسط شهرداری منطقه 8 تبریز اجرا شده؛ همچنین کاستن از ارتفاع دیوار 3 متری این خانه و اجرای طرح های زیبای نورپردازی، بر جاذبه های خانه نیکدل افزوده است.


اگر به تبریز آمدید و پیگیر تاریخ و فرهنگ این کهن شهر ایران بودید، می توانید با دیدار از خانه نیکدل، بخشی از تاریخ تابناک تبریز را مشاهده کنید...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار