مدیرکل منابع طبیعی فارس:

۱۷ شهرستان فارس در معرض پدیده بیابان‌زایی است

خبرگزاری پانا:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: ۱۷ شهرستان از ۲۹ شهرستان این استان در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارند.

کد مطلب: ۳۲۷۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهرزاد بوستانی عصر امروز در سمینار منابع طبیعی و کنترل ریز گردها بابیان اینکه استان فارس در منطقه‌ای خشک قرار دارد اظهار داشت: 17 شهرستان استان فارس در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه استان فارس از گذشته تاکنون به‌عنوان یک استان برخوردار از مواهب الهی در بحث کشاورزی شناخته می‌شود افزود: یک‌میلیون و 100 هزار هکتار از عرصه استان فارس بیابانی است که این جای نگرانی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با ابراز نگرانی از گسترش روزافزون بیابان در سطح این استان تصریح کرد: نقاطی از استان فارس که درگذشته تصوری از بیابانی شدن آن‌ها نمی‌شد در زمان حاضر به مرز بحرانی ورود به پدیده بیابان قرار دارند.

وی با هشدار به خشک شدن دریاچه‌ها در استان فارس از قبیل شهرستان‌های اقلید و خرامه بیان کرد: به دلیل مصرف بی‌رویه آب و کاهش بارندگی‌ها باید با برنامه‌ریزی درست طرح‌های مبارزه با بیابان‌زایی اجرا شود.

بوستانی با تأکید بر حضور و مشارکت مردم در حل و یا کاهش آسیب‌های مسائل زیست‌محیطی افزود: در طول سالیان گذشته بیش از 100 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان فارس احیاء شده است.

وی بابیان اینکه در طول سال 93 بیش از 165 هزار اصله نهال از نوع گیاهان پایدار متناسب با مناطق بیابانی تولید شده است تصریح کرد: بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی برای حراست از منابع طبیعی بسیار ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی با ابراز نگرانی از اینکه عرصه‌های بیابانی سالیانه مبلغ 30 میلیارد تومان به استان فارس خسارت تحمیل می‌کند خاطرنشان کرد: ضروری است قبل گسترش مشکلات و وقوع اتفاقات ناگوار با یک برنامه مدون مانع یک چنین خسارت‌هایی شویم.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان با کمک محققان و برنامه‌ریزی مناسب خطرات ناشی از بیابان را کاهش داد گفت: امسال بیش از 800 هزار اصله نهال از درختان مختلف در نهالستان‌های فارس تولید شده که به انواع مختلف در اختیار مردم، ارگان‌ها، طرح‌های جنگلی و غیره قرار گرفته است.

بوستانی یکی از راهکارهای اساسی در مبارزه با ریز گردها را توسعه فضاهای سبز و کاشت درخت عنوان و تصریح کرد: در شهر شیراز با همکاری شهرداری این شهر عملیات درختکاری در نقاط مرتفع در حال اجراست و امید می‌رود در سایر شهرها هم‌چنین کارهایی صورت انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار