وزیر نیرو:

نظام صحیح تعرفه گذاری در برق و حتی آب تدوین شود

خبرگزاری پانا : وزیر نیرو با تاکید بر اینکه نگران خاموشی برق در سال آینده هستیم گفت:درهیچ کشوری چه پر درآمد و چه کم درآمد، تعرفه برق تا این حد پایین نیست بنابراین باید نظام صحیح تعرفه گذاری در برق و حتی آب تدوین شود.

کد مطلب: ۳۲۴۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حمید چیت‌چیان در برنامه نگاه یک با تاکید بر اینکه یارانه ای بودن قیمت برق موجب نبود مدیریت مصرف شده گفت: متوسط مصرف برق در ایران بسیار بیشتر از دیگر نقاط دنیاست و بیش از 50 درصد مشترکان قبوض برق آنها کمتر از 6 هزار تومان است این در حالی است که همین مشترکان برای گوشی موبایل خود ممکن است 60 هزار تومان پرداخت کنند.

وی افزود:همین امر موجب می شود تا مشترکین نسبت به صرفه جویی در مصرف برق بی اعتنا باشند بنابراین باید نظام صحیح تعرفه گذاری در برق و حتی آب تدوین شود.

وی در ادامه به بحث قیمت برق اشاره کرد و گفت: هرکشوری که رشد سریع داشته برای برق یارانه پرداخت نمی کند ودر مقابل کشورهایی هم که یارانه برای مصرف برق پرداخت می کنند رشد مطلوبی دیده نمی شود.
چیت چیان قیمت تمام شده هرکیلو وات برق را بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت 80 تومان عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن هزینه سوخت این رقم به 200 تومان می رسد این درحالی است که به طور متوسط از مشترکین بابت هر کیلو وات در سال جاری 50 تومان دریافت می‌شود.
وزیر نیرو در ادامه گفت: کسی که برق کم مصرف می کند به عنوان مثال 200 کیلو وات بابت هر کیلووات 150 تومان یارانه دریافت می کند اما کسی که هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می کند بابت هر کیلو وات 150 تومان یارانه دریافت می کند نتیجه ای که می شود گرفت آن است که این سیستم دریافت یارانه اول از همه باعث بی عدالتی می‌شود.

*اقتصاد آب و برق متکی به درآمدهای خود نیست

چیت چیان خاطر نشان کرد:زمانی می توانیم اقتصاد قوی در بخش آب و برق داشته باشیم که این بخش برای هزینه های خود متکی به درآمدهای خود باشد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه درهیچ کشوری چه پر درآمد و چه کم درآمد، تعرفه برق اینقدر پایین نیست گفت: در سال 89 با اجرای هدفمندی یارانه ها یک بار قیمت ها به طورجهشی بالا رفت و بعد از آن دیگر متوقف شد این در حالی است که بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها باید ظرف پنج سال قیمت حامل های انرژی به قیمت های واقعی اقتصادی برسد.

*قیمت برق ثابت مانده اما هزینه های بنگاههای برق دائم همراه با تورم افزایش یافت

وزیر نیرو ادامه داد: قیمت برق در این سالها ثابت ماند، در حالی که هزینه بنگاههای برق دائم همراه با تورم در حال افزایش است.

*نگران خاموشی برق در سال آینده هستیم

چیت چیان گفت: این موضوع موجب شد تا رشد ظرفیت تولید برق از 8 درصد در سال های گذشته به دو درصد برسد و با این شرایط در سال آینده به 1،2 درصد و این نگرانی ایجاد شود که در سالهای آینده خاموشی داشته باشیم.

*اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست گفت: برخی این تصور را دارند که اقتصاد مقاومتی یعنی با دنیا ارتباطی نداشته باشیم، که این برداشت غلطی است.

وزیر نیرو افزود: اقتصاد مقاومتی به معنی کاهش آسیب پذیری اقتصاد است و مولفه‌هایی که مقام معظم رهبری در این سیاست ها نشان داده اند، بسیار اساسی است.

وی ادامه داد: در این راستا 42 برنامه اجرا شده که یکی از مهمترین آنها افزایش تولید داخلی است.

چیت چیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو و صنعت آب و برق یکی از بخش های موفق و پیش رو در امر خود اتکایی است،‌ گفت: درحال حاضرساخت نیروگاههای بادی، حرارتی، آبی و همچنین پست های بزرگ برق، شبکه های انتقال و توزیع ، حساسترین تجهیزات و سیستم های کنترل همه اینها به دست صنعت گران داخلی ساخته می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این توربین های 2،5 مگاواتی بادی وتوربین های 660 مگاواتی بادی همه تجهیزاتش به طور کامل در داخل ساخته می شود و علاوه بر این در بحث صادرات تجهیزات نیز موفق عمل کرده ایم.

وزیر نیرو اظهار داشت: رشد بهره وری و تقویت رقابت پذیری اقتصاد از دیگر مسایل مورد تاکید رهبری است و در این زمینه نیز برنامه جهادی طراحی کرده که از مهر امسال تا مهر سال آینده میزان تلفات شبکه انتقال و توزیع را به زیر ده درصد در برق برسانیم.

*نصب سیستم هوشمند کاهش تلفات آب

وزیر نیرو در خصوص تلفات آب نیز گفت: در شهرهای قم، مشهد، شیراز و تهران سیستم هوشمند کاهش تلفات آب را به اجرا و این امر به تدریج در 147 شهر کشور توسعه پیدا می کند.

وی افزود:از این طریق تلفات 24،7 درصدی شبکه های آب شهری را به 19،2 درصد تا سه چهار سال آینده کاهش بدهیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم با توجه به جهت گیریهای رهبری در اقتصاد مقاومتی بتوانیم از تمام ظرفیت های کشوراستفاده کرده تا سطح مدیریت منابع آب را بالا ببریم.

وزیر نیرو افزود: شبکه برق کشور به 7 کشور منطقه متصل است و به چهار کشورترکیه ، عراق ، پاکستان و افغانستان ما صادر کننده خالص هستیم .

وی ادامه داد: از کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکمنستان واردات برق داریم و در مورد کشور ارمنستان نیز مبادله برق داریم.

وزیر نیرو اظهار داشت: مجموعا در سال حدود 12 میلیارد کیلو وات ساعت برق صادر می کنیم که این در کل کشورهای منطقه منحصر به فرد است.

چیت چیان در ادامه بدهی انباشته شده بخش برق را حدود 24 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:با این شرایط سرمایه گذاری در این بخش کم می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار