وزیر اقتصاد در صحن مجلس:

دولت معتقد به سیاست شناور مدیریت ارزی است

خبرگزاری پانا: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که دولت به سیاست شناور مدیریت ارزی اعتقاد دارد، گفت: واقعیت ها و شرایط روز کشور را نیز باید در نظر گرفت.

کد مطلب: ۳۲۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سیدشمس‌الدین حسینی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی که برای پاسخ به سوال ملی مشترک "محمدحسین حسین زاده بحرینی" نماینده مشهد و کلات و هفت نفر دیگر از نمایندگان مبنی بر این که بانک مرکزی با چه مجوزی اقدام به فروش ارز به نرخ مرجع کرده است، به خانه ملت رفته بود، گفت: مسئله سیاست‌های ارزی همواره یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سیاستگذاری است و شاید به همین دلیل طرح مباحث نزد دولت و مجلس صورت می گیرد تا جایی که حتی به این جمع بندی رسیدیم که در سطح مشورت بین دولت و مجلس کمیته ای در این زمینه تشکیل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سوال از وی براساس ماده ۸۱ برنامه پنجم پنجساله توسعه کشور مطرح شده است، افزود: من در اینجا نظر نمایندگان را به مواد ۸۸ و ۸۹ برنامه پنجم توسعه جلب می‌کنم، همانطور که سیاست ارزی شناور مدیریت شده یکی از جهت‌گیری های برنامه پنجم توسعه است، در همین برنامه ترکیب ریاست دو رکن مهم بانک مرکزی یعنی شورای پول و اعتبار و مجمع بانک مرکزی با طرح استقلال از بانک مرکزی از وزارت اقتصاد اخذ شده است.

وی با بیان اینکه قطعاً مسئله ارز و مدیریت ارزی نیاز به مسئولیت پذیری تیم اقتصادی دولت دارد، تصریح کرد: من در این میان باید دغدغه بازار ارز داشته باشم، چگونه می توانم نسبت به مسائل ارزی کشور بی تفاوت باشم؟بر این اساس هر کجا که پای پاسخگویی در میان باشد، من در خدمت هستم، اما سوال از وزیر در ماده ۱۹۳ آیین نامه داخلی تاکید شده است که باید در چارچوب وظایف وزیر باشد.

این عضو هیات دولت در باب برنامه ریزی و تلاش های صورت گرفته سیاست های اقتصادی در باب مدیریت شناور ارز، تاکید کرد: این سیاست براساس شرایط متعارف پیش‌بینی‌های ارزی، درآمدهای ارزی و در نظر گرفتن ذخایر ارزی مطرح شده است، اما اکنون سوال این است که آیا زمانی که این قانون تصویب شد، بانک مرکزی تحریم شده بود؟ آیا درآمدهای نفتی به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده بود؟

حسینی با بیان اینکه واقعیت‌های امروز اقتصاد ایران با شرایط تدوین قانون برنامه پنجم متفاوت است، یادآور شد: هر چند قانونگذار در متن همین قانون پیش بینی کرده که نرخ ارز باید با تناسب شرایط واقعی کشور همراه شود اما شرایط متعارف سیاست شناور ارزی مدیریت شده و فضای برنامه پنجم توسعه واقعا متفاوت است.

حسینی در ادامه توضیح داد: وقتی از نظام ارزی صحبت می کنیم، رژیم ارزی معطوف به دو نقطه است که از دو محور چگونگی تعیین نرخ ارز و نوع تخصیص آن تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه تعیین نرخ ارز در نظام شناور ارزی مدیریت شده و حفظ دامنه آن در بازار باید صورت بگیرد، گفت: تجربه نشان می دهد بانک مرکزی برای حفظ دامنه حفظ نرخ ارز مرجع باید در شرایط فعلی میزان زیادی ارز با به بازار تزریق کند و این حق مطلوب در ماده ۸۱ را با مشکل مواجه می کند، از طرفی تخصیص آزادانه ارز به ما اطمینان لازم برای تامین لوازم ضروری را نمی دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دو عامل مذکور باعث شده تا در یک سال و ۶ ماه گذشته در سیاست های ارزی و تجاری تجدیدنظر کنیم، افزود: امروز سیاست تجاری ما از اینکه بگوییم صادرات و واردات هر کالایی آزاد است عدول کرده است و ما پذیرفته ایم که برای کالاهای لوکس و ضروری ثبت سفارش نکنیم و به هر ترتیبی کالای پایه ای به دور از نوسانات ارزی باشد.

وی با بیان اینکه سیاست تجاری ما از یک سیاست تسهیل تجاری به سمت سیاسی رفته است، تصریح کرد: این عوامل باعث شده است تا نیازهای ارزی کشور اولویت بندی شده و بانک مرکزی هم تخصیص ارز را متناسب با این اولویت بندی ها انجام دهد و مرکز مبادلات ارزی تشکیل شود تا نوسانات نرخ ارز را به حداقل برساند و تامین کالاهای اساسی را با اطمینان بیشتری صورت دهد.

وزیر اقتصاد در ادامه تاکید کرد: مجموعه این تلاش ها منجر به این شده است تا در تهیه کالاهای پایه ای توفیق داشته باشیم و بر این اساس در ۸ ماهه اول سال ۹۰ اقلام پایه ای یعنی کالاهای گروه یک و دو ۱۳ درصد از حجم واردات را به خود اختصاص داده بودند، اما در سال جاری و در ۸ ماهه نخست سال ۹۲ کالاهای پایه ای ۲۳ درصد از حجم واردات را به خود اختصاص داده اند و مجموع تمام تلاش‌ها این شده است که سهم واردات کالاهای اساسی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه به دور از دغدغه های فردی باید با تاکید بر مسائل فنی وقت بیشتری برای مسئله ارز گذاشته شود، گفت: پاسخ به این سوال که آیا دولت می‌خواهد مدیریت شناور ارزی مدیریت شده را کنار بگذارد، منفی است، اما باید گفت در مقطعی امکان نداشت که بانک مرکزی این سیاست را به کار گیرد.

حسینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا نوسانات بازار ارز را به حداقل برسانیم، گفت: نرخ ارز بازار مبادله ای با هدف کاهش نوسانات بازار ارز تشکیل شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت سیاست ارزی شناور مدیریت شده را قبول دارد، افزود: دولت هم تلاش دارد تا به سمت کاهش نوسانات نرخ ارز حرکت کند و دامنه نرخ ارز را در بازار به حداقل برساند.

پس از توضیحات وزیر، مجلس شورای اسلامی پاسخ را قانع کننده تشخیص داد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار