کارشناس بهداشت روان:

کنترل خشم از ابتلا به بیماری های روانی و جسمی جلوگیری می کند

خبرگزاری پانا: آرام باش ،عصبانی نشو، داد نزن ،گریه نکن، بلند نخند، درگیر نشو، حرف بد نزن، این جملات بازدارنده از بچگی توسط بزرگترها در گوش کوچکترها گفته شده و وقتی کسی به این موارد عمل می کرد به یک بچه خوب، ساکت و مؤدب تبدیل می شود.

کد مطلب: ۳۲۰۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا، کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری با بیان اینکه تمامی این موارد از عصبانیت افراد نشات می گیرد، اظهار کرد: اکنون این نگاه ها با وجود علم روانشناسی نوین به افراد فرق کرده و امروزه انسانی را خوب و موفق می دانند که با کنترل تراوشات عصبی بتواند بطورصحیح احساسات خود را بروز داده و درست رفتار کند.

سعیده شریفی افزود: کارشناسان و متخصصان علم روانشناسی امروز به این نتیجه رسیده اند که ریشه بسیاری از مشکلات در سرکوب کردن احساسات مختلف است و به همین دلیل آموزش شیوه های درست بیان و بروز احساس به عنوان یکی از مهمترین مهارت های زندگی مطرح است.

وی تصریح کرد: آموختن برای همه افراد در هر سنی مفید است و برای پدران و مادران جوان مفیدتر چراکه آنان می توانند از همان ابتدا این مهارت ها را به کودکان خود نیز بیاموزند و تاکید کرد، باید بپذیریم که احساس های مختلف مانند خشم ، نگرانی، اضطراب و ترس کاملاً طبیعی است و همه با این مسائل روبه رو شده و دسته و پنجه نرم می کنیم.

به گفته وی، شاید قبول این مساله از همه چیز مهم تر باشد وقتی بپذیریم بروز خشم و سایر واکنش ها در آدمی طبیعی است دیگر از عصبانی شدن فرزند و همسر و همکار و همسایه تعجب نخواهیم کرد.

وی اظهارکرد: وقتی بدانیم که هرکس از چیزی می ترسد دیگر از جیغ زدن همسر خود در برابر یک حشره کوچک حیرت زده نمی شویم. می پذیریم که همه گریه می کنند و گاه بی حوصله می شوند، پس در گام اول وجود و بروز احساسات مختلف را در همه و از همه مهمتر در خود بپذیریم و سرکوب نکنیم.

شریفی خاطر نشان کرد: مرحله بعدی آموختن شیوه های مناسب بروز احساسات مختلف و منفی است. هر انسانی حق دارد با روش درست عصبانیت، خشم، ناکامی، اندوه و ترس خود را نشان دهد ولی متاسفانه با این مهارت ها آشنا نیستیم. شاید با کسانی برخورد کرده باشیم که در منزل بسیار آرام و ساکت هستند و تحت هیچ شرایطی اعتراض نمی کنند ولی در محل کار بسیار حساس و پرخاشگراند. این تناقض در نگاه اول عجیب به نظر می رسد ولی در یک بررسی دقیق متوجه خواهیم شد که فرد تمام ناملایماتی را که در خانه تحمل کرده، در محل کار خود تخلیه می کند.

وی گفت: این گونه افراد درست مانند کودکانی هستند که زورشان به خواهر و برادر بزرگتر نمی رسد و در مدرسه با همکلاسان ضعیف تر دعوا می کند.

شریفی افزود: اگر به این دسته افراد راه صحیح بیان و مهم تر از آن کنترل احساسات را آموخت بسیاری از این مشکلات حل می شود. باید یاد بگیریم به سخنان یکدیگران گوش دهیم. حرف زدن با گله کردن و طعنه زدن فرق می کند. چند دقیقه نشستن و صحبت کردن می تواند تأثیری معادل چندین و چند ساعت مشاوره را داشته باشد. آموختن شیوه های مناسب صحبت کردن و بیان مشکلات یکی از مهم ترین اصول مهارت های زندگی است. باید بیاموزیم به آرامی و به دوراز غرض ورزی و اغراق در مورد آنچه ناراحتمان کرده صحبت کنیم.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت ری گفت: ورزش ، تحرک، فعالیت بدنی باید جزئی از برنامه های روزانه قرار داد. فعالیت های بدنی یک روش ساده برای تخلیه انرژی های منفی است. انجام کارهایی چون نظافت منزل، شستن ماشین، باغبانی، نقاشی و رنگ آمیزی از جمله مسکن های غیر دارویی بسیار مفید هستند که به یک بار امتحان کردن می ارزد و ببینید انجام هریک از این امور در زمان ناراحتی یا خشم چقدر باعث بهبود روحیه می شود.

شریفی توصیه کرد حتما بچه ها را در این کارها مشارکت دهیم به خصوص اگر بچه شلوغ و ناآرام باشد چراکه شرکت کوچکترها در این نوع فعالیت های بدنی چقدر آرام بخش خواهد بود. دیگر روش آرام سازی آموختن تنفس عمیق ، پیاده روی، گوش کردن به موسیقی است و می توان بدین ترتیب بر اعصاب خود مسلط شد.

وی با بیان اینکه روی دیگر بروز عصبانیت در افراد ترس و وحشت از مسایل پیشرو است ، اظهارداشت: گاهی فکر کردن به یک موضوع ترسناک بیش از خود موضوع باعث آزار فرد می شود. اگر از مساله ای می ترسید به جای اینکه روزها و ماه ها از وقت خود را با ترس آن سپری کنید، سعی کنید خود را با آن رود ررو کنید. در زندگی روزانه خود تغییری به وجود بیاورید. یکنواختی عامل بسیاری از ناراحتی ها و افسردگی هاست.

شریفی افزود: اشخاصی که احساس می کنند فردی عصبانی هستند توجه داشته باشند که برای ایجاد تغییرهزینه کردن لازم نیست. می توان یک روز یک ساعت دیرتر به محل کار رفت و بیشتر استراحت کرد. یک لباس جدید پوشید. مسیر خود را عوض کرد. یک شاخه گل روی میزکار گذاشت. زیر باران قدم زد. دکور خانه و محل کار خود را عوض کرد. این کارهای ساده و به ظاهر کم اهمیت می تواند باعث شادی شود. یک فرد شاد کمتر بهانه گیری می کند و درنتیجه آرام تر است.

وی تصریح کرد: خندیدن و گریه کردن را فراموش نکنیم. خندیدن و گریه کردن از واکنش هایی است که مختص انسان است. پس تا می توانید از بروز احساس خنده و گریه خود جلوگیری نکنید. بلند بخندید ، راحت گریه کنید و اصلاً نگران واکنش اطرافیان نباشید. مهم این است که پس از خنده و گریه به آرامش خواهید رسید.

کارشناس بهداشت روان افزود: اشتباهات خود را بپذیرید و راحت عذرخواهی کنید. گاهی گفتن یک کلمه ساده ˈببخشیدˈ می تواند آرامش را برای فرد همراه بیاورد و مهمتر اینکه یک رابطه لطمه دیده را ترمیم کند در ضمن همان گونه که انتظار داریم دیگران ما را ببخشند، ما نیز از اشتباهات دیگران بگذریم .

شریفی گفت: هرکسی پس از مدتی تمرین می تواند مهارت بیان احساسات به شیوه ای صحیح را در خود ایجاد کند. ولی مهم این است که اگر راهی برای بروز احساسات خود پیدا نکنیم ، احساس خود این راه ها را پیدا خواهد کرد.

شایان ذکر است ،بدخوابی و بی خوابی، بی حوصلگی، پراشتهایی و کم اشتهایی و انبوهی از بیماری های جسمی که هیچ دلیل مشخصی ندارد همه نتایج انباشته شدن نادرست احساسات در یک فرد به ظاهر عصبی است ، بنابراین بهتر است پیش از آنکه عواطف ، کنترل زندگی انسان ها را در دست بگیرند و به هر شکلی که می خواهند خودنمایی کنند ، خود اشخاص روشی صحیح برای بیان آن ها را پیدا کرده و به عمل درآورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار