مشاهده یک راس سیاهگوش در ارتفاعات طالقان

خبرگزاری پانا:رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان گفت:محیطبانان این اداره در حین گشت و کنترل بخش پایین طالقان ، قبل از منطقه شکار ممنوع و در ارتفاعات مشرف به روستای لهران یک راس سیاهگوش بالغ را مشاهده کردند.

کد مطلب: ۳۰۹۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد

حشمت اله کشیری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان گفت: محیط بانان در حین مشاهده یک دسته کل وحشی درمنطقه مذکور بودند و در حال گرفتن عکس بودند که در حین دوربین کشی در بالای صخره موفق به دیدن سیاهگوش شدند .

وی افزود:محیط بانان در فصول گذشته در2 نوبت سیاهگوش را درمحلی بنام روستاهای دنبلید و خسبان و پلنگ را در 4 نقطه دیگر بنام ارتفاعات روستاهای دیزان و پراچان و روستای کش و اوجان مابین فصول شهریور تادی ماه موفق به دیدن پلنگ شده که بدلیل نبود دوربین موفق به تصویر برداری از آن نشدیم .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان یکی از عوامل مهم نزدیک شدن حیات وحش شاخص مانند پلنگ ،خرس ،سیاهگوش و داشتن بیش از 2500 راس کل وبز(بنا به سرشماری زمستانه) در نزدیکی روستاها را آموزش جوامع محلی و همکاری شبانه روزی همیاران ،دامداران و حتی شکارچیان قانونمند اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد؛ از این ظرفیت در جهت حفظ حیات و حش قدم برداریم.

سیاه‌گوش یا کاراکال یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌های کوچک است و سیاه‌گوش از نظر ظاهری به وشق اورآسیایی شباهت دارد ولی کوچک‌تر است و جثهٔ لاغرتر و ظریف‌تر و دست و پای کشیده‌تری دارد؛جنس نر کمی از ماده بزرگ‌تر است.

وزن بدن بین ۱۶ تا ۲۲ کیلوگرم، طول بدنش ۵۵ تا ۹۰ سانتی‌متر به اضافه ۲۲ تا ۳۴ سانتی‌متر دم است و ارتفاع آن در ناحیه شانه به ۴۰ تا ۴۵ سانتی‌متر می‌رسدو رنگ پوست بین قرمز شرابی، خاکستری، خاکی و گاه سیاه متغیر است.

بچه‌ها خال‌های قرمز رنگ در ناحیه زیرین بدن دارند و رنگ بدنشان تیره‌تر از بزرگسالان است، پوزه، گردن و قسمت‌های زیرین بدن کاراکال سفید است و خط ِ اشک سیاه‌رنگی دارند که از گوشهٔ چشم تا دماغ امتداد می‌یابد.

سیاهگوش ها صورتی کوچک با گوش‌های بلند دارند که موهایی سیاه‌رنگ به ارتفاع ۵ سانتیمتر بر آن روئیده‌اند؛گوش‌های کاراکال از گوش تمامی گربه‌سانان دیگر بزرگ‌تر است و گوش‌ها توسط ۲۰ عضله مختلف کنترل می‌شوند؛این دستگاه حساس شنوایی امتیاز بزرگی در یافتن شکار برای کاراکال محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار