سازمان خصوصی سازی اعلام کرد

سهام‌دار حقیقی 5 درصدی پست‌بانک بدهکار بانکی نیست

خبرگزاری پانا : سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: شرکت خریدار بلوک 5 درصدی سهام پست بانک در تاریخ معامله بابت خرید نیروگاه شهید منتظری اصفهان به سازمان خصوصی سازی بدهکار و از وزارت نیرو بابت فروش برق طلبکار بود که بنابر قانون تهاتر طلب افراد حقیقی و حقوقی از شرکت های وابسته به برخی از وزارتخانه ها با طلب سازمان خصوصی سازی این معامله انجام شد.

کد مطلب: ۳۰۶۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا در پی موضوعات اخیر مطرح شده درباره بدهکاری خریدار بلوک 5 درصدی پست‌بانک به شبکه بانکی، سازمان خصوصی سازی با صدور اطلاعیه‌ای درباره واگذاری سهام پست بانک اعلام کرد که خریدار پست بانک به سازمان خصوصی سازی بدهی ندارد.

در اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان خصوصی سازی با اشاره به تهاتر دو قسط خرید پست بانک بابت مطالبات خریدار از وزارت نیرو آمده است: تمامی اقساط باقیمانده واگذاری این شرکت (دو قسط) نیز در حال تهاتر است و در نتیجه شرکت خریدار (شرکت پرشیان فولاد) جزو خریداران فاقد بدهی به سازمان خصوصی سازی محسوب می شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به دستور وزیر محترم وقت امور اقتصادی و دارایی از سال 1391، سازمان خصوصی سازی همه ساله فهرست بدهکاران بابت اقساط واگذاری را به بانک مرکزی اعلام و درخواست می کند تا به منظور ارائه هرگونه تسهیلات به این افراد نسبت به اخذ مجوز سازمان خصوصی سازی اقدام کند، سپس این سازمان مورد به مورد استعلام های ارایه تسهیلات ارسالی توسط بانک مرکزی را بررسی و در صورت وجود توجیه (علیرغم وجود بدهی به سازمان خصوی سازی) نسبت به صدور مجوز مربوط اقدام می کند. لازم به ذکر است انجام این امر تکلیف قانونی نبوده و صرفاً ابزاری جهت وصول مطالبات سازمان خصوصی سازی با کمک بانک مرکزی است.

بر اساس این اطلاعیه« 5 درصد از سهام "پست بانک" در تاریخ 07/10/1392 آگهی و عرضه بلوک آن از طریق بورس با عدم موفقیت همراه شد. مجددا در تاریخ 92.12.27 سهام شرکت مذکور عرضه شد و شرکت پرشیان فولاد به عنوان خریدار، برنده مزایده شد. با وجود اینکه شرکت مذکور در تاریخ انجام معامله بابت خرید نیروگاه شهید منتظری اصفهان به سازمان خصوصی سازی بدهکار بود، اما با توجه به تاییدیه های وزارت نیرو مبنی بر طلبکار بودن بابت فروش برق از آن وزارتخانه و به لحاظ فراهم شدن امکان تهاتر طلب افراد حقیقی و حقوقی از شرکت های وابسته به برخی از وزارتخانه ها با طلب سازمان خصوصی سازی از این افراد بابت فروش سهام به موجب ضوابط قانون بودجه سال جاری (جزء «ر» تبصره (3) قانون بودجه سال 1393) سازمان خصوصی سازی موضوع را با دقت و حساسیت بالا بررسی و در نهایت تصمیم به صدور مجوز اعلام برنده کرد.

هم اکنون 49 درصد سهام شرکت دولتی پست بانک به صورت سهام عدالت، سهام کارکنان و افراد حقیقی واگذار شده است.

در جدیدترین بخش از واگذاری سازمان خصوصی سازی در سال 1393 بلوک 5 درصد از سهام این بانک را به شرکت پرشیان فولاد از طریق عرضه عمومی در بورس، طبق برنامه پنجم توسعه عرضه کرد.»

این اطلاعیه پس از آن صادر شد که در روزهای گذشته از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که 5 درصد از سهام پست بانک در اختیار شرکتی قرار گرفته که نام آن در فهرست 112 شخص حقیقی و حقوقی بدهکار بانکی وجود دارد.

بر این اساس چندی پیش این فهرست 112 نفره را سازمان خصوصی سازی برای ممنوعیت استفاده از خدمات بانکی برای بانک مرکزی ارسال کرده بود تا داشتن هرگونه فعالیت بانک‌ها و مراکز مالی با آنها تا زمان پرداخت بدهی‌های معوق از سوی این بدهکاران ممنوع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار