علیرضا عزتی نماینده کردستان در مجلس دانش آموزی:

توجه به زبان مادری ملیت ها به حفظ وحدت ملی کمک می کند

امروز 29 دی ماه در دومین روز از فعالیت مجلس هفتم دانش آموزی، نماینده ای از استان کردستان خواستار توجه بیشتر به علوم انسانی و تدریس زبان مادری ملیت ها در مدارس شد.

کد مطلب: ۳۰۶۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در دومین روز فعالیت مجلس دانش آموزی، پس از مراسم تحلیف هیات رئیسه، تعدادی از نمایندگان مشکلات حوزه دانش آموزی و راهکارهایی برای رفع این مشکلات را در قالب نطق های پیش از دستور به مجلس ارائه کردند.

علیرضا غزتی نماینده کردستان نطق خود را ذیل دو سرفصل به مجلس ارائه داد.

عزتی ابتدا به موضوع نیاز توجه بیشتر به رشته علوم انسانی پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: مشکلاتی مانند طلاق ، اعتیاد ، دزدی ، رشوه خواری، باندبازی و ... را تنها با علوم انسانی و متدهای این علوم می شود حل کرد. لذا جفا در حق علوم انسانی جفا در حق عدالت ، اخلاق ، دموکراسی و مدنیت است.

وی افزود: به نظر میرسد در حق علوم انسانی بی حرمتی مضاعف صورت گرفته و تجدید نظر علمی -منطقی- اخلاقی - عقلانی در این حوزه یک ضرورت است. در این زمینه استفاده از تجربه دیگر کشورها و استفاده از صاحب نظران واقعی داخل کشور می تواند مفید و راهگشا باشد.

این نماینده در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاه مبنی بر لزوم توجه به رشته علوم انسانی اشاره کرد و از دولت خواست توجه بیشتر به رشته علوم انسانی را در دستور کار وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش قرار دهد.

موضوع آموزش زبان مادری در مدارس اقلیت های ملی سرفصل دیگر سخنرانی نماینده کردستان بود.

وی در این خصوص اظهار داشت: ما اقلیت های زبانی کشور ضمن احترام به زبان فارسی اعلام می کنیم که اگر بنیادی ترین فاکتور هویت خود یعنی زبان مادری را فراموش کنیم هیچ تضمینی برای حفظ زبان رسمی کشور دیده نمی شود. مسلما توجه به زبان مادری ملیت ها برخلاف بسیاری از تصورات نادرست به اتحاد بیشتر جامعه و حفظ وحدت ملی کمک خواهد کرد.

عزتی از دکتر روحانی رئیس جمهور خواست طبق بیانیه انتخاباتی خود برای آموزش زبان مادری ملتهای ترک، کرد ، بلوچ ، لر و سایر ملیتها اقدام و دستور فرماید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار