مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان تصریح کرد:

ترس طرد از جامعه زمینه ساز پنهان کاری افراد مبتلا به ایدز

خبرگزاری پانا: مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان گفت: ترس طرد از جامعه زمینه ساز پنهان کاری افراد مبتلا به ایدز می شود.

کد مطلب: ۲۸۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر "افشین محمدی" در مراسم اختتامیه هفته ایدز عنوان کرد: برخی افراد که نسبت به وجود ویروس ایدز در خون خود مشکوک هستند به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند تا با هدف اهداء خون نسبت به وجود ویروس در خون خود مطلع شوند.

وی اظهار کرد: افرادی که نسبت به بیماری خود مشکوک هستند و شرایط رفتن به کلینیک های مثلثی را ندارند سازمان انتقال خون برای آنان به صورت رایگان آزمایش انجام می دهد.

دکتر محمدی تاکید کرد: افراد به هنگامی که با هدف اهداء خون به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند باید فرمی را تکمیل کنند که در این فرم سوابق آنها به صورت محرمانه عنوان می شود که این موضوع توسط کارشناسان برسی می شود و سپس تحت امور مشاوره محرمانه قرار می گیرند که در برخی موارد افراد در این مرحله متقاعد می شوند.

وی اظهار کرد: در یک قسمت از فرمی که توسط شخص اهدا کننده پر می شود گزینه تمایل به استفاده از خون و عدم استفاده از خون شخص درج شده که فرد به صورت محرمانه این موضوع را عنوان می کند به دلیل وجود این فیلتر ها انتقال ویروس اچ آی وی از طریق فرآورده های خونی به صفر نزدیک شده است.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر تمامی فیلترهای انجام شده برای اهداء خون، تمامی خونهای اهدایی سازمان انتقال خون مورد آزمایش قرار می گیرند بنابراین خونهای اهدایی این سازمان نیز نسبت به بیماریها بیمه هستند.

مدیر کل سازمان انتقال خون همدان بیان کرد: امسال تا کنون تنها یک نفر از اهدا کنندگان خون مبتلا به بیماری ایدز بود که این شخص اعلام کرده سابقه هیچ گونه اعتیاد و رابطه جنسی مشکوکی نداشته است و تنها مورد که شخص به آن مشکوک بوده مراجعه او در سالهای گذشته به دندانپزشکی بوده است.

وی گفت: یکی از دلایل کاهش چشمگیر آمار ابتلا به ایدز در بین اهداکنندگان انجام مشاوره های پیش از اهدا خون توسط مجموعه انتقال خون است که فرد به صورت محرمانه تحت مشاوره قرار می گیرد و پس از انجام مشاوره طبق تشخیص مشاور دیگر خون اهدا نمی کنند و به کلینیک مثلثی ارجاع داده می شوند.

دکتر محمدی در پایان گفت: سازمان انتقال خون استان همدان در راستای افزایش اهداء خون سالم اقدام به افزایش اهداکنندگان مستمر کرده به گونه ای که تعداد این دسته از اهدا کنندگان به 50 درصد افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار