استاندار خراسان رضوی تاکید کرد؛

لزوم اجرای سیستم های نوین آبیاری و توسعه کشت های گلخانه ای در استان

خبرگزاری پانا: استاندار خراسان رضوی از روند فعالیت دو واحد گلخانه و یک دامداری صنعتی در مشهد بازدید کرد.

کد مطلب: ۲۷۶۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در حاشیه بازدید از واحدهای گلخانه اظهار داشت: با ایجاد و گسترش بازارهای صادراتی، برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی به منظور ارائه محصولات و حمایت جدی تر سیستم بانکی، گلخانه می تواند در کنار توانمندی های دامداری و کشاورزی، به یک نقطه قوت برای استان و کشور تبدیل شود .
وی با بیان این که اولویت اصلی استان توسعه کشاورزی مبتنی بر فناوری روز است؛ افزود: کشاورزی محور استقلال محسوب می شود و حتی کشورهای صنعتی نیز به دلیل اهمیت امنیت غذایی, از مسئله کشاورزی و توسعه آن غافل نیستند .
استاندار خراسان رضوی گفت: برای توسعه کشاورزی بایستی موضوعات پایه در بخش کشاورزی مانند زمین , آب, نیروی انسانی متخصص و مجرب به طور جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد .
رشیدیان با تاکید بر لزوم مکانیزه کردن بخش کشاورزی و اجرای سیستم های نوین آبیاری اظهار داشت: این مسئله نه تنها در کشورهای نیمه خشک و خشک بلکه در کشورهای با میانگین بارشی به مراتب بیش از ایران نیز در اولویت قرار دارد .
وی، بر توسعه متوازن بخش کشاورزی از طریق فراهم کردن ورود افراد متخصص و جلوگیری از استمرار روش های سنتی، تاکید کرد .
استاندار خراسان رضوی با اشاره به خشکسالی های اخیر و کمبود منابع آب، تصریح کرد: برای استفاده ی بهینه از منابع موجود، به کارگیری روش هایی چون بازچرخانی آب، تصفیه پساب های خانگی و صنعتی، اجرای طرح های نوین آبیاری، ارائه ی الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه ای فراتر از توصیه بلکه ضرورتی انکارناپذیر است .
وی با بیان این که حدود 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: باید با اجرای طرح های آبخیز داری، آبخوان داری و استفاده از روش های نوین آبیاری نسبت به تغذیه سفره های زیر زمینی و جلوگیری از افت بیش از پیش سطح آب، اقدام کرد .
رشیدیان با تاکید بر ساماندهی چاه های مجاز آب کشاورزی، برخورد با چاه های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آب استان، افزود : باید بین وضعیت منابع آبی و تقاضای آن تعادلی منطقی برقرار شود .
استاندار خراسان رضوی،مدیریت روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی و ساماندهی آب‌های مرزی را از جمله مواردی دانست که باید با جدیت دنبال می شود .
وی در جریان بازدید از واحد دامداری صنعتی، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود در خراسان رضوی، این استان در تولید گوشت، شیر و محصولات دامی دارای رتبه در کشور است که برای استمرار این روند و حفظ جایگاه، باید بیش از گذشته تلاش شود .
رشیدیان بر توسعه دامداری های صنعتی در استان تاکید کرد و گفت: سیستم بانکی باید در این مسیر حمایت جدی تری داشته باشد .
گفتنی است؛ در این بازدیدها، معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری، تعدادی از مدیران ستادی، برخی مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط و بانک های استان، رشیدیان را همراهی می کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار